John Cleese: ”Lekfullhet och kreativitet går hand i hand”

Motivation.se har pratat kreativitet med en av de största.

Innovation | Motivera | ARTIKEL | NOV 2011

Är det någon på det här jordklotet som vet något om kreativitet så måste det vara John Cleese. Redan i grundskolan började han se sin egen förmåga att skriva dialog och manus som fick människor att skratta. Och han har levt i kreativitetens epicentrum ända sedan dess.

- Jag gillar verkligen att få människor att skratta, det finns inget bättre. Men att, som jag gör idag, också få möjlighet att dela med mig av mina erfarenheter när det gäller kreativitet – det känns som något extra som är användbart för många. Och jag tror jag förstår det bättre än de flesta.

Och det är nog inte många som skulle säga emot. John Cleese är en av vår tids största kreatörer. Hans bana som komiker och manusförfattare påbörjades redan under universitetsåren i Cambridge och på 60-talet grundade han, tillsammans med bland annat Graham Chapman, den legendariska komikergruppen Monty Python. Och resten är, som man brukar säga, historia.

Monty Pythons sketcher var banbrytande och la på många sätt grunden för sättet vi i västvärlden ser på humor idag. Den genialiska serien Fawlty Towers får ständigt nya fans och tycks aldrig tappa aktualitet. Filmen A fish called Wanda är lika rolig idag som när den kom för drygt tjugo år sedan. Tidlöst och klassiskt, är ord som beskriver det mesta som John Cleese lagt sin hand vid.

I slutet av november kommer han till Sverige för att delta som en av föreläsarna vid Inspirationsdagarna på Konserthuset i Göteborg och Stockholm. Och han är rätt man på rätt plats. Han reser just nu världen över för att hålla seminarier på temat kreativitet och säger själv att det finns en poäng med att just en sådan som han gör det.

Unknown photo imported from Drupal
- Det är många som säger sig förstå kreativitet och den kreativa processen. Men min uppfattning är att det är vanligt att man pratar om det här från utsidan och psykologiserar alltför mycket. Många har fått sin kunskap från intellektuellt håll. Jag däremot, har befunnit mig mitt i det.

Kreativitetens grundstenar

Cleese menar att det finns två grundstenar som kreativiteten vilar på – det undermedvetna och tid.

- Om du driver ett företag, till exempel, så finns det naturligtvis behov av att tänka kritiskt och linjärt och lösa problem med din vänstra hjärnhalva. Men om du någonsin ska komma till nya innovationer, bryta ny mark och vara genuint kreativ så måste du också utveckla användandet av din högra hjärnhalva.

Den logiska delen av hjärnan är möjlig att kontrollera. Men den känslosamma och intuitiva högerdelen, där mycket av den kreativa processen äger rum, kan vi aldrig greppa fullt ut, menar Cleese. Det handlar om att komma i kontakt med sitt undermedvetna – den delen av hjärnan som ständigt jobbar i det fördolda, men som då och då gör sig påmint genom att kasta upp oväntade idéer eller gamla tankar i ny skepnad. Men det undermedvetna kräver tid.

- Vi behöver ge det undermedvetna tid för att det ska kunna jobba ifred. Alla vet hur det känns att tappa bort ett namn. Det ligger där på tungan, men man kommer bara inte på det. Om man slutar tänka på det för en stund, helt glömmer bort vad det var man försökte tvinga sig själv att minnas – då plötsligt, ploppar det upp. Men man kan inte forcera fram det. Det går inte. Så fungerar det undermedvetna – på ett sätt som vi inte kan påverka. Men bara när vi låter det arbeta i lugn och ro.

Närheten till känslorna

Cleese menar också att känslolägen spelar stor roll för den kreativa processen. En känsla av ilska kan bytas ut mot en optimistisk inom loppet av bara ett par timmar. Och det är svårt att försöka vara kreativ när sinnesstämningen kräver all uppmärksamhet.

- Kvinnor är bättre än män på det, är min erfarenhet. De enda som någonsin blir uttråkade på mina seminarier när jag pratar om behovet av kontakt med sitt känsloliv och sitt inre - det är kvinnor. De brukar gäspa. De vet redan allt det här. Det är vi män som behöver jobba med det.

Cleese tror att vi idag oroar oss för både det ena och det andra och går runt med en ständig ångest för allt vi borde och ska göra. Den oron blockerar och för oss in i stereotypiskt tänkande, förutsägbara spår som inte leder oss till något nytt. Vi tar de enkla, redan upptrampade vägarna. Vi blir idéfattiga och enkelspåriga.

- När vi är pressade, som så ofta idag, och springer runt och kollar våra iPhones hela tiden, så har det ett pris. Vi tappar bort de små oaser av tid som vi så väl behöver för att lyckas vara kreativa.

Tid att göra ingenting alls

Han beskriver en tid när han skrev tillsammans med ”The Pythons” . En tid som nu känns väldigt avlägsen, med tanke på hur många av oss lever våra liv idag.

- Vi tog promenader. Åkte och fiskade eller bara satt i trädgården om kvällarna. Vi hade tid att processa tankar, känslor och erfarenheter. Vi tog oss tid att göra ingenting.

Så tid verkar vara en nyckel till kreativitet. Men kan man vara ensam och kreativ?

- När jag har gjort mina bästa grejer har jag alltid gjort det ihop med någon. Jag skrev Fawlty Towers tillsammans med min dåvarande fru, Connie Booth. Jag har gjort många klassiker tillsammans med Graham Chapman. När jag skrev och filmade Wanda gjorde jag det med regissören, Charles Crichton, och idag skriver jag mycket tillsammans med min dotter, Cynthia. Jag tror att teamwork tar kreativiteten till helt andra nivåer som inte hade varit möjliga att uppnå om jag varit helt ensam.

Men han framhäver också vikten att ett team sätts samman av människor som fungerar ihop. Det behövs flera olika typer av människor – och någon som leder. Någon som låter de blyga komma till tals och de starka att hålla tillbaka. Och han ser ingen motsättning i ekonomisk vinst och innovativt tänkande inom företagen.

- Nej, inte alls! Det är nog snarare så att kreativiteten kan triggas av att man vill utveckla en ny produkt eller tjänst. Men man måste våga satsa på det och förstå att det tar tid. Jag skulle säga att ett företag som satsar på att skapa kreativa miljöer för sina anställda snart ligger två eller tre år före i utvecklingen. Jag tror det är välinvesterad tid och energi, men man måste också skapa en kultur där kreativiteten får ta sin plats. Annars är det bortkastat.

Gör som lemurerna...

John Cleese är en upptagen man och en hett eftertraktad talare. Under de senare åren har han också drivit ett antal skyddsprojekt för lemurer och 2005 fick han en art ullmakier uppkallad efter sig - Avahi cleesei. På något sätt är det inte svårt att länka ihop den store komikern med de små djuren. De är samma skrot och korn. De har förmågan att få oss att skratta.

Kanske är det igenkänning? Kanske ligger inte lemurerna så långt ifrån oss människor trots allt - i alla fall inte när det kommer till kreativitet?

- Lemurerna har verkligen kapacitet att leka, de har förstått hur viktigt det är. Jag tror verkligen att vi har något att lära av dem. För om vi kan behålla lekfullheten, då kan vi också hitta kreativiteten, avslutar John Cleese.

Frida Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Innovation
  • Motivera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill