Kompetensutveckla med Facebook

Var öppen för information och nya kunskaper via sociala medier - utveckla ditt ledarskap. (Del 4 av 6)

Kommunicera | Utbildning | ARTIKEL | SEP 2011

Kommunicera FB

Kommunicera FB

Facebook är mycket mer än ett socialt forum. Där många människor möts finns också möjlighet att lära sig något nytt och att utvecklas som person. På Facebook finns gott om möjligheter till kompetensutveckling, inte minst genom de många intressegrupper, ”gillasidor” och forum som skapats.

Beteendevetaren Nina Jansdotter, som skrivit boken ”Framgång med Facebook”, lyfter fram Facebooks potential som omvärldsbevakningsverktyg. Genom att spendera tid på Facebook får du snabbt en känsla för vilka ämnen som engagerar människor mest just nu, vilka trender som är stora och hur er målgrupp resonerar i olika frågor. Du kan också benchmarka genom att följa konkurrenternas gillasidor eller gilla ett företag i en helt annan bransch, för att få inspiration till den egna verksamheten.

- Facebook fungerar som en temperaturmätare på din omvärld, du får en känsla för vad som rör sig i huvudet på dina medarbetare och kunder just nu.  På senare år har en mängd ”gillasidor” vuxit fram, här finns mycket att hämta, oavsett vilka dimensioner av ledarskapet du intresserar dig för, säger Nina Jansdotter.

Hitta likasinnade i intressegrupperna

Utöver gillasidorna finns intressegrupper, såväl öppna som slutna, som fokuserar på ledarskap utifrån ett visst perspektiv, exempelvis projektledning, feedback, framtidens ledarstilar och liknande.

Du kan förstås välja grupper utifrån vad du är mest intresserad av just nu, men också utifrån var du behöver bygga på med ny kompetens. Om du inte hittar någon grupp inom det område du intresserar dig för så kan du alltid starta en egen grupp. Det är kostnadsfritt och öppet för vem som helst att starta en egen Facebookgrupp på ett specifikt tema. I gruppen kan du ha utbyte med likasinnade och bygga på ditt professionella nätverk.

- Visst kräver en egen grupp en insats i början, men om många väljer att ansluta sig till din grupp så kan de förhoppningsvis bidra med egna länkar och tips efterhand. I din grupp kan du lägga upp frågor, länkar och artiklar som anknyter till ämnet. Visa att du är intresserad av de övriga gruppmedlemmarnas åsikter och tankar genom att lägga upp öppna frågor på gruppens ”wall”, säger Nina Jansdotter.

En egen Facebookgrupp stärker ditt personliga varumärke

För en chef som väljer att starta en egen Facebookgrupp blir gruppen också ett sätt att profilera sig och stärka det personliga varumärket. Om du exempelvis startar en sida om företagskulturer eller öppet ledarskap visar det att du vill associeras med frågan och gärna är med och driver utvecklingen på området.

Nina Jansdotter menar att Facebook är ett bra forum för bekräftelse för chefer, som i vanliga fall är den som ger snarare än tar emot bekräftelse från andra. 

På Facebook är det lätt att få beröm och uppmuntrande kommentarer om man exempelvis framöver ett resultat som man är stolt över. Det är dessutom en bra kontaktväg och ett utmärkt komplement till fysiska nätverk, inte minst för chefer.





 

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Utbildning

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill