Är du extremt tydlig?

Tydlighet och lyhördhet är vad medarbetare önskar från chefen.

Kommunicera | ARTIKEL | APRIL 2019

Genom att be människor att upprepa det du har förmedlat, så hör du om de har uppfattat det på det sätt du vill.

Genom att be människor att upprepa det du har förmedlat, så hör du om de har uppfattat det på det sätt du vill.

Ska du lyckas som chef år 2019 ska du vara tydlig. Extremt tydlig. Det är det dina medarbetare vill ha. Och inte bara det. Du ska också vara lyhörd. Det här är två egenskaper som skulle lösa de stora kommunikationsutmaningar många arbetsplatser brottas med. Lyckas du?

Vilken typ av chef vill medarbetare helst ha 2019? När frågan ställdes till över 2300 personer kom det fram att det stora önskemålet är att en chef ska vara tydlig och lyhörd. Det visar en ny undersökning av Inizio på uppdrag av Manpower Group. Två egenskaper som stack ut i undersökningen: 62 procent vill helst ha en lyhörd chef och 58 procent svarade att de vill ha en tydlig chef som är bra på att kommunicera på arbetsplatsen.

Det här är intressant. En annan undersökning av Gallup visar att 72-80 procent av problemen på en arbetsplats beror på brister i kommunikationen, och relationer som inte fungerar. Så det finns mycket att vinna på att vara just tydlig och lyhörd. Hur är du då det?

Satsa på att kvittera för att kolla hur tydlig du är

Om du vill vara extremt tydlig behöver du försäkra dig att ditt budskap tas emot på det sätt du har tänkt. Handen på hjärtat: Hur ofta ställer du kontrollfrågor till mottagarna av ditt budskap att de har uppfattat det du vill förmedla på det sätt du vill att de ska uppfatta det? När jag möter ledare i olika typer av organisationer så är min uppfattning att det är här de flesta missar.

När du ska kvittera om ditt budskap också är det som dina mottagare har tagit emot gäller det att inte ställa ledande frågor som ”Har ni förstått?” eller ”Är ni med?”. Då får du bara ja eller nej till svar, oftast ja, och då har du inte en aning om de verkligen är med eller förstår vad du vill förmedla. Ställ istället frågor som:

  • Vad är din reflektion över det jag har presenterat?
  • Hur uppfattar du det vi har pratat om? 
  • Kan du repetera det jag har sagt?
  • Saknar du någon information?

Kvitterings-kommunikation är underskattat

Genom att be människor att upprepa det du har förmedlat, så hör du om de har uppfattat det på det sätt du vill. Om de har uppfattat något annat än det du har som avsikt, eller lagt in egna tolkningar och förhållningssätt, så har du här en möjlighet att förklara dig igen. Du minskar risken för missförstånd. Men trots att kvitteringskommunikation är det mest effektiva sättet för att se till att det du vill förmedla också är det som har nått fram till dina mottagare, så är det få av oss som verkligen gör det. Frågan är varför, för vad är risken? Det är som att vi tror att alla uppfattar information lika, medan vi ju egentligen vet att människor är olika, har olika bakgrund, erfarenhet och ingångsvinklar – och därför helt naturligt uppfattar olika saker på olika sätt. Det är som när du ser en film två gånger och andra gången upptäcker saker du inte såg första gången. Precis så kan det vara med kommunikation – vi uppfattar inte allt på samma sätt första gången vi hör eller ser den. Och ändå tror vi som sändare av ett budskap att det vi kommunicerar är glasklart första gången och att alla uppfattar precis det vi förmedlar på det sätt vi önskar. Att verkligen kvittera är underskattat. 

"Kvitterings-kommunikation är det mest effektiva sättet att se till att det du vill förmedla också är det som har nått fram ."

– Anna Bellman

Google lyckas skapa trygghet

När Google undersökte hur deras team presterade blev en sak tydlig, hos de mest högpresterande teamen fanns vad som kan kallas psykologisk trygghet, enligt en artikel i VD-tidningen. Denna trygghet skapades av några olika delar, bland annat genom att de frågade medarbetarna hur de tog emot svåra budskap. Vad som fungerade och inte, vad som kunde varit bättre och hur det kändes att få del av kommunikationen. En medarbetare på Google sa till sin chef efter att fått ett svårt budskap: ”Det hade kunnat kännas som ett knytnävsslag, men dina argument för varför det blir så här gjorde mig istället nyfiken. Det märktes också att du ville diskutera våra utmaningar vilket gjorde att vi hittade en lösning”. Skönt som chef att få en sådan kvittens på sin kommunikation.

Så om du vill lyckas som chef 2019- satsa på att kvittera det du förmedlar. Då kan du känna dig trygg i din ledarroll, eftersom det du kommunicerar också är det som dina mottagare har uppfattat. Och om de har uppfattat något annat, så kan du förklara på ett annat sätt, så att de får möjlighet att uppfatta det budskap du vill. Det är på så sätt du är lyhörd och också extremt tydlig. 

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill