Rätt och fel sätt att delegera

10/80/10 – principen som är nyckeln till att maximera din tid och prestation.

Ledarskap | ARTIKEL | SEP 2014

Teamwork, Delegera, John Maxwell

Teamwork, Delegera, John Maxwell

Folk frågar mig hela tiden hur jag får så mycket gjort. Först berättar jag för dem att mycket av det är tack vare hög energi i kombination med låg IQ. Jag vet helt enkelt inte bättre. Men det är inte nyckeln till min framgång och anledningen till att jag uppnår en mängd olika mål. Hemligheten är istället något jag har tränat på i många år, men inte riktigt lärt ut så mycket: 10-80-10-principen.

Om du känner mig är du redan medveten om att jag är ett stort fan av delegering. Jag delegerar nästan allt. Men det finns rätt sätt och fel sätt att göra det på. 10-80-10-principen är, vad jag anser, det bästa delegeringssättet.

Här är principen i korthet. För varje projekt jag är delaktig i, delar jag in den totala processen (100%) i de första 10%, de 80% i mitten och de sista 10%. Sedan engagerar jag mig i de första och sista 10%. De mellersta 80% styrs av mitt team.

Jag är aktiv i de första 10% för att få igång projektet på rätt spår. Sedan överlämnar jag till laget. Jag interagerar lite med dem, men inte mycket. Det är verkligen deras baby. När laget har tagit projektet vidare så att det nästan är fullständigt, dyker jag tillbaka igen och hjälper till med de sista 10%.

Jag skulle kunna jämföra processen med att flyga ett plan. De avgörande delarna av flygningen är start och landning, de är de farligaste och mest komplicerade. Genom att involvera mig under dessa avgörande faser, kan jag hjälpa dem att göra en lyckad resa.

I den här artikeln kommer jag att beskriva de fem saker som jag ser till att ge mitt lag under de första 10% av alla projekt. I nästa artikel, ska jag dela med mig de fem saker som jag ger under de sista 10%.

1. The Big Picture

Jag har ofta sagt att ledare ser mer än andra. I det här fallet delar jag med mig av exakt vilket resultat jag förväntar mig av projektet i slutändan och också av vad jag inledningsvis ser krävs för att ta teamet dit. 

Jag vill inte att mitt team ska komma igång och sen gå vilse. Det händer hela tiden. Människor kommer igång och går vilse, eftersom de inte ser helheten. Så jag använder denna tid för att se till att vi alla är på samma sida och har samma mål.

2. Mål

Nu är det dags att bryta ner det övergripande målet i specifika delmål. Jag försöker fokusera på endast fyra eller fem delmål. Dessa ger "hur". Hur ska vi uppnå det övergripande målet?

Det är bra att hålla dessa mål enkla, och göra dem visuella. Du vill att ditt lag ska kunna titta på dem senare och omedelbart kunna avgöra om de är på rätt väg mot målet. 

3. Riktning

Här bryter jag ner saker ännu längre och hjälper till att klarlägga de specifika ansvarsområden som varje person i laget har. Jag vill ge varje enskild individ en riktning, eftersom inte alla kommer att göra samma sak.

Varje person behöver veta sin position, för att det inte ska bli konflikter senare. Och det är lättare att veta vem som är ansvarig.

4. Resurser och support

Nu vet varje person vad de behöver göra för att nå målet. Det är dags att ta reda på vad de behöver från mig för att få det att fungera. Vilken typ av resurser behöver de? Behöver de hjälp och stöd från andra? Behöver de arbetsytor? Är de i behov av finansiellt stöd?

Innan jag kan räkna med att människor ska ge mig det jag ber om, måste jag ge dem vad de behöver för att få jobbet gjort.

5. Ansvar

Det är här jag lämnar över "bollen" och låter dem börja på nästa 80% av jobbet. Jag har gett dem vad de behöver och skapat förutsättningarna för framgång. Jag vill att de ska förstå att uppgiften är deras, och att jag inte kommer att vara involverad igen förrän i slutet av projektet.

I den här fasen kan jag gå vidare till andra projekt, eller gå tillbaka till uppgifter där jag behövs för att saker ska bli utförda. Att delegera på detta sätt gör det möjligt att ha mer än ett projekt i gång samtidigt, eftersom jag inte är inblandad i 80% av genomförandet.

Det är många som delegerar på det här sättet, men förhållandet är mer som 10-90. Ledaren är involverad i de första 10%, men sedan slutför laget.

Det är det jag älskar med 10-80-10. Det tar ett projekt till en annan nivå av kompetens, eftersom ledaren, den som hade den större bilden från början, kommer tillbaks in och hjälper till att lyfta arbetet ytterligare i teamet.

I nästa artikel ska jag tala om de fem saker som jag ger mitt lag när jag kommer tillbaks inför de sista 10% av projektet.

Prova att tillämpa den här principen, och du kommer att se dina ansträngningar maximeras och din påverkan öka.

John Maxwell

John Maxwell

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill