Hjälp dig själv på traven

Appar och webbsidor fungerar som träningsmotivation.

Hälsa | ARTIKEL | MARS 2011

Träna

Träna

Den nya telefonkulturen har öppnat upp för många roliga sätt att hålla koll på din träning. Motivation.se ger dig tips om sajter och appar som gör det enkelt och inspirerande att komma igång.

Nyaliv heter ett nytt koncept som skickar dig dagliga små peppmeddelanden i mobilen och på mailen. Tanken är en personlig guide som tar hänsyn till dina förutsättningar när du jobbar med att förändra din livsstil. Guiden ska hjälpa dig med vägledning, tips och tankar kring kost och motion. Målgruppen är alla som vill göra en förändring och som behöver motivation för att bryta gamla vanor. Tjänsten är en abonnemangstjänst.

Sajten www.hundredpushups.com är kanske något för dig som vill nå målet att lyckas göra hundra armhävningar. Här hittar du ett veckoprogram som sträcker sig över sex veckor. Du kan kommunicera med andra med samma mål och även ladda ner en tillhörande app till iPhone eller Android för att hålla koll på dina framsteg under de sex veckorna.

När du är stark nog kan du också surfa in på www.twohundredsitups.com för magen eller www.twohundredsquats.com för ben.

Träna med telefonen
Du som har en smartphone har tillgång till en uppsjö av appar som gör din träning mer mätbar.

iFitness används av personliga tränare för att hålla koll på sina klienter. Du länkar ihop dig med din personliga tränare via adressboken och han eller hon följer sen din träningsrutin, skapar passande upplägg och rekommenderar övningar och träningsformer. Du loggar dina resultat och siffor löpande. Du för också in vilken typ av träning du utför och vilka muskelgrupper du använder. Din personliga tränare reglerar ditt träningsupplägg efter dina behov och målsättningar.

RunKeeper använder GPS:en i din telefon och loggar hur långt du cyklar eller springer. Datan synkas sedan till www.runkeeper.com där du hittar din egen historik. Du kan jämföra med andra som använder RunKeeper och posta dina aktiviteter på Facebook. En rolig feature gör också att du kan få peppande påhejning i lurarna under tiden du tränar.

För dig som föredrar lite lättare träning finns ett antal stegräknare att välja mellan. De flesta apparna känner av din gångtakt oavsett om du har telefonen i fickan, handen eller bältet. Informationen som loggas sparas och du kan se hur mycket kalorier du bränt och hur långt du gått eller sprungit. I kombination med stegräknaren kan den som vill jaga kalorier ladda ner och använda BMI-beräknare i sin telefon. Via appen lagrar du din vikt dagligen och kan följa när hekto efter hekto försvinner.

När du känner att motivationen tryter hämtar du hem en motivationsapp som ger dig sköna motivationstips och tänkvärda ordspråk med jämna mellanrum. Det finns ett antal att välja mellan och många är gratis. Sajten www.getjar.com har samlat de flesta appar utifrån telefonmodell och teman. Klicka runt och leta efter något som passar dig.

Själva den analoga träningen? Ja. Den måste du genomföra själv.
 

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill