Visionär med fokus på människor och resultat

Anna Wikland, vd för Google Sverige, är ny jurymedlem i Årets VD.

Ledarskap | Hållbarhet | Årets VD | Digitalisering | ARTIKEL | APRIL 2021

"Vi har tagit enorma kliv digitalt under det senaste året. Under ett år har det skett förändringar som under normala förhållanden kanske skulle ha tagit tio år." - Anna Wikland, vd, Google Sverige

"Vi har tagit enorma kliv digitalt under det senaste året. Under ett år har det skett förändringar som under normala förhållanden kanske skulle ha tagit tio år." - Anna Wikland, vd, Google Sverige

Som vd för Google Sverige är Anna Wikland en av de mest centrala personerna i en bransch som leder arbetslivet och samhället in i framtiden. Digitaliseringen och utvecklingen av AI påverkar oss alla, och kräver att man är öppen, anpassningsbar och villig att lära sig nya saker. Med rätt förberedelser kommer den tekniska utvecklingen att medföra enorma möjligheter, säger hon – men berättar samtidigt hur mycket hon har saknat mänskliga möten under den pågående pandemins distansarbete. Ledarskap handlar framför allt om hur man jobbar med andra människor, tycker Anna Wikland, som nu tar plats i juryn för Årets VD.

Anna Wikland är en av Sveriges mest framstående ledare, och blir därför ett välkommet tillskott i juryn till Årets VD där vinnare i de fyra kategorierna små, medelstora och stora bolag samt Årets Unga VD ska utses. Själv tycker hon att det känns spännande att få vara med och utse pristagare inom ett område som ligger henne så nära om hjärtat.

– Ledarskap är ett ämne som är väldigt viktigt för mig och som jag verkligen brinner för. Därför var det jätteroligt att bli tillfrågad om att sitta i juryn för Årets VD, säger Anna Wikland.

Hon började sin bana med att ta examen inom kommunikation och marknadsföring vid California Lutheran University i USA. När hon flyttade hem till Sverige igen blev hon så småningom vd för marknadsföringsföretaget Keybroker, innan hon rekryterades till Google där hon efter några år som affärsområdeschef blev vd för företagets svenska avdelning 2016. Hon har alltså varit ledare under nästan hela sin karriär.

– För mig handlar ledarskap om att fokusera på människorna i en organisation. Man måste skapa en kultur som präglas av att man är mån om medarbetarna. Det betyder att man stöttar dem och att man kommunicerar tydligt, men också att man låter dem arbeta självständigt. Dessutom är det viktigt att man sätter upp mål som går att följa när medarbetarna ska leverera. Så, ledarskap handlar verkligen om hur man jobbar med andra människor, det är det som är det centrala, säger Anna Wikland.

Digitaliseringen - en krävande omställning

Som Sverigechef för Google är hon ledare i en bransch som spelar en helt central roll i skapandet av framtidens samhälle. Digitaliseringen och den nya tekniken medför stora utmaningar, både för individen, företagen och samhället. Framför allt skapas det förstås nya möjligheter, men för att kunna ta vara på dem måste man vara beredd att ställa om och anpassa sig efter det nya, menar Anna Wikland.

– För det enskilda bolaget tror jag att det handlar väldigt mycket om att förstå den påverkan digitaliseringen har på den bransch som man är verksam i. Sedan måste man bilda sig en uppfattning om vilka kompetenser som kommer att behövas, och vilka uppgifter som kommer att automatiseras. Där öppnas möjligheten upp att istället ge medarbetarna viktigare uppgifter, så att deras kompetens kan användas ännu bättre. Då måste man också skapa en kultur av lärande, där man ständigt strävar efter att lära nya saker, säger hon.

Digitalisering, automatisering och artificiell intelligens kommer förmodligen att förändra alla branscher i grunden, tillägger Google Sveriges vd.

– Så har det ju varit i alla stora, tekniska omställningar genom historien. Vissa yrken kommer att försvinna, samtidigt som nya yrken och roller skapas. Om man rustar organisationen för en sådan omställning så kommer den att medföra enorma möjligheter. Jag är väldigt positiv, studier visar att fler jobb netto kommer att skapas om samhället tar sig an det här på rätt sätt. Men då måste man som sagt rusta organisationen och framför allt människorna med kunskaper, säger Anna Wikland.

"Jag hoppas att de vinnare vi utser ska vara personer som kan visa omtänksamhet och empati. Personer som har fokus på individerna, people first som man säger."

– Anna Wikland

”Saknar människor när jag jobbar hemma”

Sedan coronapandemin bröt ut och distansarbete blev norm för stora yrkesgrupper har digitaliseringen dessutom accelererat rejält. En alternativ arbetsform som tidigare nästan sågs som lite bohemisk blev plötsligt obligatorisk för väldigt många människor. 

– Vi har tagit enorma kliv digitalt under det senaste året. Under ett år har det skett förändringar som under normala förhållanden kanske skulle ha tagit tio år. Och det vi har lärt oss är väl att det finns både för- och nackdelar med distansarbete, säger Anna Wikland.

Trots att hon är vd för en digital jätte som Google Sverige, vill hon inte bara lovprisa distansarbetet. För egen del är hon inte helt såld på att sitta hemma och jobba hela dagarna.

– Det har ju varit positivt till viss del, men personligen saknar jag att träffa människor. Det finns jättebra teknik för digitala möten idag, absolut, men man tappar ändå så många dimensioner. Jag saknar kontoret, att kunna småprata med människor och känna av hur de mår. Å andra sidan har jag ibland haft lättare att få ihop familjelivet när jag jobbar hemifrån, så det finns ju många fördelar också. Efter pandemin hoppas jag att vi ska hitta en bra hybridmodell, så att de som vill eller har behov av att delvis jobba hemifrån kan göra det, säger hon.

Anna Wikland är först och främst ledare, kanske är det därför hon har saknat mötet med människor så mycket under pandemin. För ledarskap handlar alltid om människor, och digitaliseringen syftar i bästa fall till att stärka den mellanmänskliga kontakten, inte försvaga den. 

När Google Sveriges vd nu tar klivit in i juryn för Årets VD så hoppas hon på att kunna bidra till at lyfta ledare som behärskar just det här mänskliga perspektivet som hon trycker så mycket på.

– Jag hoppas att de vinnare vi utser ska vara personer som kan visa omtänksamhet och empati. Personer som har fokus på individerna, people first som man säger. En ledare ska kunna skapa en varm och inkluderande arbetsmiljö. Men jag vill också se vinnare som är tydliga i sin kommunikation, som visar vad de förväntar sig att medarbetarna ska leverera, och har ett tydligt resultatfokus. Och framför allt ska en ledare ha visionärens perspektiv på vad man som företag ska uträtta, säger Anna Wikland. 

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Hållbarhet
  • Årets VD
  • Digitalisering

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Hållbarhet
  • Årets VD
  • Digitalisering

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill