Employer Branding på Facebook

I sista delen i vår artikelserie om Facebook får du veta hur du kan profilera dig som attraktiv arbetsgivare (Del 6 av 6)

Kommunicera | ARTIKEL | SEP 2011

Många arbetsgivare som arbetar aktivt för att attrahera attraktiva medarbetare använder Facebook som en allt viktigare del av strategin. På Facebook kan ni föra en dialog med presumtiva medarbetare långt innan de ens kommer på tanken att söka jobb hos er. Men för att framgångsrikt bygga relationer med era kommande medarbetare krävs ett visst mått av strategi och konsekvens.

Facebook ger er som arbetsgivare en unik möjlighet att knyta till sig och underhålla ett stort och mångfacetterat nätverk som förmodligen hade tagit betydligt längre tid att bygga IRL. Ni kan välja att ha en separat ”Gillasida” för individer som är intresserade av att söka jobb hos er, alternativt integrera kommunikationen på er ordinarie gillasida.

Fördelen med att ha en långsiktig dialog via Facebook med individer som intresserar sig för er är att en platsannons som läggs upp på er gillasida snarare än i en dagstidning tenderar att nå precis rätt målgrupp; de individer som har ett genuint intresse för er som organisation. Ni kan också lära känna målgruppen bättre genom att med jämna mellanrum lägga ut frågor och funderingar som de kan kommentera.

Besvara även negativa kommentarer

Satsa på att logga in på er gillasida minst en gång per dag. Om ni initierar diskussioner och dialog är det viktigt att ni också följer upp och kommenterar, annars tröttnar folk rätt snabbt. Var mån om att få igång en dialog, ställ öppna frågor och intressera er för vad målgruppen tycker och tänker.

- Om ni får negativa kommentarer bör ni alltid kommentera dem, såvida de inte är kränkande eller grova på något sätt. Då visar ni att ni är måna om att ha en öppen och levande dialog med målgruppen. Om ni lägger locket på och undviker att kommentera negativa kommentarer går ni miste om möjligheten att göra er röst hörd i debatten, säger Nina Jansdotter.

Variera er kommunikation, lägg upp intressanta artiklar, ställ frågor, dela med er av matnyttiga tips och länkar. Genom att variera er kommunikation så mycket som möjligt attraherar ni olika personlighetstyper till er gillasida. Utse en eller gärna två medarbetare som ansvarar för att hålla liv i Facebookdialogen.

Nina Jansdotter påpekar att saker och ting sker snabbt på Facebook. I det här sammanhanget lönar det sig sällan att lägga tid på omfattande kommunikationsstrategier, som snabbt blir utdaterade.

Satsa istället på att prova er fram, även stora organisationer arbetar i mångt och mycket enligt principen ”Learning by doing” på Facebook just nu. Det största hindret för många organisationer är att komma igång och våga prova sig fram.

Tidigare delar i serien:

Så blir du tidseffektiv på Facebook (Del 1)

"Tveka inte att dela med dig" (Del 2)

Uppskattade på Facebook - så gör du (Del 3)

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill