Perfektionister måste prestera för att "duga"

“Kom ihåg att du är unik som du är, oavsett vad du presterar. Fokusera på vad du själv vill uppnå med ditt liv och strunta i vad andra tycker.”

Ledarskap | HR | ARTIKEL | JAN 2015

Stanna upp och tänk efter om din oro, ängslan och stress står i rimlig proportion till hur verkligheten ser ut.

Stanna upp och tänk efter om din oro, ängslan och stress står i rimlig proportion till hur verkligheten ser ut.

Perfektionism kanske låter som en god egenskap, men är i själva verket en livslång plåga för många människor. Perfektionisten har redan i tidig ålder fått lära sig att hennes värde som människa står i relation till vad hon presterar. Det innebär att hon gång på gång måste återerövra sitt människovärde genom att ständigt vara "perfekt", både på jobbet och i privatlivet. En sådan inställning kan kortsiktigt leda till framgångar - men på längre sikt finns en betydande risk för depression och utbrändhet.

För perfektionister handlar livet uteslutande om att prestera och visa hur "duktig" man är. En perfektionist har ofta fått lära sig redan i unga år att en människa förtjänar sitt människovärde genom att prestera.

Bakgrunden till en sådan syn på livet finns ofta i barndomen; ett barn som bara får beröm och uppmuntran för sina prestationer lär sig snabbt att omgivningens kärlek och respekt är villkorad. Föräldrar som höjer på ögonbrynen åt att barnet har fått B i betyg istället för A kan lämna djupa spår i barnets minne.

Att vilja lyckas så bra som möjligt med det man gör är naturligtvis en god egenskap. Det som skiljer perfektionisten från människor med en sund strävan efter excellens - säger forskaren Brené Brown till tidningen Forbes - är att perfektionisten fokuserar på andra människors omdömen ("vad ska de tycka?") istället för sina egna mål ("hur kan jag utvecklas?").

Depression och stress

Perfektionister kan lyckas med mycket i livet, men får ofta problem eftersom deras strävan efter perfektion leder till en känsla av otillräcklighet. De har ofta dåligt självförtroende och tycker bara att de duger som människor om de har åstadkommit någonting riktigt bra. Och om det inte är bra, då är det uselt - allting är antingen svart eller vitt.

Enligt forskningen kan perfektionism orsaka en lång rad fysiska och psykiska hälsoproblem, exempelvis stress, depression, ångest och ätstörningar.

De flesta perfektionister strävar efter karriärmässig framgång, men deras perfektionism har ofta motsatt effekt - bland annat genom att den leder till lägre produktivitet. Perfektionister lägger ofta alldeles för mycket tid och energi på detaljer, och deras rädsla för att misslyckas leder lätt till prokrastinering (de väntar på det "perfekta" tillfället att ta tag i arbetet för att kunna göra det så "perfekt" som möjligt). Strävan efter att göra allting perfekt och att vinna allas gillande leder i förlängningen till stress och utbrändhet.

Gör en "reality check"

För den som inte själv är drabbad kan perfektionism framstå som ett lyxproblem - att alltid hungra efter perfektion låter väl fantastiskt?

Många har också svårt att tro att de själva skulle kunna ha problem med perfektionism: "Ingenting i mitt liv är ju perfekt!"

Men det som utmärker perfektionister är inte att deras liv är perfekta, utan att de tror att de måste vara perfekta. Perfektionisten tror aldrig att hon duger som hon är, utan är i ständigt behov av andras beröm och uppskattning för att känna sig tillräcklig.

Som tur är finns det en del man kan göra för att ta sig ur perfektionismens järngrepp. Det handlar framför allt om att bli medveten om sitt beteendemönster. Tidningen Forbes föreslår att självkritiska perfektionister - som ofta tror att minsta fel kommer att leda till katastrof - ska göra en regelbunden "reality check". Stanna upp och tänk efter om din oro, ängslan och stress står i rimlig proportion till hur verkligheten ser ut. Är läget verkligen så illa som du föreställer dig? Vad är det värsta som kan hända? Kommer det här över huvud taget spela någon roll om ett, tre eller fem år?

Träna på självacceptans

Ett annat bra tips är att regelbundet träna sig i självacceptans. Testa att skriva en lista över saker som du älskar hos dig själv - som inte har med prestation att göra. Kom ihåg att det ofta är våra fel och brister som gör oss älskvärda som människor. Ta sedan fram listan med jämna mellanrum och fyll på med nya saker. Använd den när du behöver boosta din självkänsla och påminna dig själv om att du har ett värde som människa, oavsett vad du presterar.

Att föra journal över dina prestationer kan dock också vara bra, skriver Forbes. Perfektionister kan ha särskilt svårt att acceptera att deras liv inte blev exakt som de hade planerat och drömt om. Det kan då vara värt att påminna dig själv om att du faktiskt åstadkommer saker regelbundet, även om du inte blev miljonär, rockstjärna eller stridspilot. Glöm då inte att även små prestationer räknas; har du städat köket idag? Eller tagit dig tid att läsa ut en bok? Sådana bedrifter räknas också, och motbevisar din föreställning om att du aldrig gör någonting bra. Ge dig själv ett erkännande även för dessa prestationer.

Men framför allt: Kom ihåg att du är unik som du är, oavsett vad du presterar. Fokusera på vad du själv vill uppnå med ditt liv och strunta i vad andra tycker.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • HR

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill