Hur svårt kan det vara att skapa en ny företagskultur? Det kan ju en apa klara av!

Därför utkonkurreras strategi av kultur och så här kan företagskulturen utvecklas.

Ledning | Ledarskap | ARTIKEL | MARS 2021

Nyckeln till en ny företagskultur är kunskapen att ta till sig ny kunskap.

Nyckeln till en ny företagskultur är kunskapen att ta till sig ny kunskap.

”Culture eats strategy for breakfast”. Du har säkert hört det sägas hundratals gånger, läst det i ledarskapsböcker och sett det på affischer i företags fikarum. Uttrycket som sägs vara myntat av den gamle ledarskapsgurun Peter Drucker har blivit lite av ett mantra i affärsvärlden. Men trots att de flesta idag inser att det inte är så mycket vad man gör som hur man gör det som skapar framgång, så har ordet kultur inte riktigt samma status i ledningsgrupperna som ordet strategi. 

Kultur kan låta abstrakt och till och med lite flummigt – man tänker mer på poesiaftnar och konstutställningar än på framgångsrikt företagande. Men antropologerna använder ofta en definition som är väldigt precis och praktisk i företag och organisationer: ”De kunskaper, antaganden och värderingar som delas och förmedlas vidare av en grupp.” Med andra ord, kultur är vår gemensamma kunskap och vårt gemensamma system för att sprida kunskapen vidare. 

En annan fin förklaring är att kultur är ”organisationens osynliga kunskap”. Det är den kompetens som medarbetarna intuitivt plockar fram när arbetsbeskrivningen inte räcker till – när man måste improvisera och agera utan instruktioner och regelverk. Och i en värld där det enda konstanta numera är förändring är det just den kompetensen som kan göra din organisation unik i jämförelse med andra.

Vi är världens smartaste härmapor.

För elva år sedan skrev jag boken ”Ledarskap på Apstadiet” tillsammans med min tyvärr numera bortgångne vän Ola Berggren. Idén med boken var att vi jämförde oss människor med våra närmaste släktingar bland djuren – schimpanserna – och efter tvåhundratjugoen sidor blev vår slutsats att vi människor inte är så mycket mer än apor med mobiltelefoner. Vi tänker oss visserligen som den intellektuellt mest högtstående arten, med överlägset rationella hjärnor, men vi är i mycket högre grad än vad vi vill, eller kanske vågar, erkänna emotionellt styrda varelser. Eller annorlunda uttryckt: vi är den enda arten som ägnar oss åt videomöten, men vi är fortfarande härmapor.

I boken berättar vi en kulturhistoria från apornas värld. Historien utspelar sig för drygt 60 år sedan på den japanska ön Koshima där en stor makakflock hade, och fortfarande har, sin boplats. Där och då var det en ung makak-hona som plötsligt bröt en sedvana på ett vad man skulle kunna kalla makakmakabert sätt. Hon började nämligen skölja sin mat innan hon åt den! 

En vacker dag tog denna unga hona, i en stundens ingivelse får man förmoda, några av familjens smutsiga, jordiga sötpotatisar i sin famn och gav sig ner till stranden. Där satte hon sig på huk och sköljde varje potatis noggrant innan hon tog tillbaka dem till sina närmaste. Hennes beteende väckte omedelbart starka känslor i flocken. Överallt i träden tjattrade makakerna upphetsat: ”Kolla! Vad gör hon?!? Vad är detta? Tvätta potatis?” Så hade ingen gjort tidigare! 

Den som inte känner sig inkluderad känner sig exkluderad, oavsett strategi.

Makaker är som alla apor flockdjur och vill, precis som vi människoapor, känna sig inkluderade och mår därför dåligt när de blir utpekade som annorlunda. Kognitionsforskare har också klarlagt att empati är en egenskap som vi delar med våra håriga djungelkusiner. Så för att visa sin medkänsla för den unga honan, som med det här beteendet riskerade att utstött från flocken, bestämde sig hennes mamma, syskon och kusiner kvickt att apa efter hennes beteende. Och plötsligt var det ett tiotal makaker som följde den unga honan till vattenbrynet för att svabba middagsmaten. Resten av flocken tittade på och undrade vad som pågick, lika upprörda som tidigare. Men efterhand började tonläget ändras en smula, det arga tjattrandet började låta mer nyfiket undrande och allt fler började bli intresserade av det nya beteendet. En grupp ungdomar, vi skulle kalla dem ”early adopters”, kände att allt som kan prövas måste provas, så de hakade på. Och nästa dag satt det ett tjugotal apor nere vid vattnet. Så fortgick det, med fler och fler nyfikna, och den tvättande flocken växte individ för individ.

Det som startade som en tokig idé blev till en trend som blev mode och till sist var tvättad potatis den självklara vardagsmaten i hela makaflocken. Det var bara de äldsta hannarna (ledningsgruppen, får man förmoda) som fortfarande satt kvar i träden och muttrade kring detta märkliga uppförande. Men, som alla ledningsgrupper så trillar de förr eller senare av pinn. Och än idag, mer än sextio år senare, tvättar varenda individ i makakstammen på Koshima sina potatisar innan de äter dem, trots att den unga honan som införde idén och alla andra som bidrog till att etablera beteendet för länge sedan är döda. 

Nyckeln till en ny företagskultur - kunskapen att ta till sig ny kunskap.

Det här är ett utmärkt exempel på hur en lokal kultur kan utvecklas i djurvärlden – Koshima-makakerna är fortfarande den enda kända makakflocken i världen som tvättar sin mat. Men det är också en bild av hur en företagskultur kan utvecklas, initierad av en enda individ som vågar gå sin egen väg. Inga jämförelser i övrigt men Ingvar Kamprad, Steve Jobs, Bill Gates, Walt Disney, Erling Persson, Phil Knight, Henry Ford och Adi Dassler är några av näringslivets mest ansedda potatistvättare. De har inte bara skapat företag, de har skapat unika kulturer, och i slutänden är det just kulturen – organisationens osynliga kunskap – som gör företagen långsiktigt framgångsrika. Eller vi kanske ska uttrycka det som kunskapen att ta till sig ny kunskap.

Tommy Lundberg

Tommy Lundberg

Vår expert inom ledarskap och motivation

  • Följ skribent

Tommy Lundberg är författare, föreläsare och företagsrådgivare med fokus på ledarskap och medarbetarengagemang. Han har en tjugofemårig karriär bakom sig som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen och har arbetat med extern och intern kommunikation för uppdragsgivare som Apple, Audi, Bang & Olufsen, Danske Bank, Falu Rödfärg, H&M, Ikea, SAS och många fler. Sedan 2008 driver han det egna bolaget Great Words och är också delägare i kommunikationsföretaget Brinc Relations. 

Tommy är författare till 7 böcker om ledarskap och medarbetarskap, där de senaste är Motivationskoden (2016), Empatieffekten (2019) och Skulle du vilja jobba med dig som chef? (2020). Den röda tråden i både hans böcker och föreläsningar är mänskligt beteende. Eller som undertiteln till en av hans böcker säger: "Om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor".

www.tommylundberg.se

Foto: Sören Vilks

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • Ledarskap

Tommy Lundberg

Tommy Lundberg

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill