Tre sätt att utveckla konkurrensfördelar

Skapa konkurrensfördelar genom att utveckla medarbetarna.

Ledarskap | ARTIKEL | AUG 2012

Är människor med mycket pengar bara lyckligt lottade? Beror våra livsförhållanden mer på ödet än personliga val? Föds eller utvecklas vi till ledare? Harvardekonomen Michael Porter undersökte dessa frågor med utgångspunkt från nationella ekonomiska resultat. Varför har tyska ingenjörer, schweiziska chokladtillverkare och japanska elektroniktillverkare en konkurrensfördel gentemot resten av världen? Har de haft turen att vara på rätt plats i rätt tid eller är det något annat?

Porters forskning motsade den konventionella visdomen att ledarskap kan förklaras av geografiska fördelar såsom rikliga naturresurser, billig arbetskraft och stort kapital. Han visade att "en nation inte ärver utan skapar de viktigaste produktionsfaktorerna som kvalificerade mänskliga resurser eller en vetenskaplig bas". Länder utvecklar sina elitindustrier.

Tre sätt att utveckla konkurrensfördelar

Som ledare känns det ibland som att vi har fått dåliga kort på handen. Vi avundas andra som har mer ekonomiska resurser till sitt förfogande, ett bättre läge, eller ett mer igenkännbart varumärke. Den goda nyheten är att oavsett hur de yttre omständigheterna ser ut för ett bra verksamhetsklimat, har vi alla förmågan att vinna konkurrensfördelar genom att utveckla våra medarbetare.

Hur skapar du en överlägsen kultur av medarbetarutveckling? Michael Porter upptäckte att industrier i världsklass har tre gemensamma nämnare: konkurrens, utmaningar och samverkansmöjligheter. Varje kvalitet är överförbar till din organisation och kan hjälpa dig utnyttja din mest betydande tillgång - era medarbetare.

1) Konkurrens

Stora globala industrier utvecklas i länder med intensiv inhemsk konkurrens. Till exempel måste det italienska modeföretaget Gucci kontinuerligt förnyas och utvecklas annars kommer Prada och Fendi att öka sina marknadsandelar. Omvänt gäller att när ett företag har ett nationellt monopol saknar de trycket från lokala rivaler vilket hämmar deras utveckling och förutsättningar för förnyelse. Av den anledningen uppnår sällan nationella industrier med en enda dominerande rörelsegren, ett globalt inflytande.

Det finns en anledning till varför idrottare simmar snabbare och hoppar högre i OS än de gör under träning. Människor presterar sitt bästa när de tävlar mot konkurrenter. Även att tävla mot oss själva motiverar oss till bättre prestationer. Om vi deltagit i ett cykellopp och noterat vår personliga bästa tid har vi sedan incitamentet att prestera ännu bättre i nästa lopp. På vilket sätt kan du skapa en sund konkurrens inom din organisation? Hur kan du uppmuntra människor att tävla mot sig själva genom att sätta upp prestationsmål?

2) Utmaningar

Porter fann att industrier i länder med märkbara nackdelar ofta nått global framgång tack vare de innovationer de fått fram genom att övervinna ekonomiska svårigheter. Som ett typexempel var japanska tillverkare under 1970 och 1980 begränsade av knappa naturresurser och hade relativt höga kostnader för arbetskraft. Men genom banbrytande metoder för produktion (inom områdena kvalitetskontroll och just-in-time-produktion) kunde Japans fordons-och elektroniktillverkare uppnå internationellt renommé.

Människor växer genom motgångar - inte när det går lätt. Som ledare, vad gör du för att motivera människor att gå utanför sin komfortzon?

3) Samverkansmöjligheter

Industrier i världsklass klarar global dominans genom den s.k. "klustereffekten" - att ha banbrytande företag i närhet till varandra. Till exempel; mjukvaruutvecklare samlade i Silicon Valley drog nytta av snabbt informationsflöde och omedelbart tekniskt utbyte. Företag åkte snålskjuts på varandras nya tillämpningar för att sporra en svindlande takt av innovation i branschen.

Inom en organisation kan även små arbetslag bli isolerade från varandra. När det händer går människor inte bara miste om insikter från sina kamrater, utan känner sig också maktlösa att få till stånd förändring genom sina idéer. Som ledare har du ansvar för att underlätta kommunikationen mellan högsta ledningen och de på de främre raderna, mellan kundservice och produktutveckling eller mellan redovisning och marknadsföring.

Vilka åtgärder vidtar du för att underlätta samverkan mellan olika grupper och medarbetare? Hur skapar du lämpliga kluster så att deras idéer överförs i hela organisationen?

John Maxwell

John Maxwell

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill