Kan man lita på dig?

Anna Bellman: "Att dra en vit lögn eller försöka slingra sig skapar aldrig några sympatier och stärker inte varumärket."

Kommunicera | ARTIKEL | AUG 2014

Kommunicera, Anna Bellman

Kommunicera, Anna Bellman

Valupptakten har intensifierats och löftena om en bättre tillvaro efter den 14 september står som spön i backen, oavsett om det blir en blå, röd eller färgblandad valseger. Fakta och statistik används flitigt, men inte sällan är de helt ojämförbara. Det är inte helt ovanligt att politikers tyckanden saknar faktisk grund. Så vem kan man egentligen lita på i dessa tider, kan man lita på dig?

Även om du inte ägnar dig åt politiska övertygelsekampanjer just nu, så är jag säker på att du ägnar dig åt någon form av övertygelse, så gott som dagligen. Du vill sälja en produkt, en tjänst, en idé eller ett förslag till en eller flera personer. Kanske ska du på företagets höst-kick-off stå inför många och försöka övertyga dem om den nya strategin framåt, kanske om vikten av att alla kämpar lite extra för att årets budget ska nås - med råge.

Hur väl du lyckas få med dig andra på din linje beror på om det går att lita på dig - eller inte.

Medieprofilen Annie Wegelius berättade i sitt Sommar-program om när hon som nytillträdd programchef på SVT överraskades av att det lilla fikamötet på kulturredaktionen visade sig vara ett stormöte, som hon var helt oförberedd till. Hon fick svara spontant på frågan om det bara skulle satsas på kommersiellt gångbar tv eller om det fortsatt fanns plats för dokumentärer.

Hon konstaterade att det spontana svaret från hjärtat var mer gångbart än det som hon annars hade övat in om hon vetat om vilket möte hon skulle till. Det inövade svaret blir långt ifrån lika trovärdigt, och det märks när vi inte är helt igenom ärliga och sanna.

För eller senare kommer sanningen fram. All kriskommunikation råder samma sak. Händer det något tokigt för dig eller den organisation där du jobbar, så erkänn direkt att ni gjort fel. Att dra en vit lögn eller försöka slingra sig skapar aldrig några sympatier och stärker inte varumärket. Varken organisationens eller ditt eget personliga.

Så var noga med ditt budskap. Slarva inte med argumenten utan se till att de är väl underbyggda och trovärdiga. Det måste kännas rätt i magen hos de du vänder dig till.

Är du ärlig och på riktigt kommer du att lyckas övertyga och få med dig de du vill, dit du vill.

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill