Så tar du bort nervositeten

Anna Bellman hjälper dig att hantera nervositeten - bli säkrare som talare och ha roligt på vägen...

Kommunicera | ARTIKEL | FEB 2015

Det sägs att de flesta människor hellre skulle dö än att tala inför en grupp. Påståendet är taget från en undersökning som gjordes i USA 1977. Men jag tror inte att den stämmer. Inte då. Inte nu. För om man konkret skulle sätta en revolver mot tinningen i utbyte mot en mikrofon på en scen, borde valet vara givet. Men det jag vet stämmer, är att väldigt många känner sig oerhört nervösa när de ska göra ett framträdande inför andra. Något som kan vara enormt begränsande och förlamande. Men det finns sätt att hantera sin nervositet.

Det är helt naturligt att känna sig nervös när man ska prestera något inför andra. Det är kroppens sätt att reagera på potentiellt hotfulla situationer. Om man mäter nervositet med elektroder syns muskelspänning, förhöjd puls och ökad handsvett. Man kan också få spänningshuvudvärk, rodnad, muntorrhet, svimningskänslor och illamående.

Så nervositet är verkligen något som kan påverka oss oerhört negativt.

Jag möter ofta människor som känner sig riktigt obehagliga till mods när de ska tala inför andra. De mår fysiskt och psykiskt dåligt och kan inte hitta något sätt för att få obehaget att försvinna. Helst vill de bara försvinna själva.

Men nervositet behöver inte alls vara negativ. Att känna ett viss mått av nervositet kan snarare vara bra och fungera som värdefullt startbränsle. Den hjälper oss att bli alerta och fokusera på det som ligger framför. Det handlar bara om att hantera nervositeten på ett bra sätt.

Det som är viktigt att tänka på är att inte fly ifrån situationer som gör dig nervös. Det är lätt att du då hamnar i en ond cirkel av undvikanden. Tänk istället på att när du lyckats med det du åtagit dig att göra, är segerkänslan så mycket större om du verkligen ansträngde dig för att lyckas.

För du kommer att lyckas, om du bestämmer dig för det, även om du känner dig nervös. Nervositeten går nämligen att tänka bort. Om du hela tiden tänker på hur jobbigt det är, att de andra kommer att avslöja dig som en bluff, att du kommer att göra bort dig för tid och evighet… Ja, då är sannolikheten stor att dina tankar blir självuppfyllande profetior. Om du däremot tänker på hur roligt det är att hålla just den här presentationen just nu, ja, då är sannolikheten väldigt mycket större att du faktiskt kommer att tycka det.

Jag var moderator på en global konferens då jag satt vid samma lunchbord som en av eftermiddagens talare. Hon berättade då att trots att hon ofta håller presentationer så var hon alltid så oerhört nervös. Hon ville helst inte prata alls. Jag frågade då vad hon brukade tänka inför sina presentationer, och precis som jag anade så tänkte hon bara negativa tankar. Jag bad henne då att testa en ny grej: ”Tänk bara på hur otroligt kul du tycker att det är att du ska få dela med dig av det du kan till de som är här för att lyssna”. Hon gjorde en fantastisk presentation, full av energi, utstrålning och övertygelse. På kvällen kom hon fram och tackade mig: ”Jag gjorde precis som du sa, och vilken skillnad det var! Det var ju riktigt kul den här gången!”. Fantastiskt roligt att höra och skönt att återigen få bevisat att det inte alltid krävs så mycket för att göra en enorm skillnad.

Så hanterar du din nervositet:

Tänk positivt

Tänk på ett tidigare tillfälle då det gått riktigt bra, få in den positiva känslan i kroppen och tänk på hur roligt du tycker att det här är.

Andas lugnt

Andas in genom näsan i tre sekunder och andas ut i sex sekunder. Genom att andas långsamt får du ner pulsen. När du får ner andningen i magen istället för bröstkorgen får du ett större lugn i hela kroppen.

Humor

Kan du skratta åt din egen oro och nervositet är mycket vunnet. Då har du stigit över tröskeln där en förändring kan ske.

Bli medveten om dina katastroffantasier

Vad kan egentligen hända, om du tänker efter? Sätt ord på dina fantasier, gärna i detalj. Då kommer du efterhand att inse att det mesta du tänker på inte kommer att hända.

Förberedelser är a och o

När brukar du börja förbereda dig? Skjuter du upp förberedelserna till sista dagen?
Om du vill minska din nervositet behöver du också vara snäll och stödjande mot dig själv. Börja därför planeringen av en presentation så tidigt du kan. Att vara väl förberedd och veta att du kan det du ska prata om ökar ditt självförtroende och minskar din nervositet.

Använd anteckningar/manus

Många tror att man måste kunna tala utan anteckningar eller manus. Ta bort sådana förväntningar på dig själv och börja istället jobba med ett manus som passar dig.

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill