Fem bollar i luften som vanligt?

Använd rätt metoder för att hantera negativa känslor.

Projektleda | Ledarskap | ARTIKEL | NOV 2015

Vi närmar oss jul och jag undrar hur det ser ut runt dig just nu? Det brukar ju brinna i knutarna när storhelgerna närmar sig. Förmodligen sitter du, liksom jag, med massor av uppgifter som ska vara klara imorgon, eller kanske var det rentav igår. Dagarna tycks försvinna så snabbt att känslan av att man precis startat dagen inte ligger långt borta. Det är precis en sådan situation som vi alla vill undvika, ändå hamnar vi där. Hur kan man då göra för att ta sig fram med hälsan i behåll?

Om jag känner efter, så är det inte svårt att uppfatta de där stresskänslorna som brukar bubbla upp ur magen, även om jag försöker hålla dem borta. Känner du igen situationen?

Hjärnforskaren David Rock menar att det finns en sak som alla borde få lära sig. En sak som skulle göra livet så mycket mer njutningsfullt, och som man egentligen borde få lära sig redan i skolan. Det handlar om att lära sig att hantera sina negativa känslor.

De där känslorna som kan dyka upp ibland när leveransdagen för projektet närmar sig med stormsteg, och det finns alltför mycket kvar att ta tag i. Eller den där svarta klumpen som kan kännas i magen när man vet att man har en jobbig fråga att ta upp med en projektmedlem.

Tänk om det fanns ett trollspö, som bara kunde lösa upp de där negativa känslorna så att de försvann? Så att du slipper använda din energi till att hålla dina känslor i schack? Så att du med full kraft kan ta tag i det som behöver göras för att nå dina och projektets önskade resultat?

Strategier

Det finns olika strategier för att hantera sina känslor, och vi använder oss ofta av olika sådana beroende på vilken känsla och situation som det handlar om. Leslie Cameron Bandler har delat upp strategierna i fyra kategorier, och Tony Robbins har bearbetat dem.

Den första kategorin är att undvika känslorna. Till exempel genom att undvika att utsätta oss för situationer där dessa känslor skulle kunna uppstå. Ett exempel är om vi låter bli att säga det där vi egentligen vill säga om julfirandet i år. För att vi vet vilket rabalder det kommer att bli då, och hur vi kommer att känna efter det.

Den andra är att förneka att de negativa känslorna finns. Vi tror kanske att om vi fokuserar på annat så kommer de att försvinna. Så kan det givetvis vara, förutsatt att det är en lättare känsla av att enbart känna sig obekväm. Fast det kanske handlar om den krypande känslan, som vi vet att vi har, kring julfirandet – om vi inte känner efter, så kanske den försvinner?!? (Svaret på den frågan har du redan, eller hur?)

Nästa kategori är att tävla om vem som har mest negativa känslor. Vem har det sämst, eller jobbigast, just nu? Är det du eller din kollega, eller din partner? ”Nämen du vet, jag har alltid så mycket inför jul, så nu är det banne mig din tur att …”. Eller ”nu har jag vakat i natt igen, nu är din tur… Jag är faktiskt mycket tröttare/sjukare än vad du är”.

Den fjärde och sista kategorin är den vi borde använda oss mer av. Det handlar om att lära sig något av känslorna. Att ställa sig frågan: ”Vad kan jag lära av det här?” när det bubblar i kroppen av obehag inför ett kommande möte.  Eller när det kliar i hela kroppen, för att vi inte vill… Och vi ställer oss frågan: ”Vad handlar det här om? Egentligen?”.

Säg ”Tack!”

En framgångsfaktor är att börja se på de negativa känslorna som något du är tacksam för. Jo, du läste rätt: tacksam. Det du får är en signal om att du borde göra något. Att det inte är produktivt att fortsätta som du just nu gör. Det här första steget har visat sig vara väldigt effektivt. Att ändra sitt sätt att se på och behandla negativa känslor öppnar upp och hindrar att man blir blockerad. Det är en förmåga som är väl värd att träna på, för att den ger utdelning direkt.

Att använda tacksamhetskänslan blir extra effektfullt för individer som tidigare haft starka ”mot-känslor” inför sina negativa känslor. Mot-känslorna kan yttra sig genom att den ursprungliga negativa känslan drar igång flera andra negativa känslor. Det kan exempelvis handla om att man tänker ”Åh nej, nu kommer den där vanliga klumpen i magen, och jag som har jobbat så hårt för att få bort den”, och den känslan drar igång en känsla av illamående eller smärta.

Vi vinner mycket på att börja se på de negativa känslorna som signaler, som vi är tacksamma för. Känslornas uppgift är att göra oss uppmärksamma på att det är något vi är i behov av att ta hand om och förändra.

Känslomässig spinning

Ibland händer det att de negativa känslorna är så starka att vi inte förmår förändra det som vi redan vet att vi borde göra något åt. Vi har ett behov av att mildra de negativa känslorna för att få tillräckligt med energi för resten av arbetet.

Författaren och konsulten Robert Dilts har tagit fram flera metoder för att hantera, förändra och mildra negativa känslor. Metoderna bygger på studier av personer som är framgångsrika i sitt sätt att hantera känslor, och utifrån studierna har han identifierat ett mönster av aktiviteter, eller åtgärder, som dessa personer använder. Flera av metoderna innehåller många steg, vilket gör det nödvändigt med specifika instruktioner av någon som behärskar dem. Det finns en metod som är lite enklare, men lika effektiv. Den heter Spinna känslan.

För att få full effekt av Spinna känslan kommer nedan 7 detaljerade steg som du kan följa. Metoden har utvecklats och konkretiserats av Anna Ramberg och Christina Ahlerup, och anpassats av Elisabeth Kamél.

Innan du startar, se till att du är i en miljö som möjliggör att du kan slappna av, och koncentrera dig enbart på detta.

1. Tänk dig att du är i den där situationen där du upplever den negativa känslan. Fantisera och föreställ dig nu att du ser situationen tydligt, och att du hör vad som sägs och låter omkring dig. Känn noga efter var i kroppen känslan känns mest och vilken form den har. Identifiera om den har någon färg.

2. Tillåt känslans rörelse att bli riktigt tydlig, och föreställ dig sedan att du lyfter ut den ur din kropp.

3. Tänk dig sedan att du stoppar in känslan i en torktumlare med speciella funktioner.  Tryck på knappen för ”start”. Låt känslan åka runt därinne.

4. Tryck på knappen för ”bakåt” så att den spinner åt andra hållet, och så att du vänder den upp och ner.

5. Tryck sedan på knappen för ”extra snabbt”, så att känslan snurrar fortare och fortare, och ännu lite fortare. Tryck sen på ”normal fart” och låt den sakta ner innan du stänger av torktumlaren.

6. Ta tillbaka känslan in i kroppen igen. Notera vilken känsla du har nu.

7. Gör om steg 3-6 tills du har en bättre känsla. Ett bevis på att du hittat den bästa känslan kan vara att den negativa känslan bytts ut till nyfikenhet eller liknande.

Oavsett hur den negativa känslan rör sig så kan man använda samma teknik, och anpassa rörelserna i torktumlaren till det som behövs. Tekniken kan också användas direkt i situationen där du upplever den negativa känslan. Tänk dig att du kommer hem och öppnar ytterdörren, och där ser du… ja, du vet, det vanliga, som är förknippat med en negativ känsla. Ta då känslan och stoppa in den i torktumlaren, och låt den gå några varv, på det sätt som du behöver.  

Fler metoder

En åsikt som flera hjärnforskare fört fram är att det bästa vi kan göra för att må och prestera bättre är att lära oss mer om hur vår hjärna fungerar. Med kunskap kan vi förstå oss själva bättre, och leda andra på ett bättre sätt, för att vi förstår vilka signaler vi kommunicerar.

Hjärnforskaren Katarina Gospic framhåller i sin och Stefan Falks nyutkomna bok ”Neuroledarskap” att insikten bland ledare om hur vår hjärna fungerar i princip är noll.
De menar att vi kontinuerligt behöver bygga på vår kunskap om hur hjärnan och människor fungerar.

Därför har jag tagit fram ytterligare några tekniker som du kan använda för att hantera tillvaron när det snurrar för snabbt.

•    Automatisera mer (Daniel Kahneman). För att spara hjärnans kapacitet till uppgifter där det verkligen krävs tankearbete är det klokt att automatisera så mycket som möjligt. Då möjliggör du för system 2 (det som du använder för att tänka ut komplexa lösningar) att få fokusera på rätt saker, och du använder system 1 för det som det är till för (hantera de enkla sakerna). Gör checklistor på det du gör ofta. Även när du är mitt uppe i situationen så underlättar det om du ger dig själv tid att strukturera uppgiften med en checklista.

•    Prioritera uppgifterna du har framför dig, och var riktigt tuff i din prioritering. Ställ frågan ”Vad är det värsta som kan hända om jag inte…?”. Och prioritera efter resultatet.

•    Använd gärna en app, eller något annat som får dig att fokusera, när du bestämt vilken uppgift som har högst prioritet. En klocka som tickar fungerar ofta utmärkt, när man vet att den ringer om 25 minuter och att 5 minuters paus väntar.

•    Prioritera matrast och återhämtning. Välj rätt mat (du vet vilken!).

•    Kom ihåg din dagliga motion, oavsett vilken det är. Känn efter vad din kropp behöver och avstå gärna från den riktigt tuffa motionstävlingen på ditt företag, när den inte ger dig det du behöver just nu.

•    Till sist, ifall inget annat hjälper så kan du ta hjälp av Lars-Erik Uneståhls väl beprövade metod, som jag modifierat något. Sätt dig en stund med din bästa musik i öronen, och dröm dig bort till den där fantastiska stunden då du presterade som allra bäst. Där du upplevde en känsla av flow, där allt gick precis så där som du ville, och så fort som du ville. Njut en stund av den känslan och situationen till 100 procent. Föreställ dig sen att det var ännu bättre, ännu mer, och sen ännu snabbare och ännu mer fantastiskt. Ta sen med dig den känslan när du kommer tillbaka till nuet och dina uppgifter, och du får ett mycket bättre resultat.

Elisabeth Kamél

Elisabeth Kamél

Vår expert inom Projektledning och Projektkommunikation

  • Följ skribent

Med sin passion för projektledning går Elisabeth Kamél före och visar vad som är möjligt för att få fram det allra bästa ur en organisation. Elisabeth har lett olika typer av projekt, från renodlade IT-projekt till projekt med stora inslag av förändringsledning sedan mitten av 1990-talet. Utöver det har hon utbildat och certifierat projektledare enligt internationell standard. Många uppdrag och projekt som Elisabeth hanterat har varit komplicerade ur ett kommunikationsperspektiv. Det ledde till att hon skrev en bok om projektkommunikation och hur man får den att fungera. För detta tilldelades hon pris för Årets Projektledarbok 2012. 

Effektiv projektkommunikation: nyckeln till projektets framgång heter Elisabeths andra bok, nyligen utgiven av Liber. Boken tar sin utgångspunkt i tio av de vanligaste ledarutmaningarna som projektledare brukar ha. Det mesta projektledare gör handlar om kommunikation och Elisabeth har tagit hjälp av såväl mental träning och NLP (Neuro Lingvistisk Programmering) som hjärnforskningen för att genom exempel och övningar bidra till att öka kunskapen och kompetensen i projektens kommunikation.

Kontakt: elisabeth@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Projektleda
  • Ledarskap

Elisabeth Kamél

Elisabeth Kamél

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Projektleda
  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill