”Ledarskap är kommunikation - i det lilla och stora”

Kliv ur komfortzonen och börja kommunicera. ”Man behöver inte klä av sig hela kostymen, men man kan kasta kavajen…”.

Kommunicera | Ledarskap | ARTIKEL | SEP 2014

Elisabeth Ahremark-Fredrikson, Jenny Leister, Ledarskap

Elisabeth Ahremark-Fredrikson, Jenny Leister, Ledarskap

Kommunikation är grundläggande för all typ av ledarskap. En otydlig chef som inte lyckas förmedla sitt budskap står inför stora utmaningar. Hur lyckas man då få med sig medarbetarna? Elisabeth Ahremark-Fredrikson och Jenny Leister jobbar med talarskap och coachar ledare som vill slipa sin förmåga att tala inför människor. De har sett processen på nära håll och är övertygade: människor har alltid större potential än de själva tror. Och det händer något i gränslandet mellan ledarskapsutveckling och skådespeleri…

Elisabeth och Jenny snubblade över varandra för ett par år sedan. De gick samma coachutbildning och ganska snart upptäckte de att de synkade på alla tänkbara sätt och började prata samarbete. De såg omedelbart att deras kombination av kompetenser skulle lyfta tillsammans – Jenny är utbildad skådespelare och Elisabeth har lång erfarenhet inom ledarskapsutveckling.

De började utveckla en unik mix av personlig coaching och talarträning.

- Jag har hållit på med ledarskap, coaching och kommunikation i över tio år. Och Jenny kommer in från ett annat håll med sina skådespelarkunskaper och sin erfarenhet av speach performance och regi.

En perfect match om man brinner för att lyckas locka fram ledares dolda kapacitet som talare och motivator. De började samarbeta.

Resultatet är ett talarprogram som inte bara handlar om retorik och knep för att lyckas slappna av inför en grupp människor. Det går djupare än så. Det handlar om ärlighet och om att få tillgång till hela sitt jag där uppe på podiet. Först då kan du bli självlysande.

- Man behöver inte klä av sig hela kostymen, men vi vill att du åtminstone kastar kavajen. När man utgår från det man verkligen känner, då händer något, säger Elisabeth.

Hon menar att det idag ställs allt högre krav på chefer och ledare att vara synliga. De ska märkas och höras. Göra avtryck, vara förebilder. De blir ett varumärke – sitt eget och företagets.

Träna!

Det finns en rad olika undersökningar som visar att många är livrädda för att tala inför folk. Det skrämmer oss till och med mer än döden. Och enligt Jenny och Elisabeth finns det egentligen bara ett vettigt sätt att komma runt det – träna. Utsätt dig för situationer där du får möjlighet att testa, öva och stretcha din egen insats inför andra. Och det behöver inte handla om en dragning eller en föreläsning. Du kan göra det varje dag.

- Du kan öva i mötet med andra varje dag. Testa att agera på olika sätt, läs av reaktionen och känn efter vad som händer inuti dig själv. Våga kliva utanför komfortzonen och testa nya grepp. Och varje gång du möter någon – fundera över hur du är i mötet, vad som händer, säger Elisabeth.

Jenny fyller på:

- Du kan i vardagen träna på att förstärka uttrycket och se hur det tas emot. Träna på situationer där du känner dig trygg. Sväva ut lite! Våga göra något otippat!

Börja med dig själv

Både Jenny och Elisabeth menar att en bra talare måste börja med sig själv. Att möta sig själv. Att förstå sina styrkor och svagheter, sina rädslor och behovet av kontroll. Vad undviker vi och varför? Vad är det som styr våra val? Var kan vi vara om vi lägger rädslorna åt sidan?

- Rent biologiskt är vi nästan i konstant försvarsställning. Och vi i Sverige, eller västvärlden i stort, är inte vana vid att använda höger hjärnhalva, för att uttrycka det enkelt. En coach har ju, bland annat, som uppgift att locka fram de saker som är riktigt viktiga för den klient man jobbar med. Den genuina människan som finns där inne bakom allt pålagt som formar oss – såsom krav utifrån, krav på sig själv. När vi hittar vem du är på riktigt blir det automatiskt lättare att också våga kliva utanför tryggheten och bli briljant framför gruppen.

Kombinationen personlig coaching och talarträning har visat sig fungera bra. Arbetet blir dynamiskt eftersom varje människa har sina behov och önskemål. Ingen kurs blir den andra lik. Det handlar ofta om att känna sig säkrare inför stora grupper, men många vill också ha hjälp att bli säkrare i samtal och situationer där man är ovan att befinna sig.

Elisabeth berättar om IT-konsulter som är oerhört kompetenta inom sitt område, men oerfarna och obekväma inför kunder, något som kan bli ett problem idag. Marknaden har förändrats. Du behöver sälja dig själv, skapa ditt eget varumärke, utstråla professionalitet och trygghet i allt fler situationer på jobbet.

- I alla fall – oavsett situation – måste du veta varför du gör det du gör, säger Jenny. Det är först när du bottnar i det högre syftet och det som är relevant för just dig, som du når fram. Det är faktiskt så, hur pretentiöst det än kan låta. Ingen tror på någon som står framför en publik och rabblar andras budskap. Och en ledares viktigaste uppgift är ju just att förmedla.

”Hitta något i budskapet”

Så hur gör man om man får i uppdrag att förmedla en information som är oinspirerande och dessutom kanske strider mot dina egna värderingar?

- När du är grundad i dig själv kommer du kunna hitta någonting i uppdraget som du kan göra till ditt. Vad som helst. Några detaljer som får dig att angripa informationen utifrån dig själv. Men det kräver eftertanke och förberedelse. Reflektion. Vi reflekterar alltför sällan idag, säger Elisabeth.

Sen måste man också ta sin insats på största allvar - men ändå inte, menar hon och förklarar:

- Självklart måste du ta informationen som ska förmedlas på allvar. Men du kan gå in i situationen med lekfullhet och distans. Där är det inte blodigt allvar alls. Hitta närvaron i det och njut av ögonblicket. Det är en enorm skillnad på att vara ”seriös” och ”serious”.

Både Jenny och Elisabeth är lite ambivalenta till ”knep”. De har båda jobbat med retorisk framställning på olika sätt och är medvetna om att det finns grepp och listiga tips som är värdefulla för att se mindre nervös ut. Metoder som avleder publiken eller talaren själv. Men då riskerar man att missa det briljanta och den enorma potentialen man har att faktiskt få med sig folk på tåget. Det genuina tappas på vägen och informationen blir just bara information – torr, tråkig och något som rinner av mottagaren på en gång.

- Tänk istället på vad du står för. Vad innebär den här informationen för oss här i rummet och vilka inslag i det jag ska säga berör mina medarbetare mest?, säger Elisabeth.

Den inre kompassen

-  Har du ställt in din inre kompass så är det enkelt att bara pejla in den i alla tänkbara situationer – framför grupper, i medarbetarsamtal, i möten. Ledarskap är ju kommunikation både i det lilla och i det stora, säger Jenny och fortsätter:

- Det finns en idé om att social kompetens är något medfött. Antingen har man det eller inte. Men det stämmer inte alls. Det är ju ett ”skill” och går alldeles utmärkt att träna upp.

Elisabeth berättar om hur hon ibland ber klienter titta tillbaka på sig själva – hur var det innan de började jobba med sin talarförmåga och sig själva? De flesta känner inte igen sig alls och kan knappt ta in den process de just gått igenom – från ångestkänslor inför uppdraget till energikick och nyfikenhet inför att ställa sig framför gruppen.

- Jag har sett människor komma så långt i sin utveckling. Idag ställs helt andra krav på ett ledarskap – du förväntas vara publik, du kan inte vara anonym. Din trovärdighet står på spel. Och når du inte fram till dina följare… då är det svårt att leda, avslutar Elisabeth.
 

Frida Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill