Facebook ur ett arbetsrättsligt perspektiv

Raka samtal vinner i längden - undvik att uttrycka negativa känslor i sociala medier. (Del 5 av 6)

Kommunicera | ARTIKEL | SEP 2011

FB

FB

På senare år har antalet Facebookrelaterade rättstvister ökat. Det du och dina kollegor skriver och gör på Facebook på ren impuls eller i stundens hetta kan i värsta fall få allvarliga juridiska konsekvenser.

Många arbetsgivare är ännu inte medvetna om att deras medarbetare skriver om dem på Facebook. Men om en medarbetare skulle skriva något olämpligt som kan få konsekvenser för er som arbetsgivare så gäller det att våga konfrontera henne eller honom och att förebygga med hjälp av riktlinjer.

Jessica Stålhammar, advokat, arbetsrättsexpert och delägare på Gärde Wesslau advokatbyrå, har fokuserat på arbetsrättsliga fall i tio års tid och tror att antalet Facebookrelaterade tvister och åtal mellan arbetsgivare och anställda kommer att öka framöver. Människor har alltid delat med sig av sina åsikter och tankar om sin arbetsplats, men tidigare stannade åsikterna ofta inom den närmsta kretsen eftersom man inte delgav omgivningen dem via sociala media. Hon anser att arbetsgivare har mycket att vinna på att sätta upp regler för hur medarbetarna får uttrycka sig och vad de får dela med sig till omvärlden vad gäller jobbet.

Istället för att agera med rädslan som drivkraft och direkt avskeda personen i fråga så rekommenderar Jessica Stålhammar att man kallar medarbetaren till ett möte där man förklarar det olämpliga i situationen och kanske också varnar personen i fråga.

Många medarbetare känner inte till att när de skriver på ett anställningsavtal inleder de per automatik en lojalitetsförpliktelse gentemot arbetsgivaren, även om det inte nämns specifikt i anställningsavtalet.

Tänk efter före

- Mitt råd till den som upplever sig ha jobbrelaterade problem, exempelvis i relationen med sin chef, är att i första hand ta upp frågan med chefen, innan du delar med dig av dina åsikter och känslor till resten av världen. Om du väljer att dela med dig av ditt problem på Facebook bör du vara medveten om att allmän smutskastning sällan är brottsligt, så länge du inte går till personangrepp eller ägnar dig åt förtal, säger Jessica Stålhammar.

Det finns många rättsfall på området beträffande anställda som uttalat sig negativt till media. Som exempel på otillåtna uttalanden kan nämnas rättsfallet om en hovmästare på ett hotell som spred grovt kränkande och nedsättande omdömen mot hotellet till kollegor och tidningar. Hovmästaren förlorade sitt arbete.

Skillnad på skriftligt och muntligt

Hennes tips till den som funderar på att skriva om sitt jobb på Facebook är att använda sitt sunda förnuft, inte skriva något i affekt och att tänka till innan man sätter sina känslor eller tankar på pränt. Utifrån ett juridiskt perspektiv är det nämligen mer riskfyllt att skriva något negativt om en arbetsgivare än att kritisera muntligt. Skriftlig dokumentation kan alltid sparas och användas som bevisning i en eventuell rättegång.

Det du skriver på Facebook är svårt att ta bort och även om du enbart har privata vänner bland dina kontakter på Facebook så finns det alltid en risk att informationen sprids vidare, exempelvis genom att någon sparar din statusuppdatering eller om någon av dina vänner delar med sig av din formulering till sitt Facebooknätverk. Det du skriver på Facebook kan med andra ord spridas snabbare än du anar.

Det gäller även dig som chef, personer i ledande positioner bör vara än mer försiktiga med hur de uttrycker sig och vilken information de delar med sig av på Facebook.

Tidigare delar i serien hittar du här:

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill