Pröva någonting nytt - i 30 dagar

Träning, kostomläggning eller Facebook-strejk? Utmana dig själv i 30 dagar - bara fantasin sätter gränserna!

Motivera | ARTIKEL | JULI 2017

Hade du tänkt att lägga om din diet, gå upp en timme tidigare varje morgon eller sluta röka? Att pröva någonting nytt i 30 dagar kan vara ett smart och enkelt sätt att utmana sig själv utan att sätta ribban alltför högt. En månad är tillräckligt lång tid för att den nya vanan ska fastna - men ändå inte längre än att experimentet känns överkomligt.

30-dagarsutmaningen är briljant i all sin enkelhet. Alla har väl någonting som de skulle vilja testa att göra (eller inte göra) i sin vardag. Det kan handla om en god vana som man vill lägga till i sitt liv, exempelvis att träna varje dag, äta vegetarisk mat eller gå upp en timme tidigare på morgonen. Men det kan också handla om en dålig vana som du vill göra dig kvitt - sluta röka kanske? Sluta titta på TV varje kväll?

Att ändra på sina vanor är dock inte alltid det lättaste. Det är därför 30-dagarsutmaningen är så fiffig. Den kräver inte att du anammar din nya vana för all framtid - utan bara att du testar den i 30 dagar för att se hur det känns.

Räkna ner dagarna

Många nya vanor - exempelvis att börja träna varje dag - kan kännas väldigt slitsamma, vilket ofta leder till att man går tillbaka till sina gamla rutiner efter bara några dagar. Med 30-dagarsmetoden har du ett förutbestämt tidsmål, vilket gör det lättare att härda ut - du kan ju räkna ner dagarna tills du slipper "lidandet". Köp en väggkalender och gör ett stort rött kryss för varje avklarad dag!

När de 30 dagarna har gått är du fri att avsluta experimentet. Men kanske har den nya vanan börjat sätta sig? I så fall kanske det är läge att anamma den permanent - eller att förlänga testperioden med ytterligare 30 dagar.

Det är naturligtvis inte hugget i sten att tidsgränsen måste vara just 30 dagar - men i många fall är just den tidsperioden ganska lagom. Det är tillräckligt lång tid för att den nya vanan verkligen ska göra skillnad - du får en god bild av vilka fördelar och eventuella nackdelar den medför. Samtidigt är 30 dagar ingen evighet, vilket gör att ansträngningen ändå känns överkomlig.

Fantasin sätter gränserna

Det finns egentligen inga regler för 30-dagarsutmaningen - annat än att du ska pröva någonting nytt i just 30 dagar. Exemplen ovan handlar om kost och livsstil, men det är bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra.

Vissa har valt att avstå från att använda sociala medier i en månad, kanske för att de har känt sig beroende av sajter som Facebook och vill återerövra sin tid. Andra har gått en skogspromenad varje dag, åter andra har förpliktat sig att läsa skönlitteratur minst en timme om dagen i 30 dagar.

Det finns också entusiaster som har gjort metoden till ett återkommande inslag i livet för att hela tiden testa nya saker. Att utmana sig själv regelbundet är bra för självförtroendet. Och vem vet, kanske hittar du sidor hos dig själv som du inte alls trodde fanns där?

Några tips

Slutligen - några förslag på saker du kan testa att göra i 30 dagar (men kom ihåg att du bara bör välja en sak per testperiod)::

  • Avstå från TV och läs böcker istället
  • Cykla till jobbet!
  • Testa ett nytt matlagningsrecept varje dag
  • Skriv ett nytt inlägg på din blogg varje dag
  • Lyssna på klassisk musik en timme om dagen - avstressande och nyttigt för hjärnan!
  • Läs en utländsk nyhetstidning varje dag - om du vill fräscha upp gamla språkkunskaper.
  • Skriv en roman på 30 dagar. Allt är möjligt!

Här hittar du Matt Cutts TED-talk om 30-dagarsmetoden.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Motivera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill