Uppskattad på Facebook - så gör du

Knepen som gör dig populär och omtyckt på Facebook (Del 3 av 6).

Kommunicera | ARTIKEL | SEP 2011

Likes Facebook

Likes Facebook

För den som vill bli en populär och omtyckt person på Facebook lönar det sig att visa ett genuint intresse för andra människor, bjuda på sin egen kompetens, bekräfta sina vänner och våga vara personlig i sina statusuppdateringar.

Vem vill inte bli populär och uppskattad på Facebook? Genom att aktivt delta i diskussioner, peppa andra och vara generös med dina erfarenheter och din kompetens ökar sannolikheten att attrahera många Facebookvänner.

Genom att vara aktiv och spendera tid på Facebook ökar dina chanser att få många vänner. Om du deltar i diskussionstrådar, kommenterar andras statusuppdateringar eller tipsar när vänner lägger upp frågor eller efterlysningar på sin ”wall” kommer andra människor att lägga märke till dig och kanske också bli intresserade av att lägga till dig som vän. Du kan också välja att starta en grupp i ett ämne som engagerar dig, det öppnar upp kontakter till andra människor, tipsar beteendevetaren Nina Jansdotter, som skrivit boken ”Framgång med Facebook”.

Ta teknisk hjälp

Ett annat sätt att bredda sitt kontaktnät på Facebook är att använda sig av vänfinnarfunktionen, som scannar igenom adressboken i ditt e-postkonto efter kontakter som du ännu inte lag till på Facebook.  Via dina vänners vänlistor kan du ofta hitta kontakter som även du är bekant med.

Ytterligare en metod för att bredda vänkretsen är att starta en grupp i ett ämne som engagerar och berör dig. Det öppnar upp nya kontaktvägar.

Var aktiv och interagera med dina vänner

- Verka aktivt för att sammanföra ditt nätverk på Facebook med ditt nätverk ”IRL”. Om du exempelvis har varit på en trevlig fest eller ett mingel kan du ta för vana att samla in visitkort från de personer du träffar och därefter lägga till dem som Facebookvänner så snart du kommit hem och satt dig framför datorn, säger Nina Jansdotter.

Folk attraheras naturligt till människor som är aktiva och intressanta, man dras till sammanhang där det händer mycket.  När man ska ut och äta och står i begrepp att välja restaurang väljer merparten av alla människor en restaurang med mycket folk framför en nästintill tom krog. Samma princip gäller på Facebook, människor dras till dynamiska sammanhang. En person som ger intryck av att leva ett spännande och händelserikt liv ökar också sin status på Facebook, liksom människor som har mycket aktivitet på sin ”wall” och som uppenbarligen interagerar med många andra människor.

- Många är för ivriga och vill att deras aktivitet ska ge utdelning direkt och så är det ibland men som allt annat så tar det tid att bygga upp relationsförtroende och lära känna människor. De som är framgångsrika inom sociala medier har ofta hållit på ett tag och jobbat mycket målmedvetet. Rom byggdes som bekant inte över en natt, säger Nina Jansdotter.

Tidigare delar i serien hittar du här:

Så blir du tidseffektiv på Facebook (Del 1)

"Tveka inte att dela med dig" (Del 2)


 

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill