Det som blir mätt blir gjort

BLOGG | JULI 2014

Jag har förut lyft frågan om att mäta jämställdhet här i bloggen och nu finns ett till sätt att snabbt ge dig en fingervisning om hur just ditt företag ligger till när det kommer till jämställdhet.

Jag har förut lyft frågan om att mäta jämställdhet här i bloggen och nu finns ett till sätt att snabbt ge dig en fingervisning om hur just ditt företag ligger till när det kommer till jämställdhet.

Företaget Mentimeter jobbar med snabba mentometerliknande undersökningar generellt och har nu också tagit fram frågebatterier inom bland annat jämställdhet och mångfald i vad de kallar #eqmeter. Add Gender blev tillfrågade om kunde bidra med relevanta frågor inom området. Det ville vi givetvis gärna! Att engagera och inkludera är ett roligt sätt att öppna upp dialogen på en konferens eller med medarbetare på möten.

Det ersätter på inget sätt ett aktivt jämställdhetsarbete men det kan vara en vägledning var era fokusområden finns eller i vilka frågor åsikterna går isär bland medarbetare.

Du kan också dela dina resultat och se hur andra skattar sina arbetsplatser och företag. I en samtid där sociala media är tillgängliga dygnet runt är transparens en viktig del av varumärket och jämställdhetsfrågan kommer, enligt min mening, väga tyngre i framtiden. Jag ser en resa liknanden den miljöfrågan har gjort. Du behöver inte vara bäst på miljö, men du behöver förhålla dig till miljöfrågan.

Människor söker sig till företag som de tycker är reko och där är jämställdhet och miljöhänsyn del av önskelistan.

Jämställdhet är en kunskapsfråga och det krävs en process för att få på sig jämställdhetsglasögonen, se mönster och mogna i frågan. Att börja mäta konkret är att hjälpa människor på den resan.

Jämställdhetsfrågan är ett område som ofta väcker känslor och tankar, sällan är det en fråga folk rycker på axlarna åt. Det blir lätt diskussioner, vilket är fantastiskt. Att få arbeta med en fråga som engagerar är toppen.
Utmaningen som vi jämställdhetsexpert möter är att jämställdhetsarbetet många gånger grundar sig på föreställningar och fördomar, snarare än fakta och siffror. Det är inte så konstigt att man utgår ifrån sig själv, men det är viktigt att mäta och veta, istället för att anta och tro när du ska bygga företagsstrategier.

Ett homogent tänkande blir begränsade för företagets utveckling, det vet vi numera. Mångfald skapar tillväxt, enfald stoppar den.

Under sommaren är det lågsäsong för många företag, lägg en timme på att mäta jämställdhet och börja hösten mer förberedd.

Här kan du testa #eqmeter.

Jämställdhetsexpertens tips!

Ett bra komplement full med nyttig fakta är SCB:s lathund om jämställdhet ”På tal om kvinnor och män” som utkommer vartannat år. Finns på SCB:s hemsida som PDF men går också att köpa i behändigt fickformat.

Jenny Claesson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara blogginlägg
  • Betygsätt

Följ ämne:

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill