”Diskriminering, jämlikhet och jämställdhet är i allra högsta grad ledarskapsfrågor”

BLOGG | OKT 2015

Jag har många gånger använt mig av Chimamanda Adichies tal på temat ”The danger of a single story” i mina föreläsningar. Häromdagen såg jag ett TED-talk med Jackson Katz, en amerikansk författare, aktivist och utbildare. Han talar om mäns våld mot kvinnor. Ett tungt och viktigt område som fortfarande är ett stort problem världen över. Men riktigt så allvarlig tänkte jag inte bli idag.

Jag har många gånger använt mig av Chimamanda Adichies tal på temat ”The danger of a single story” i mina föreläsningar. Häromdagen såg jag ett TED-talk med Jackson Katz, en amerikansk författare, aktivist och utbildare. Han talar om mäns våld mot kvinnor. Ett tungt och viktigt område som fortfarande är ett stort problem världen över. Men riktigt så allvarlig tänkte jag inte bli idag.

Det jag fastnade för var Katz tankar om lösningar och hans teori om ”the bystander” eller på svenska ungefär ”åskådaren”, som han beskriver som de personer som inte är offer eller förövare i en specifik situation.

Det är dessa åskådare som kan göra reell skillnad, även i mer vardagliga situationer.

Hur många gånger har jag inte varit åskådare till något som gör mig obekväm? Jag tänker till exempel på fikastunden på kontoret, på minglet, hos kunden…

När vi är med om ett olämpligt skämt, ett rasistiskt uttalande eller något annat opassande så kan det vara svårt att veta hur vi kan göra skillnad eller dra gränser. Kanske kommer du på det perfekta svaret senare, hemma på kvällen?  Eller så blir du osäker på hur du ska agera eftersom det kan förändra eller förstöra stämningen om du säger ifrån. Kanske oroar du dig för att ditt företag ska tappa kunden eller affären?

Men vad är en sådan affär värd? Vad mår du bäst av på väg därifrån? Ju fler vi är som säger ifrån, desto lägre status kommer den personen få som skämtar på någon annans bekostnad eller som hävdar sin egen förträfflighet utifrån egenskaper vi inte kan välja själva (som till exempel kön eller hudfärg).

Det är en övningssak att säga ifrån. Det är svårt, men det går att bli bra på det. Jag har själv sagt ifrån hos en kund och de respekterade mig mer för att jag gjorde det. Ett tips är att inte säga att du tycker att någon har fel eftersom det inbjuder till debatt. Enligt Katz är det viktigt att ge människor verktyg att använda när diskriminering eller kränkningar sker, så att vi kan reagera och säga ifrån.

Ett verktyg som jag själv använder mig av är att dela upp problemet i tre frågor.

  1. Vad sker?
  2. Vad tycker jag om det?
  3. Vad vill jag ska ske istället?

Genom att svara på dessa kan du bryta ner händelsen och till exempel säga:

  1. Du drog just ett rasistiskt skämt
  2. Jag tycker inte att det är roligt
  3. Jag skulle vilja att du beter dig professionellt när vi arbetar tillsammans

Det kan kännas svårt i början men du kommer att växa av att du sa ifrån och människor som vill - men kanske inte vågar - kommer att se upp till dig.

Vi lever i, och skapar denna världen tillsammans. Att vi är trygga med varandra och tar fram det bästa i oss själva är en arbetsmiljö- och trivselfråga men också en ledarskapsfråga.

Diskriminering, jämlikhet och jämställdhet är inte ”mjuka frågor” som kan ignoreras - det är i allra högsta grad ledarskapsfrågor. Att kunna leda en organisation i en globaliserad värld är en enorm utmaning, och ännu större krav kommer att ställas på ledare att kunna hantera den mångfald av människor som utgör medarbetarna.

Fler chefer behöver inse detta och bestämma sig för om de vill vara chef eller ledare.

På samma sätt som för åskådare så räcker det inte att bara bry sig, det måste översättas i fattade beslut.

Tips på TED-talks som får mig att tänka nya tankar:


 

Jenny Claesson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara blogginlägg
  • Betygsätt

Följ ämne:

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill