Spel spelar allt större roll i arbetslivet

Joakim Eklund, Move Management: Spel har gått från att vara nöjesprodukter till att hjälpa arbetstagare höja sin kompetens via serious games.

Utbildning | Motivera | ARTIKEL | DEC 2018

Studier visar att serious games är 20 procent mer effektivt som inlärningsmetod.

Studier visar att serious games är 20 procent mer effektivt som inlärningsmetod.

Det har gått sjuttio år sedan Thomas T. Goldsmith Jr. och Estle Ray Mann utvecklade det första kända elektroniska spelet; en missil-simulator som fick det fantasieggande namnet ”Cathode ray tube amusement device” som byggde på katodstrålar och en enkel skärm. Tingesten varken introducerades för allmänheten eller fanns att köpa. 2018 är nöjesspel tillgängliga i var människas telefon. Och drygt 2 miljarder människor spelar regelbundet, varav nästan en miljard spenderar pengar på att köpa spel eller köpa föremål i spelen. Men vi spelar inte bara för nöjes skull. Spel har gått från att vara rena nöjet till att också kompetensutveckla arbetstagare genom så kallade serious games. 2018 beräknas serious games omsätta 4 miljarder dollar.

Vill du läsa fler inspirerande artiklar hos Motivation.se?

Få obegränsad tillgång till hela vår kunskapsbank genom att signa upp för en gratis månad som medlem.

  Prova fritt i 1 månad 

Därefter är priset 99 kr per månad utan bindningstid.


Läs mer om våra medlemskap här.

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Utbildning
  • Motivera

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill