Spaning: Dags för Internet 3.0?

Kjell Lindström: ”Vi ser att Internets öppenhet håller på att begränsas. Frågan är om vi skymtar Internet 3.0 - det reglerade nätet.”

Ledarskap | ARTIKEL | NOV 2016

Spaning: Dags för Internet 3.0?

Spaning: Dags för Internet 3.0?

Internet har med tiden utvecklats från att vara något för några få forskargrupper till att bli något av en livsnödvändighet för de flesta. Men nu kommer motreaktioner. Står hela webben inför en ny fas?

När Internet introducerades på slutet av 1980-talet var det mest ett system för forskargrupper att utbyta rapporter och annan information. När web-läsarna introducerades blev nätet mer intressant för gemene man. Via ett ökande antal hemsidor kunde man med Netscape hitta intressant kunskap på ett växande antal områden. Ett avgörande steg i utvecklingen var det sk Internet 2.0, dvs att allt mer baserades på att användarna själva producerade material. Facebook, YouTube, och Twitter blev enorma succéer och bildar det vi idag kallar sociala media.

Graderna av öppenhet har växlat under denna ganska korta tid. Fram till mitten av 1990-talet var t ex reklam "förbjudet". Försökte något företag marknadsföra sig, så kom reaktionen i form av hackers och mailbombning. Sedan blev Internet väldigt öppet. Reklamen flödar, vilka åsikter som helst har ett forum.

Nu verkar det vara slut med denna Vilda Västernperiod. Vi ser att Internets öppenhet håller på att begränsas. Frågan är om vi skymtar Internet 3.0 - det reglerade nätet.

Det handlar dels om politik. Totalitära stater väljer ofta att via lagstiftning begränsa vad som förs fram. Det är inte otänkbart att den ökande förekomsten av "trollfabriker", "haters" och "filterbubbelmänniskor" gör att också mer demokratiska system sätter klackarna i backen. Tyskland gick t ex en match mot Facebook. Tyskarna tyckte att om man nu förbjudit mobbing, så borde det gälla även för kommersiella amerikanska jätteföretags sociala plattformar.

Det handlar dessutom om någon slags inre reningsprocess. Facebook och Google har nu satt igång ett arbete för att stoppa spridandet av "falska nyheter". Ett fenomen som dels påverkade utgången av det amerikanska presidentvalet. Men som också har effekter på deras egna varumärken.

Allt handlar om osäkerhet. Stater och organisationer klarar att tolerera osäkerhet upp till en viss nivå. Sedan kommer en störtflod av regleringar, standardisering och begränsningar som motmedel.

Frågan är om Internet 2.0 i dag genererar så mycket osäkerhet, att kraftfulla aktörer kommer att lägga allt mer möda på att styra upp nätet. Blir det så, kommer vi att minnas perioden 2000-2020 som en galen period, då vad som helst fick utrymme på en global plattform.

Internet 3.0 blir en mycket mer reglerad historia. Så det är kanske lika bra att posta lite bilder på kattungar, maträtter och fötter mot strandlinje innan det är förbjudet.

Kjell Lindström

Trendkrönikör

  • Följ skribent

Bland mycket annat föreläser Kjell på Handelshögskolans kvalificerade ledarprogram och på SUHF:s universitetsrektorsprogram. Han är också varit programledare för ”Högre Chefer i Staten” och Mgruppens ”Executive Master of HRM”. Kjell har också skrivit böckerna ”Bortom tankefällan”, ”Äkta organisation” och  ”Att leda föreningar” (tillsammans med Magnus Dalsvall). Hösten 2016 gav Kjell & Magnus ut ”Den nakna ledningsgruppen”. 2013 erhöll Kjell ”Magnus Söderström-priset” av Linnéuniversitetet och Akademikerförbundet SSR för sina insatser för svenskt personalarbete (HR).

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Kjell Lindström

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill