Fredrik Paulún: "Jag ser ljust på folkhälsan idag"

Vår expert på Hälsa har intervjuat näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Hälsa | ARTIKEL | APRIL 2012

Nu när påsken närmar sig kan lågkolhydratkost av högsta kvalitet vara ett bra alternativ för att ladda din energi och hålla dig frisk. Motivation.se har träffat Fredrik Paulún som är näringsfysiolog, författare och föreläsare.

Just nu har jag intagit en hälsosam lunch på Riksdagen och är på väg att träffa näringsfysiologen Fredrik Paulún. Det ska bli jättetrevligt att träffa honom.

Lite med tanke på Fredrik beställde jag faktiskt en god lax- och bulgur sallad. Lika bra det - han har verkligen både entusiasm och motivation som gör att det känns enkelt och att det finns hopp för att hitta sunda alternativ bland alla dieter. Mat är fantastiskt och ska fungera både som en återhämtning och härlig smakupplevelse. Hinner du känna smaken på maten när du lunchar?

Jag har följt Fredrik sedan han startade sin karriär, och det ska bli spännande att träffas igen. Han har precis kommit ut med en ny bok om hur vi kan leva ett hälsosamt liv med rätt matvanor. Jag har slukat den. Och det verkar verkligen möjligt. Han förespråkar ju inga lyckodieter utan goda upplägg så inte blodsockret rasar så att vi tappar energi och blir ineffektiva.

Berätta lite om din bakgrund – varifrån kommer du?

- Jag är en  ren Stockholmare  och här vill jag bo. Jag är uppväxt i Bromma i norra Ängby. Just nu bor jag i Duvbo, Sundbyberg och trivs jättebra.

Vem är du?

- En vanlig kille med en vanlig skolgång.  Jag har varit intresserad av näring och mat redan som liten. Vid 18 års ålder kom jag till ett vägskäl och kosten blev mitt huvudintresse. Då sökte jag till nutritionistlinjen och studerade  i fyra år. Utbildningen var inriktad på idrottsfysiologi, kost och träning. I dag håller jag mig hela tiden uppdaterad kring vetenskapliga studier och rapporter som kommer. Jag brinner för ny vetenskap inom ämnet som jag även föreläser om.

Vad i din person tror du gjort dig till ett framgångsrikt varumärke inom hälsa?

- Genuint intresse för hälsa och träning som i sin tur leder till uthållighet. Jag har hållit på i 20 år och det handlar om trovärdig kunskap i kombination med entreprenörskap som även gett mig möjlighet att ta fram livsmedelprodukter för folkhemmet.

Du driver ju ett utbildningscenter för kostrådgivare. Hur många utbildningar har du gjort?

- Från 2005 mellan åtta och tio per år. Så det är ca 1100 kostrådgivare som jag varit med och utbildat.

Vad händer med alla som blir utbildade?

- Många hyr  jag in som föreläsare och ibland skriver de egna böcker. En del håller kurser eller jobba som personliga tränare och hälsocoacher. Många hjälper oss på Hälsomässan

Har din motivation förändrats över tid - är det andra saker som triggar dig idag?

- I dag är det faktiskt annorlunda. Jag jobbar mer med fokus på folkhälsa och kostterapi och att motivera sjuka personer att lyckas bli friska. Att hjälpa människor med problem och förebygga ohälsa långsiktigt, motiverar mig verkligen.

Hur ser du på folkhälsan i dag?

- Jag ser ljust på det!  Man ser att forskningen visar förbättring.  Den genomsnittliga viktkurvan har pekat uppåt och nu planar den ut. Det har hänt mycket på den fronten och medvetenheten har ökat. Kunskapen är mycket större idag hos svenskar.

Sedan 20 år tillbaka har antalet hjärtinfarkter halverats i Sverige. Vi har fått bättre livsstilsvanor, större möjligheter att ställa tidigare diagnoser och kan snabbare sätta in åtgärder och mer motion.

Man borde först försöka med att göra kostförändringar, och först efter det prova medicinering. Dietister och kostrådgivare borde användas mer och ska ha förmågan att prata med människor. Coacha dem! Och dessa terapeuter måste hänga med i nya rön och undvika att fastna i det som är gammalt. Nyexaminerade dietister är verkligen pålästa i dag och har en helt annan inställning.

Hur motiverar du dig själv som egen företagare - du är ju din egen chef?

- Jag har automatiskt mycket jobb och stimulans.  Allt är roligt och jag läser och slukar alla nya rapporter som kommer ut!

Hur tar du hand om dig själv?

- Jag måste träna och röra mig , annars mår jag inte bra. Så jag sköter mig och tillgängliggör motion. När jag reser så bokar jag alltid hotell där det finns ett gym.

Hemma har jag ett hemmagym ,en yogamatta och några lätta vikter. Idag hinner jag till exempel inte till gymmet, så då blir det ett 30-minuterspass hemma. Det räcker med några få effektiva övningar,

Tidigare tränade jag kampsport och Thaiboxning. Tyvärr bröt jag handleden så den träningsformen ligger på hyllan för tillfället. Det är enväldigt bra sport för den är så mångsidig. Styrka, rörlighet och koordination.

Det som är väldigt viktigt för mig är min styrketräning och det ska vara korta pass utan prestationsångest. Man tar lätt med sig annan prestation in i träningen och då stimulerar inte träningen till avkoppling och ger positiv energi. Träning ska ge energi, inte ta! Man tror ofta att kroppen tål mer än den gör, och man ska alltid försöka träna skadefritt. Jag tycker att man ska komma i mål istället för att gå sönder. Vi killar är nog lite så, vi måste tänka om.

Ledarskapsperspektiv – hur ser du på det när det gäller hälsa?

- En modern ledare bör se till personalens möjligheter att sköta sin hälsa. Det betyder att det ska finnas tillgång till sunda mellanmål och måltider, oavsett om det handlar om varuautomater, fruktkorgar eller personalmatsalar. Dessutom ska man uppmuntra till fysisk aktivitet och självklart tillhandahålla träningspass på jobbet och träningskort till de som vill. Då blir personalen mer välmående vilket alla tjänar på, inklusive bolagets ägare då det ger dokumenterat effektivare personal och mindre sjukskrivningar.

Framtidens personalmatsalar – hur ska de se ut?

- Där ska mat lagas från grunden och man ska tänka på balansen mellan fett, protein och kolhydrater. Gott om grönsaker och tillgång till frukt är ett måste. Dessutom ska personalen få den tid som behövs för att äta i lugn och ro, det är viktigt för matsmältning och välmående.

Berätta lite om dina egna erfarenheter av olika dieter som du prövat?

- Jag har provat alla typer av kosthållning man kan tänka sig och inser att jag mår bäst av att äta allsidigt, dvs inte ta bort några näringsämnen. Dessutom är det viktigt att man väljer råvaror av hög kvalitet som inte är raffinerade, och lagar mat från grunden. Tänk på miljön! Då blir det per automatik bra.

Hur kan man konkret göra för att öka förståelsen för kost, motion och prestation?

- På ett företag är det bra att ha en eller ett par hälsodagar per år då man bjuder in föreläsare och utställare som fokuserar på dessa frågor. Dessutom kan man arrangera olika typer av aktiviteter för att öka aktiviteten som t ex stegräknartävlingar eller närvaromätning på olika träningspass och premiera alla som visar framfötterna.

Berätta lite om bakgrunden till din senaste bok?

- Min senaste bok heter ”LCHQ – lågkolhydratkost av högsta kvalitet” och det är en bok som handlar om hur man hittar balansen mellan näringsämnena. Dessutom är det mycket fokus på vitaminer, mineraler, antioxidanter och annat som är viktigt för att din kropp ska fungera optimalt. LCHQ är ingen viktminskningsmetod utan ett sätt att äta långsiktigt hälsosamt.

Att träffa Fredrik är otroligt inspirerande, man känner snabbt att man kan tillgodogöra sig hans livsstilstänk. Som tränare och hälsoskribent känns det som om detta kommer att vara ett hållbart sätta att äta på. Tack Fredrik!

Fredrik kommer att föreläsa hos oss på Niana under SEB's hälsovecka i Rissne. SEB satsar på sitt humankapital, personalens hälsa och det är framtidens viktigaste resurs, hålla personalen hållbar, frisk och produktiv.

Glad Påsk!

Läs mer om Fredriks bok här!

Anna Hansson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill