Underlätta för nya vanor

Hur håller man fast vid nya vanor? Genom att göra det lättare att utföra dem.

HR | Motivera | ARTIKEL | APRIL 2015

Bryta vanor, Motivation

Bryta vanor, Motivation

Det bästa sättet att förändra sitt liv och sin karriär till det bättre är att förändra sina vanor. De flesta av oss vet nog på ett ungefär vilka vanor vi borde ha. Men hur får man dem att fastna och bli ihållande? En lösning kan vara att göra det så enkelt som möjligt att hålla fast vid de nya vanorna - genom att länka samman dem med redan befintliga rutiner samt anpassa sin miljö efter det man vill uppnå.

Självhjälpsböcker och karriärsajter erbjuder ständigt nya recept på framgång, det ena mer fantastiskt och revolutionerande än det andra. Alla försöker avslöja Hemligheten. Alla vill knäcka framgångskoden.

Sanningen är att "hemligheten" egentligen inte är särskilt hemlig; svaren ligger redan framför näsan på oss. Vill du bli framgångsrik? Pröva att lära dig mer, jobba hårdare och vara mer motiverad än alla andra. Vill du gå ner i vikt? Testa att bränna fler kalorier än du sätter i dig.

Men dessa svar tillfredsställer oss inte, eftersom de förutsätter ansträngning. Istället letar vi efter genvägar och "quick fix"-lösningar som tillåter oss att både ha kakan och äta den.

Några sådana lösningar finns inte. För att lyckas uppnå dina mål i livet måste du helt enkelt skapa nya vanor som leder dig i riktning mot målet. Det är i vanorna - de aktiviteter som vi utför mer eller mindre automatiskt varje dag - som ditt livs möjligheter skapas eller bromsas.

Anpassa din vardagsmiljö

Finns det något bergsäkert sätt att lyckas etablera en ny vana? Nej, det finns det inte. Du har nämligen begåvats med en fri vilja, vilket innebär att du kan välja att göra det som är dåligt för dig istället för att göra det som är bra. Valet är alltid ditt.

Däremot finns det en del enkla, konkreta saker du kan göra för att öka sannolikheten att du i fortsättningen gör rätt val och håller fast vid din nya vana. Det handlar i grund och botten om att göra det så enkelt och självklart som möjligt att utföra vanan. Om någonting känns enkelt att göra så ökar sannolikheten att vi väljer att göra det regelbundet.

Tidningen Psychology Today skriver att den som vill lägga sig till med en ny vana - och/eller göra sig av med en gammal - också bör anpassa sin miljö och omgivning efter förändringen. Se till att den nya vanan blir enklare att utföra och att den gamla vanan blir svårare att utföra.

Säg till exempel att du vill börja gå till gymmet varje morgon, men av någon anledning ligger du ofta kvar i sängen istället. Kanske för att det är kallt att stiga upp ur sängen en ruggig vintermorgon? Se då till att kläderna ligger precis brevid sängen, så att du slipper den där iskalla promenaden genom rummet till garderoben. Försök att identifiera de där tillfällena då du tänker "Äsch, jag struntar i det!" Många gånger finns det en koppling till hur din miljö och omgivning ser ut.

Är ditt hem organiserat för de vanor du vill ha?

På samma sätt ska du också göra det så svårt som möjligt att fortsätta med dina dåliga vanor. Tittar du för mycket på tv? Det kanske beror på att du har tv:n i sovrummet eller att ditt tv-bord också fungerar som middagsbord. Genom att ändra på dessa detaljer i din vardagsmiljö gör du det lättare att sluta med de dåliga vanorna och lägga dig till med goda vanor istället.

Skapa en kedja av vanor

Ett annat sätt att hålla fast vid nya, positiva vanor är att välja rätt startsignal eller "trigger". Hur ser man till att någonting blir gjort regelbundet? Hur undviker man att det som ska göras skjuts upp eller glöms bort?

Genom att sammanlänka de nya vanorna med redan befintliga rutiner, förstås. Säg till exempel att du vill börja jogga varje dag. Då ska du bestämma dig för exakt när på dagen denna nya vana ska utföras. Efter lunch? Direkt när du kommer hem från jobbet? Eller när du har ätit middag och diskat?

Du måste välja en tydlig startsignal, så att den nya vanan infaller i direkt anslutning till en redan befintlig vana. På så vis blir det svårare att glömma bort, skjuta upp eller strunta i den nya vanan. Om du har bestämt dig för att du ska jogga direkt efter middagen så finns det inte så många ursäkter att ta till - antingen står du fast vid det du har lovat dig själv, eller så bryter du löftet.

Valet är ditt, och eftersom det finns en tydlig startsignal (eller "trigger") så kan du inte skylla på att du ska göra det "senare".

Kom återigen ihåg att anpassa din miljö efter den nya vanan. Om du ska jogga direkt när du kommer hem från jobbet så bör träningsoverallen och joggingskorna naturligtvis ligga i hallen - och stirra uppfordrande på dig så fort du kommer in genom dörren.

Att anpassa sin miljö efter de nya vanorna - och integrera dessa i en redan befintlig kedja av gamla vanor - är två konkreta sätt att göra det lite, lite lättare att förbättra sitt liv och arbeta medvetet mot sina mål.

Men kom ihåg att du också måste vara motiverad, annars spelar det ingen roll vilka knep du tar till. Gör det du ska, men glöm inte att samtidigt tänka abstrakt på det mål som är själva anledning till att du anstränger dig.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR
  • Motivera

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR
  • Motivera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill