Kommunikationsmissarna som försämrar dina relationer

EQ, del 2: Så blir du bättre på kommunikation och mellanmänskliga relationer.

Kommunicera | Ledarskap | HR | ARTIKEL | MARS 2015

Förmågan att kommunicera och bygga goda mellanmänskliga relationer är den aspekt av EQ (Emotionell Intelligenskvot) som är lättast att utveckla och förbättra, visar forskningen. Alla kan lära sig att kommunicera bättre och att föra mer konstruktiva samtal. Vi ska därför ta en närmare titt på fallgroparna som du bör undvika om du vill lyckas med kommunikationen - både på jobbet och i privatlivet.

I den första delen av artikelserien om EQ (Emotionell Intelligenskvot) berättade vi att människor med hög EQ har större möjligheter att lyckas i karriären, bättre ledaregenskaper samt generellt sett godare utsikter när det gäller lycka och välmående i livet. Men vi konstaterade också att EQ delvis går att träna upp.

Forskningen visar att den enskilda faktor inom EQ som är lättast att träna upp och förbättra - på egen hand eller genom coachning - är "interpersonal skills", alltså kommunikation och mellanmänskliga relationer. Denna egenskap går att förbättra med upp till 50 procent, enligt olika meta-studier som tidningen Harvard Business Review har tagit del av.

Känna igen och hantera känslor

Vad har kommunikation och mellanmänskliga relationer med EQ att göra? Väldigt mycket, om man tänker efter. EQ är ett mått på en människas förmåga att känna igen och hantera sina egna och andras känslor, vilket är en väldigt viktig egenskap när vi kommunicerar och bygger relationer med varandra.

En person som inte kan kontrollera sina egna känslor ordentligt riskerar alltid att hamna i konflikter, både på jobbet och i privatlivet. Detsamma gäller om du saknar förmågan att förstå och känna igen andras känslor. Förr eller senare hamnar vi alltid i diskussioner och svåra samtal, och din förmåga att hantera dessa kan vara direkt avgörande för hur väl du lyckas i karriären och i livet.

Vi ska nu titta närmare på det som enligt tidningen Psychology Today är fyra av de vanligaste formerna av ineffektiv kommunikation. Genom att se upp för dessa klassiska misstag kan du undvika att hamna i onödiga konflikter och istället se till att dina samtal blir konstruktiva.

"Du"-fraser

Ett av de vanligaste misstagen som vi begår när vi kommunicerar är att vi använder ordet "du" på fel sätt. Vi slänger ur oss ordet om vad andra borde göra eller påståenden om hur den vi pratar med är som person. "Du är på det här sättet". "Du gör alltid si och så". "Du borde göra så här istället".

De flesta människor tycker väldigt illa om att bli utpekade eller beordrade på det sättet. Att använda ordet "du" i positiva eller neutrala påståenden är naturligtvis okej, men man bör vara väldigt försiktig med negativa kommentarer av den typen.

Universella påståenden

En annan vanlig form av ineffektiv och skadlig kommunikation är det vi kan kalla för "universella påståenden", alltså att generalisera negativt om en annan persons karaktär eller beteende. Dessa påståenden innehåller ofta ord som "alltid" och "aldrig": "Du är alltid så sur!" "Du hjälper aldrig till!"

Detta är ett dåligt sätt att kommunicera - dels för att du stänger dörren för förändring (du har bestämt dig för att lyssnaren är på ett visst sätt), dels för att du lägger fokus på vad som är fel istället för att säga hur det skulle kunna göras bättre.

Skilj på person och beteende

När man har en konversation med någon som man är arg eller besviken på så finns det två sätt att hantera det: Antingen fokuserar man på personen, eller på beteendet. Att göra kritiken personlig är sällan ett effektivt sätt att kommunicera.

Genom att skilja på person och sak - och kritisera beteendet istället för människan - kan man få en konstruktiv dialog istället för en konflikt. Man bör också gärna vara specifik i sin kritik.

"Du är så lat, du hjälper aldrig till med hushållsarbetet!" är ett typiskt exempel på ineffektiv kommunikation som sällan leder till en förändring; lyssnaren kan dessutom motbevisa påståendet ganska enkelt eftersom det är så generaliserande.

Bättre då att fokusera på beteendet och vara specifik: "Jag har märkt att du inte har diskat en enda gång den här veckan". På så vis undviker du nedlåtande omdömen om den du talar med, samtidigt som påståendets saklighet tvingar lyssnaren att ta till sig kritiken.

Ifrågasätt inte känslorna

Ett annat vanligt misstag i kommunikationen är att vi ifrågasätter, ogiltigförklarar eller förlöjligar den andra personens känslor. "Herregud, vad du överreagerar!" "Du har väl ingen anledning att klaga!" "Jag bryr mig inte om ditt gnäll!"

Både positiva och negativa känslor kan ifrågasättas på det här sättet. Ifrågasättandet gör att de positiva känslorna försvinner, medan de negativa känslorna förstärks. Den här typen av beteende leder till att personer i din omgivning antingen "stänger av" sina känslor i din närhet - och distanserar sig från dig - eller blir agressiva och konfliktsökande.

Ineffektiv kommunikation bemöts ofta med tre "F" - Fly, Fäkta eller Frys känslorna. Men alla kan bli bättre på att kommunicera, och genom att vara uppmärksam på och undvika de vanligaste misstagen kan du komma en bra bit på vägen mot bättre mellanmänskliga relationer.
 

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap
  • HR

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill