”Måste känna att det omöjliga är möjligt”

Katarina Sjögren Petrini är Årets VD 2017 i kategorin mellanstora företag.

Ledarskap | Årets VD | ARTIKEL | NOV 2017

Katarina Sjögren Petrini, Ticket Leisure Travel AB - Årets VD 2017 Mellanstora företag

Katarina Sjögren Petrini, Ticket Leisure Travel AB - Årets VD 2017 Mellanstora företag

Som vd för resebyrån Ticket har Katarina Sjögren Petrini lyckats med en fantastisk bedrift; att uppnå stark tillväxt och goda resultat i en bransch där många aktörer har gått i konkurs och andra tvingas kämpa hårt för sin överlevnad. Hon har gjort det genom ett ledarskap som understryker vikten av att arbeta tillsammans mot högt satta mål och djärva visioner. Som kvitto på framgångarna har hon nu utsetts till Årets VD 2017 i kategorin mellanstora företag.

Katarina Sjögren Petrini är vd för resebyrån Ticket, och utsågs nyligen till Årets VD 2017 i kategorin mellanstora företag. Utmärkelsen har en stor betydelse, säger hon till Motivation.se.

– Det är jätteroligt att få uppmärksamhet och bekräftelse på vad vi på Ticket har åstadkommit, att vi har gjort något tillsammans som har blivit riktigt bra. Alla på företaget ska känna stolthet över det här, säger Katarina Sjögren Petrini.

Ticket har gjort en fantastisk resa under de senaste åren. Under Sjögren Petrinis ledning har företaget lyckats uppnå stark tillväxt och goda resultat i en bransch som drabbats hårt av digitaliseringen. Medan andra resebyråer har gått i konkurs eller tvingats kämpa för sin överlevnad, har Ticket överlevt stålbadet och vänt motgångarna till framgång.

– År 2009 satte vi upp ett mål som vi knappt själva trodde var möjligt att nå. Målet var att gå från 5 miljoner till 70 miljoner i resultat. Det kändes ouppnåeligt då, men vi kavlade upp ärmarna och har ett väldigt ”jävlar anamma” på företaget. ”Hur svårt kan det vara?” som vi brukar säga.    


"Det finns en otrolig passion inom företaget."

– Katarina Sjögren Petrini

Jobbar tillsammans

Ticket lyckades överleva ”butiksdöden”, mycket tack vare Katarinas multikanalstrategi, som innebar att all kundhantering, inklusive telefonsamtal, sker i butik. Men det har varit en tuff resa som har ställt höga krav både på medarbetarna och på ledarskapet.

– Vi har ju många medarbetare på Ticket, och alla måste känna att det omöjliga är möjligt. För det är bara möjligt om man får med sig alla medarbetare. Men det finns en otrolig passion inom företaget, och väldigt mycket kämpaglöd och engagemang, säger Katarina Sjögren Petrini.

Hennes ledarskap präglas väldigt mycket av tron på att gemensamma ansträngningar ger bäst resultat.

– För mig handlar det mycket om att det alltid är vi tillsammans, inte bara jag som individ och enskild medarbetare. Då är det också väldigt viktigt för individen att få vara delaktig och förstå sin del i helheten. Som medarbetare måste man känna att ”jag är med och bidrar, min del är viktig”, säger hon, och fortsätter:

– Som ledare tycker jag också att det är viktigt att själv föregå med gott exempel. Det är lätt att prata, men svårare att få saker att hända. En annan viktig sak är att vara ärlig i kommunikationen, att våga vara öppen och säga om någonting inte går bra, säger Tickets vd.    

Djärva framtidsvisioner

Det som utmärker Tickets företagskultur, förutom att man jobbar tillsammans mot gemensamma mål, är att företaget består av vinnarskallar, säger Katarina Sjögren Petrini. Samtidigt är de inte individualister – de behöver inte få personlig bekräftelse hela tiden, utan bekräftelsen kommer främst i resultaten.

En viktig del av företagets värderingar är också att man ska bidra till hållbarhet och ett bättre samhälle.

– Det är förstås lite svårare när man förmedlar tjänster än om man producerar. Men vi ser bland annat till att välja samarbetspartners och leverantörer som tar ett miljömässigt och socialt ansvar. Vi är även engagerade i New Hope, som är reseindustrins barnfond, och sponsrar bland annat en skola för unga flickor i Kenya. Våra medarbetare ges också möjlighet att frivilligt skänka pengar varje månad, sedan skänker företaget lika mycket som de anställda tillsammans, förklarar hon.

Ticket har nått stora framgångar de senaste åren – mot alla odds, får man väl säga, mycket tack vare vd:ns djärva visioner. Och när hon nu tittar framåt så är visionerna ännu djärvare.

– Vi har påbörjat en resa som vi vill fortsätta, och det vi nu strävar efter är att bli den bästa resebyrån i Europa. Det kan låta orealistiskt, men jag vill ha visioner som nästan inte går att uppnå, säger Katarina Sjögren Petrini.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Årets VD

Dela:

Katarina Sjögren Petrini utsågs till Årets VD mellanstora företag, med följande motivering:

"Med en tillgänglig och engagerande ledarstil har Årets VD mellanstora företag skapat en företagskultur där tillit och utvecklingsmöjligheter får medarbetaren att vilja prestera på topp.

I en föränderlig och instabil bransch där många aktörer tvingas kämpa för sin överlevnad har pristagaren genom ett målfokuserat och strategiskt ledarskap lyckats navigera företaget mot resultat. Årets VD har visat att en engagerad och kunnig ledare kan vända tuffa utmaningar till möjligheter, nytänkande och framgång.
"

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill