Strategi – välja segment för vårt värdeerbjudande

Lennart Almstedt: "Det finns två arbetssätt som båda är bra för att identifiera vilket segment som verksamheten bör fokusera på".

Ledning | Ledarskap | ARTIKEL | JUNI 2012

Varje affärsmodell och varje företags strategi och affärsplan syftar till att tydliggöra svaret på den övergripande frågan: ”Vilket värde skall vi leverera till vem, och hur skall vi presentera och säkerställa detta?”. För de som väljer att fokusera på en bredare affärsmodell där samtliga parter i värdekedjan ges en central del av det slutgiltiga värdeerbjudandet blir frågan ”Vilket värde skall vi leverera till vem, och hur skall vi samverka genom hela värdekedjan för att presentera och säkerställa detta?”. Den första frågan är viktig. Den andra frågan är den som skapar de globala vinnarna.

Vill du läsa fler inspirerande artiklar hos Motivation.se?

Få obegränsad tillgång till hela vår kunskapsbank genom att signa upp för en gratis månad som medlem.

  Prova fritt i 1 månad 

Därefter är priset 99 kr per månad utan bindningstid.


Läs mer om våra medlemskap här.

Lennart Almstedt

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • Ledarskap

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill