När såg du dina medarbetare senast?

Ledarskap | BLOGG | NOV 2011

Att vara sedd och bekräftad är ett av de starkaste behoven vi har som människor. En av de saker jag upptäcker i min roll som coach och konsult är hur svårt många chefer har att ha en naturlig relation till sina medarbetare och förstå betydelsen av hur deras beteende gentemot medarbetarna påverkar. Någon har sagt att ”ledarskap sitter i blicken”, i hur vi ser på människor i vår omgivning.

Att vara sedd och bekräftad är ett av de starkaste behoven vi har som människor. En av de saker jag upptäcker i min roll som coach och konsult är hur svårt många chefer har att ha en naturlig relation till sina medarbetare och förstå betydelsen av hur deras beteende gentemot medarbetarna påverkar. Någon har sagt att ”ledarskap sitter i blicken”, i hur vi ser på människor i vår omgivning.

Jag glömmer aldrig en morgon på det större företaget jag just blivit anlitad av för att se över hur man kunde höja engagemanget och delaktigheten hos de anställda i företaget. Den medarbetarenkät som man gjort visade bl. a på brister i förtroendet för chefer och ledning. Väntandes på hissen tillsammans med några av företagets medarbetare så kommer också VD:n själv. Han ser inte ens åt vårt håll utan vänder sig mot hissdörren och börjar bläddra i några dokument han haft med sig.

Han skulle förmodligen till ett viktigt ledningsmöte och var fullt fokuserad på uppgiften. Det lätta småpratet som varit bland medarbetarna stunden innan tystnar och ingen säger något, bara tittar lite menande på varandra. Jag blev så perplex att jag inte själv kom mig för att hälsa vilket inte betydde något eftersom han ändå inte hade sett mig. Tillfället att se och ge några av hans medarbetare lite extra energi inför arbetsdagen gick honom förbi. Om han så bara använt vanligt hyfs och hälsat god morgon hade det betytt mycket.

Jag förstod senare när jag intervjuat några medarbetare att det fanns en stor distans mellan ledningen och de anställda. När jag några dagar senare var med på ett första möte i ledningen bekräftades den bilden ytterligare. Ingen kontakt med de runt bordet här heller utan rakt på agendan. Tänk om högste chefen förstått mer av energin och kraften som ligger i att se och bekräfta sina medarbetare. Om han varit mindre rädd och vågat öppna sig som människa, för jag tror att det också handlar om det.

Jag inleder alltid våra veckomöten på kontoret, eller när jag håller i olika möten hos mina uppdragsgivare, med att skapa en social kontakt med och mellan dem som är i rummet. Det är inte fråga om att prata bort halva mötestiden men att börja mötet med att skapa en social kontakt. Det kan man göra genom att exempelvis gå laget runt och be alla dela med sig av något roligt och energigivande man varit med om på sista tiden, något som ligger utanför jobbet.

Och det är poängen, att på detta sätt se varandra som människor även utanför ens roll på jobbet. Då förflyttas också alla de tankar som kan röra sig i huvudet på var och en till nuet, till varandra och vidare till innehållet i mötet.

Som ledare behöver vi förstå att vi i hög grad påverkar människors energi. De signaler vi skickar talar om för våra medarbetare hur viktiga vi tycker att de är för oss och hur viktiga de är för företaget.

Så frågan kanske är berättigad. När såg du dina medarbetare senast?

Foto Per W

Per Winblad

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara blogginlägg
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill