Från chefskontroll till självkontroll

HR-året 2012, del 3 av 3: Performance Management i förändring.

HR | ARTIKEL | JAN 2012

Den traditionella formen av Performance Management är dåligt anpassad efter en föränderlig marknad och leder inte till någon väsentlig förbättring av medarbetarnas prestationer. Konceptet kommer därför att förändras, och nycklarna till framtidens prestationsförbättringar är tre: självkontroll, ökat fokus på avgörande aktiviteter samt kontinuerlig avstämning.

2012 kommer att bli året då Performance Management lämnar de stelbenta och formaliserade processerna bakom sig för att istället bli mer dynamiskt och anpassat efter den enskilde medarbetarens behov. Det spår analysföretaget Bersin & Associates i sin rapport om det kommande årets trender inom HR.

Traditionell Performance Management är ofta illa omtyckt bland de anställda och har inte tillräckligt stor inverkan på resultaten, menar analysföretaget. Det är därför hög tid att förnya och förbättra konceptet - men hur?

Driver ingen förbättring

Anna Lena Strid är vd för konsultföretaget Drive Management som är specialiserat inom Performance Management. Hon delar Bersin & Associates uppfattning - processen som ska driva medarbetarnas prestationsutveckling måste förändras.

- Traditionellt Performance Management går ut på att chefen och medarbetaren kommer överens om individuella mål samt beteende och har samtal om vad medarbetaren ska göra för att ta sig till målet. Det blir som ett "kontrakt" mellan chef och medarbetare. Sedan gör man en utvärdering i slutet av året och kopplar denna till någon form av belöning, säger Anna-Lena Strid, och fortsätter:

- Det finns ett huvudproblem med traditionell Performance Management; det driver ingen, eller mycket liten, förbättring i prestation. Istället blir det fokus på processen och hur man fyller i mallen, förklarar hon.

Självkontroll

Performance Management befinner sig i ett skifte, säger Anna-Lena Strid. Arbetet med att driva prestationsförbättring kommer att förändras.

- I framtidens Performance Management kommer vi att gå från fokus på processen till att driva prestation i vardagen. Det handlar bland annat om att vi går från chefskontroll till självkontroll. Medarbetaren tar större ansvar och chefen blir mera som en coach, säger hon.

Självkontroll är en av tre huvudnycklar i framtidens Performance Management. Chefen kommer att ge feedback på den anställdes förmåga att utvärdera sig själv snarare än på prestationen i sig. Medarbetarna ska ha ansvaret och förutsättningarna att leda sig själva. Metaforiskt kan det liknas vid hur barn lär sig att gå:

- Det finns ju ingen förälder som har lärt sina barn att gå. Det lär sig barnet självt genom att falla och försöka igen och träna. Föräldrarnas roll är mera att vara förebilder och ta bort hinder, säger Anna-Lena Strid.

80-20-regeln

Performance Management handlar också i mångt och mycket om hur medarbetarna använder sin tid. Att utnyttja tiden rätt är därför den andra nyckeln i framtidens arbete med att uppnå prestationsförbättring, säger Anna-Lena Strid.

- Det är viktigt att man lägger större fokus på de aktiviteter som man vet ger resultat. Man ska jobba efter 80-20-regeln, alltså att man ägnar 80 procent av tiden åt de 20 procent av aktiviteterna som verkligen ger ökat resultat, säger hon.

Kontinuerlig avstämning

Den tredje framtidsnyckeln, förklarar Anna-Lena Strid vidare, är kontinuerlig avstämning.

- I framtidens Performance Management kommer man att ha mycket tätare avstämningar där medarbetaren följer upp vad han eller hon har gjort. Det kan vara en gång om dagen, en gång i veckan eller varannan vecka. Det skapar en helt annan dynamik än om man bara följer upp en till två gånger om året, förklarar hon.

Just kontinuerlig avstämning är något som även Bersin & Associates lyfter fram i sin rapport. Analysföretagets undersökningar visar att företag som regelbundet följer upp och reviderar prestationsmålen uppnår betydligt bättre resultat än dem som bara gör utvärderingen en gång om året.

Iskallt uppdrag

Anna-Lena Strid själv känner mer än väl till det här med prestationskrav - på mer än ett område. När hon inte hjälper företag att förbättra sitt Performance Management jobbar hon mot helt andra mål - som biträdande förbundskapten i det svenska dambandylandslaget. Men i grund och botten gör hon samma sak där som på jobbet.

- Det handlar om att optimera individuella prestationer och hur vi kopplar det till lagets mål. I idrotten har jag stor nytta av mina kunskaper i Performance Management, och i arbetslivet har jag också stor nytta av erfarenheterna från idrotten, förklarar hon.

Det gäller att ha tydliga mål och en tydlig värdegrund, oavsett om målet är att vinna marknadsandelar gentemot konkurrenten eller att vinna VM-guld. Det sistnämnda hoppas Anna-Lena Strid på att få göra redan i februari, då det svenska dambandylandslaget spelar VM i Irkutsk i södra Sibirien.

- Jag tror att vi har goda chanser att vinna. Vi är titelförsvarare och har vunnit alla de fem VM som har spelats sedan det började 2004. Men de senaste åren har ryskorna kommit allt närmare, senast vann vi finalen i sudden death, säger Anna-Lena Strid, och fortsätter:
- Nu spelar vi på deras hemmaplan inför 10 000 åskådare, så det kommer att bli riktigt tufft. Men vi kommer att göra allt för att vinna igen.

Här hittar du del 1 och del 2 i artikelserien.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill