Jämförelsen med andra skapar stress

"Stressdoktorn" Tomas Danielsson: Därför är vi så stressade.

Hälsa | ARTIKEL | MAJ 2013

Svenskar upplever mer stress i arbetslivet än den genomsnittlige europén. Det visar en ny undersökning från den europeiska arbetsmiljöbyrån EU-Osha. Omorganisationer och osäker arbetsmarknad uppges vara de vanligaste orsakerna till stress. Författaren och "stressdoktorn" Tomas Danielsson anser dock att problemet ligger ännu djupare: "Vi har blivit ett duktigfolk och jämför oss med andra hela tiden", säger han till Motivation.se.

Den europeiska arbetsmiljöbyrån EU-Osha har genomfört en undersökning som visar att arbetsrelaterad stress är ett vanligt problem i hela Europa. Problemet är dock större i Sverige, av enkätsvaren att döma. Bland de svenska arbetstagare som deltog i undersökningen svarade 57 procent att arbetsrelaterad stress är vanligt. Snittet i Europa låg på 51 procent, skriver tidningen Du & Jobbet.

"Jämför oss med andra"

Stressexperten Tomas Danielsson är föreläsare, inspiratör och författare, just nu aktuell med boken "Smart och lat - förmågan att vara effektiv!". Han har själv inte tagit del av undersökningen, men tror att det är fullt möjligt att svensken är mer stressad än genomsnittseuropén.

- I Sverige har vi skaffat oss en kultur där vi är alltför tillgängliga. Vi är uppkopplade och nåbara hela tiden. I grunden handlar det om att vi saknar självförtroende till att stänga av och vila upp oss, säger Tomas Danielsson, och fortsätter:

- Vi jämför oss med andra hela tiden och tror att vi måste hinna med allt som de gör, vilket kan vara alltifrån surdegsbakning till heminredning och egentid - samtidigt som vi ska vara tillgängliga för jobbet hela tiden.

"Svenskar ett duktigfolk"

I många andra kulturer är folk bättre på att ta det lugnt, stänga av och välja bort, menar han. Men i Sverige sneglar vi alltid på hur andra gör - och tror oss se att de är "perfekta".

- Vi har blivit ett duktigfolk som tror att vi måste göra vad alla andra gör tillsammans. På så vis skapar vi en stor stress även i privatlivet. Och förr eller senare tar kroppen och själen stryk, säger Tomas Danielsson.

Symptomen på stress är många och varierar från person till person - sömnlöshet, aggressivitet, nedstämdhet, apati, ångest, oro, depression, koncentrationssvårigheter, huvudvärk - listan kan göras lång, och stressen märks ofta såväl fysiskt som psykiskt. 

- Mitt bästa råd för att undvika stress är att köra så det ryker - men våga stänga av och sticka ifrån hela skiten när det blir för mycket. Och att inte jämföra sig med andra, säger Tomas Danielsson.

Chefen bör sätta gränser

54 procent av européerna tycker att stressproblem hanteras på ett bra sätt på arbetet. Bland de svenska respondenterna är siffran dock något lägre, 49 procent. Även Tomas Danielsson tror att arbetsgivarna behöver bli bättre på att hantera stress bland medarbetarna.

- Problemet är att alldeles för många chefer saknar modet att gå före med gränssättning. Vi har för många chefer och arbetsgivare som ropar "leverans, leverans!" utan att först fråga vad medarbetarna har för behov. Alltför många chefer har inställningen att "leverera så är jag nöjd, jag struntar i om du har ett sjukt barn hemma".

Undersökningen från EU-Osha visar också att osäker arbetsmarknad samt omorganiseringar är de vanligaste skälen till stress i arbetslivet. Tomas Danielsson säger att han inte är förvånad - omorganiseringar skapar ofta stress, och många av dem är onödiga.

- Det är väldigt vanligt att man omorganiserar utan att veta varför. Många gånger handlar det om att nytillsatta chefer måste visa att de kan förändra organisationen. Detta orsakar dock väldigt mycket mentalt spill. Ofta är det bättre att förädla och finjustera istället för att riva hela organisationen. Förändringar som medarbetarna inte känner delaktighet i skapar stress, säger Tomas Danielsson.

Tomas Danielssons 11 tips för att undvika stress

  1. Sluta jämföra dig med andra!
  2. Det räcker inte att prioritera - våga välja bort!
  3. Sätt rimliga mål för arbete, familj, fritid och egentid.
  4. Erkänn dina begränsningar, men också det du är bra på.
  5. Samtala om allt! Samtal med andra minskar stressen och är bra för det psykiska välmåendet.
  6. Tänk positivt!
  7. Ta hand om dig! Se till att sköta kost, motion och sömn (minst 7 timmar!).
  8. Tillåt dig att koppla av mentalt.
  9. "Vårda barnbiten"; var barnslig och lekfull!
  10. Se självförtroende som en färskvara.
  11. Skaffa ett bollplank. Ensam är inte stark!

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill