Bäst vill bli bättre

Cygnis vd Jon Persson om vägen mot utmärkelsen "Europas bästa arbetsplats".

Ledarskap | HR | Motivera | ARTIKEL | JULI 2014

Cygni, Jon Persson, vd

Cygni, Jon Persson, vd

Det svenska IT-konsultbolaget Cygni har utsetts till Europas bästa arbetsplats. Bakom utnämningen ligger ett långvarigt och hårt arbete med rekrytering, kompetensutveckling och medarbetarengagemang. Men i den kompetenstörstande IT-branschen gäller det att inte luta sig tillbaka och vara nöjd. "Vi måste ligga i ständig förändring", säger företagets vd Jon Persson.

IT-konsultbolaget Cygnis vd Jon Persson har all anledning att vara nöjd. Den 5 juni i år mottog företaget utmärkelsen Great Place To Work 2014 som Europas bästa arbetsplats.

Topprankingen är resultatet av ett beslut som togs redan för åtta år sedan.

- När vi startade företaget år 2006 satte vi som mål att bli Sveriges bästa arbetsplats. Man måste prioritera bland målen, och för oss var det tydligt att det finns en koppling mellan hur bra arbetsplatsen är och hur hög kvalitet man levererar till kunderna, säger Jon Persson.

För två år sedan bestämde sig Cygni för att börja delta i tävlingen Great Place To Work, som de ansåg var den mest seriösa rankingen av arbetsplatser.

- Förra året kom vi femma i tävlingen, och fick en hel del intressant feedback. Sedan dess har vi jobbat hårt med de grejerna - man måste få toppbetyg i alla kategorier om man ska ha en chans att vinna tävlingen.

Växte snabbt

Generellt fick Cygni mycket fina betyg redan i förra årets tävling. Den feedback man fick genom Great Place To Works medarbetarundersökning visade dock att det snabbväxande företaget behövde bli bättre på att ta emot nyanställda.

- Vi var extremt bra på det när vi bara hade 20 anställda, men när företaget växer och man blir 60 medarbetare istället så måste man göra vissa ändringar. Framför allt måste man ha en längre inskolningsfas. Idag har vi ett halvårslångt program för alla nyanställda, som slutar med en stor fest, säger Jon Persson.

Han medger att det har varit en stor utmaning för företaget att växa så snabbt som man har gjort sedan starten 2006.

- Vi måste växa, vi kan ju inte bara säga att "nej, nu stannar vi upp". Nyanställda för med sig ny energi och förändrar gruppdynamiken. Men vi vill inte växa snabbare än vi gör idag. Vi har anställt 10-12 personer det senaste året, säger Cygnis vd.

Skapandet av en arbetsplats präglad av engagemang och delaktighet börjar redan vid rekryteringen, förklarar han.

- Vi söker aktivt personer som har engagemang och yrkesstolthet. De personer vi anställer är förstås duktiga, men också väldigt engagerade. I vår rekryteringsprocess kör vi tekniktester som anses vara de kanske tuffaste i hela branschen, och en bieffekt är ju då att det blir ett indirekt test av engagemanget, säger Jon Persson.

Cheferna servar

Alla chefer på Cygni vet att företaget har fokus på att vara den bästa arbetsplatsen, förklarar han. Ledarskapet är anpassat efter det målet.

- Cheferna ska serva de anställda och göra livet lättare för dem. Vi vill ha moderna chefer, vi vill inte ha personer som blir chefer bara för att få bestämma.

En starkt bidragande orsak till att Cygni utsågs till Europas bästa arbetsplats var deras kontinuerliga arbete med kompetensutveckling. Det har resulterat i att nästan ingen väljer att sluta på företaget. Jon Persson säger att kompetensutveckling är en investering i individen - men också i verksamheten.

- Det finns ett känt citat om att man ska utveckla medarbetarna så mycket att de kan lämna företaget och få nytt jobb, men samtidigt behandla dem så väl att de inte vill det. När jag har individuella möten med medarbetarna brukar jag ställa frågan: "Vad ska vi ha gjort ett år från nu för att du ska känna att det var ditt livs bästa beslut att börja på Cygni?" Sedan sätter vi upp en individuell utvecklingsplan som följs upp under året. Vi ser också till att ge medarbetarna alla verktyg och resurser de kan tänkas behöva för att utvecklas.

Smalt nålsöga

Inom IT-branschen råder det stenhård konkurrens om arbetskraften. Kompetensen är så eftertraktad att de flesta som söker nytt jobb i stort sett upphandlar sina arbetsgivare. Men om Cygni vill anställa någon så får de ett ja i 9 fall av 10, eftersom arbetsplatsen har så gott rykte.

Företaget jobbar intensivt med rekrytering och får ständigt nya CV:n, både från kandidaterna själva och från headhunters.

Rekryteringsprocessen är dock stenhård.

- Ungefär en av tjugo kallas till intervju. Av dessa tar sig cirka 20 procent vidare till nästa steg i processen. Så det är ett väldigt smalt nålsöga. Samtidigt försöker vi satsa mer på jämställdhet och mångfald, eftersom dominansen av vita män tyvärr är alltför stor. När det gäller de grupper som vi vill ha mer av på företaget kan vi sätta ribban lite lägre för att låta dem komma till intervju, men därifrån är det samma krav på alla, säger Jon Persson.

Balans mellan arbete och privatliv

Ett lika viktigt steg för att överleva kriget om kompetensen är att se till att behålla de medarbetare man redan har. Förutom der tidigare nämnda arbetet med kompetensutveckling satsar Cygni också på att upprätthålla en god balans mellan arbete och privatliv.

- Där är chefens roll väldigt viktig. Om en medarbetare jobbar för mycket får han eller hon ett samtal från chefen. Vi har också mycket gemensamma initiativ för att medarbetarna ska sköta sin hälsa. Vi uppmuntrar pappor att vara föräldralediga, också konkret genom att täcka upp föräldraförsäkringen. Om någon har kris hemma så är vi noggranna med att stötta den personen, och om man vill prata med en terapeut eller psykolog så står vi för det också, säger Jon Persson.

Genom långtgående satsningar på trivsel och engagemang bland medarbetarna har Cygni lyckats bli Europas bästa arbetsplats. Nästa utmaning, vars svårighetsgrad inte ska underskattas, blir att fortsätta utvecklas - hur blir man bättre när man redan är bäst?

- I den sista frågan i Great Place To Works undersökning får man svara på om man sammantaget tycker att arbetsplatsen är bra. Förra året svarade 97 procent av våra medarbetare ja på den frågan, det var nästan så att man blev tårögd med tanke på hur mycket vi har satsat på det här. I år svarade 100 procent ja, det tror jag inte har hänt förut. Men man måste ligga i ständig förändring, det finns alltid saker som kan bli bättre. Just nu ser jag dock inget stort problemområde - det handlar snarare om att finslipa, säger Cygnis vd Jon Persson.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • HR
  • Motivera

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • HR
  • Motivera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill