"Ha fokus på det friska, inte på det sjuka"

HR-specialisten Kristian Kindstedt på SEB ger oss tips för att det hälsostrategiska arbetet ska bli en framgång.

Hälsa | ARTIKEL | NOV 2013

Hans ledord är: ”Man måste göra sin hemläxa - att lägga sig till med en god vana är enklare än att ta bort en dålig”. Anna Hansson har träffat HR-specialisten Kristian Kindstedt och fått veta mer om hur det hälsostrategiska arbetet blir mer än bara snack.

Utanför skiner solen denna härliga höstdag på Segels torg i centrala Stockholm där SEB’s huvudkontor ligger. Det känns alltid härligt att komma hit. Det är business och rörelse och redan i entrén gör jag många intressanta möten.

Just den här dagen har jag fått möjlighet att intervjua Kristian Kindstedt, HR Specialist inom arbetsmiljö och hälsa på SEB. Hos Kristian verkar det vara full rulle. Vi åker upp på plan fyra med en kaffe i handen och tar ett samtalsrum. Vi börjar direkt prata om hälsostrategi och det är högt i tak.

Kristian Berätta lite om dig och din bakgrund?

- Jag har precis fyllt 50 år och det känns  riktigt bra. Jag är stockholmare och förortskille från Sundbyberg, eller ”Sumpan” som vi säger.

Kristian berättar att han är gammal idrottare och spelade bland annat fotboll fram till 27 års ålder. Tyvärr fick han en korsbandsskada som bidrog till att han inte kunde fortsätta med fotbollen på elitnivå. Men den hänger kvar. Kristian berättar att han är Hammarbyare och gärna går på matcher. Det är härlig stämning och avkoppling.

Kristian har studerat HR på universitetet och har bland annat utbildat sig till personalvetare.

- En av mina starka sidor är att jag är bra på att kommunicera. Jag har ett genuint intresse för människor och det är det som driver mig i mitt arbete varje dag. Jag har jobbat på SEB inom HR sedan 2004 (men med HR-frågor sen 1995) och det känns än idag som jag valde rätt inriktning! Just nu arbetar vi aktivt och håller fokus på arbetsmiljö och strategiskt hälsoarbete. Varje individ har ett eget ansvar, men att ge medarbetaren redskap som tid, kunskap och förutsättningar är en viktig del i ett strategiskt hälsoarbete.

Vilka frågor brinner du för i ditt jobb och i din vardag?

- Jag brinner mest för att människor ska få möjlighet till utveckling. Man blir aldrig fullärd och i takt med att man blir äldre blir man ofta mer värderingstyrd. All forskning visar att framgångsrika företag har en kultur där kombinationen av tydliga individuella mål och hög tillit till medarbetarna genomsyrar organisationen.  Ibland kan jag känna att vi borde fokusera mer på medarbetarskap och lite mindre på ledarskap. Exempelvis genom att chefen delegerar arbetsuppgifter och mandat till medarbetaren. Det finns en enorm utvecklingspotential i det sättet att jobba.

Hur ser en dag på jobbet ut hos dig?

- På ett sätt är ingen dag den andra lik. Men generellt har vi mycket möten, egna ansvarsområden och små och stora projekt som vi arbetar med.

Kristian har några punkter som han tycker är viktiga när man arbetar effektivt och målinriktat med hälsa som strategiredskap i sin organisation?

  1. Man måste jobba långsiktigt - Man kan inte se det som ett projekt och viktigt är att man måste ha ledningens stöd
  2. Koppla strategierna till det systematiska arbetsmiljöarbetet och integrera detta i övriga affärsprocesser på hela företaget.
  3. Jobba med förebyggande och proaktiva insatser
  4. Att ha fokus på det friska, inte på det sjuka. Självklart ska det finnas redskap för de som behöver insatser, men fokus och ekonomi ska ligga på förebyggande åtgärder

Vilka är de vanligaste problemen som brukar uppstå - vilka är utmaningarna och finns det sätt att komma runt dem?

- När man ser att punkterna ovan är uppfyllda, så gäller det att hela tiden jobba målmedvetet och följa upp. Har man fel fokus blir det problem. Man måste sätta mål och aktiviteter till strategin och sen följa den.

Hur lyckas man omsätta strategin till att bli en verklig vardag?

- Vi är inte riktigt där ännu. Det är viktigt att höja kompetensen kring hälsofrågorna inom företaget och att se till att medarbetarna får röra på sig regelbundet, äta bra och sova ordentligt. För SEB är det också viktigt att strategin och alla aktiviteterna från den är vetenskapligt grundade, därför har vi ett Hälsovetenskapligt råd med extern expertis som kvalitetssäkrar våra insatser. Vi har jobbat mycket med våra restauranger, träning och olika förebyggande hälsoinsatser. Jag vill verkligen framhålla att det är medarbetarens eget ansvar. SEB vill ju att medarbetaren ska mår bra och att det finns goda verktyg att tillgå för att uppnå det.

Vad är viktigt att tänka på som chef och ledare när man vill driva hälsofrågor?

- Den personliga integriteten. Att man inte gör avkall på den. Man måste också ha goda avsikter och en genuin vilja att medarbetarens ska må bra. Den viljan ska komma inifrån och ledare måste föregå med gott exempel. Det får aldrig handla om någon hälsohets. Man ska själv välja sin hälsostrategi även om jag tror att man kan lära sig mycket av varandra.

Vilka är de största förlusterna man gör om man inte jobbar med hälsofrågor?

- Det är naturligtvis inte bra om man inte har koll på hur medarbetarna mår. Sen tror jag att man missar hur viktigt det är att kunna visa att man är en attraktiv arbetsgivare. Det blir heller inte möjligt att ta vara på alla medarbetares fulla potential och det kan bli kostsamt för företaget.

Har du några konkreta knep som funkar för att bli bättre på att jobba med hälsa som strategi i en verksamhet?

- Nej. Man måste integrera hälsa i alla processer. Det finns inga genvägar, finns inga knep, vi prata ju om människors hälsa.

Kan du säga något om vad du tror om framtiden - hur verkar trenden när det gäller strategi och hälsa?

- Det blir större och större fokus på det här för varje år men jag ser det inte som en trend. Jag hoppas istället att det integreras i verksamheten hela tiden, att ledningar håller medarbetaren friska och i form. När man ställer frågan om man vill må bra, så svarar man inte ”Nej”. Man vill generellt må bra både fysiskt och mentalt. Jag tror inte att man inser att träningen och rörelse är så betydelsefullt som det faktiskt är idag. Vi sitter stilla oerhört mycket och därför kan det vara svårt att ta in fakta kring hur viktigt det är med fysisk rörelse. Många är periodare, som jag själv ibland. Jag är lite latare på sommaren och har uppförsbacke i augusti och september. Men sen kommer jag igång! Det är ju inte alltid kul att träna och när det är motstånd så måste man jobba med karaktären och inte ge upp.

Hur får du in rörelse i din vardag?

- Jag är en  nog en rastlöst person och har ett behov att röra på mig. Jag kan inte sitta still för länge. Jag lever som jag lär - går i trappor, promenerar, står när jag jobbar,  går några extra t-banestationer eller cyklar till jobbet. Man kan säga att jag tar till mig den nya forskningen och bli motiverad av den. Som att stå upp på jobbet och röra sig i vardagen.

De sista frågorna i vårt samtal på min intervju blir om böcker och mat.  Kristian är nämligen en bokmal och gillar mat

Tips på bra bok?

  • Till fots av Mailis Hellenius  och Ola Skinnarmo
  • För dig som är uppväxt i Stockholms förort: Lilltarzan av Johan Hedenberg (grymt bra tidsdokument för oss förortsungdomar).

Vilken mat är din favoritmat ?

- Jag gillar all mat och är allätare. Fisk är en favorit! Det finns så mycket god fisk att laga, det är en underskattad råvara och det är enkelt, man ser ju att den är färdig i ugnen. Jag lagar gärna torsk, gös, kolja eller hälleflundra. På jobbet äter jag gärna inte så tungt för att undvika koma efter lunch.

Anna Hansson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill