Den konkreta visionären

Katarina Walter är Årets VD 2017 i kategorin små företag.

Ledarskap | Hållbarhet | Årets VD | ARTIKEL | NOV 2017

Katarina Walter, Antrop AB - Årets VD 2017 Små företag

Katarina Walter, Antrop AB - Årets VD 2017 Små företag

För designbyrån Antrops vd Katarina Walter har det hela tiden varit självklart vad som är hennes främsta prioritet: Att bidra till ett bättre samhälle och en mer hållbar värld. Det är därför hon har beslutat att hållbarhet ska vara det viktigaste mätetalet när företaget mäter sina framgångar. När man har en genuin vilja att göra någonting bra så kommer till sist också de ekonomiska resultaten att följa efter, menar hon. Förra veckan utsågs hon till Årets VD i kategorin små företag.

Som vd för designbyrån Antrop AB har Katarina Walter uppnått fantastiska resultat – ökad omsättning, god tillväxt och många nyanställningar. Och nu har hon alltså utsetts till Årets VD 2017 i kategorin små företag.

– Det är ett väldigt fint erkännande på att det vi gör är bra. Förhoppningsvis är det inspirerande för andra också. Det gjorde mig väldigt glad och rörd att mina kollegor har hejat på mig och gladdes så mycket med mig över den här utmärkelsen. Det känns som att det här priset bidrar till glädje och sammanhållning, säger Katarina Walter.

Hon menar att det finns två huvudsakliga skäl till att Antrop har nått så bra resultat de senaste åren:

– För det första har vi varit väldigt tydliga med vårt why, vi vet varför vi finns och vad vi vill. Det har också lockat till sig talanger som gärna vill jobba med oss. För det andra är vi väldigt måna om att ha en nära dialog med kunder. Vi är duktiga på att läsa av vad kunden vill ha.

”Mäter framgång i hållbarhet”

En sak som särskiljer Antrop – och som är kopplad just till deras why – är att de har ett lite annorlunda sätt att mäta sina framgångar, förklarar vd:n.
– Vi mäter primärt vår framgång i hållbarhet, alltså hur mycket vårt arbete bidrar till ett mer hållbart samhälle. Det är vårt främsta och viktigaste mätetal. Många mäter ju bara sådant som omsättning och lönsamhet. Men om man fokuserar på att bidra till ett bättre samhälle så kommer det andra automatiskt, säger Katarina Walter.

Beslutet att göra hållbarhet till det primära målet var egentligen väldigt enkelt, menar hon.
– Vi vill jobba med saker som känns meningsfulla. När vi är 80 år gamla vill vi kunna titta tillbaka på våra liv och känna stolthet över det vi har åstadkommit. Det var så tydligt när vi startade den här verksamheten; vi satte oss ner och pratade om vilken vision vi hade, och alla var överens om att vi ville använda vår kompetens till att skapa en bättre värld. Det är det som driver oss, säger Antrops vd, och fortsätter:

– Jag minns att jag en gång pratade med en varumärkesstrateg, som sade: ”Det här är ingen unik position, det finns många företag som har hållbarhet som mål.” Men det spelar ingen roll, vi gör inte det här för att sticka ut eller för att bygga varumärket. Det här är väldigt personligt för oss.

”Både visionär och konkret”

Det är tydligt att Katarina Walter och Antrop har ett genuint engagemang för hållbarhet och samhällsansvar. Men hur mycket kan egentligen en tjänstedesignbyrå bidra till sådana mål?

– Vi har ju ställts inför ett val; vi kan använda vår kompetens till att få folk att fastna i SMS-lån, eller så kan vi använda den till att hjälpa folk att bete sig på ett mer hållbart sätt. Vi väljer att utforma tjänster som fungerar som stöd för folk och gör det lättare för dem att välja rätt beteende. Vi har till exempel utvecklat tjänsten Just Arrived, som hjälper nyanlända i arbete. Vi har också samarbetat med Socialstyrelsen för att utveckla en digital tjänst för att hjälpa kommuner få in fler lämpliga privatpersoner som frivilligt anmäler sig för att ge stöd till ensamkommande flyktingbarn. Ett annat exempel är att vi har jobbat med Greenely för att hjälpa människor att minska sitt energianvändande genom att sätta sparmål, få tips om energisparande åtgärder och sedan få en prognos över vad de genomförda åtgärderna har gett för effekter.

Katarina Walters ledarskap genomsyrar Antrop – hennes medarbetare beskriver henne bland annat som en förtroendeingivande ledare och en god kommunikatör. Vad tror hon själv är utmärkande för hennes ledarstil?

– Jag är passionerad, engagerad och väldigt visionär – ”Hit ska vi!” Jag försöker också vara transparent och kommunicera på ett sätt så att folk känner sig delaktiga. Jag tror att jag är bra på att se folk. En kollega sade också nyligen att jag är ”både visionär och konkret”, och det tycker jag känns väldigt viktigt, säger hon.

På frågan vilka mål hon har inför framtiden nämner hon bland annat vikten av att rekrytera rätt folk, kompetensutveckla och hitta bra samarbetspartners. Men det egentliga målet – den stora visionen – förblir densamma.

– Mitt viktigaste framtidsmål är ju fortfarande att hitta projekt där vi verkligen kan göra skillnad. Vi vill hela tiden jobba mot en bättre värld, både på kort och på lång sikt, säger Katarina Walter.


Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Hållbarhet
  • Årets VD

Dela:

Katarina Walter utsågs till Årets VD små företag med följande motivering:

"Genom ett tydligt och inlyssnande ledarskap som bygger på öppenhet och tillit har Årets VD i kategorin små företag uppnått imponerande resultat under flera år.
Med sin ambition att kombinera god tillväxt med ett starkt fokus på hållbarhet har pristagaren fått med sig sina medarbetare på en framgångsresa som kräver mod men inger hopp om en bättre värld.
För Årets VD är det inte lönsamheten som står i centrum, utan visionen om ett samhälle som vi med stolthet kan överlämna åt kommande generationer."


Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill