Sprängkraften i lek och berättelser

"Inom näringslivet har det blivit alltmer rumsrent att använda lekfulla och okonventionella metoder för att öppna upp samtal och skapa en mer kreativ miljö."

Hållbarhet | ARTIKEL | AUG 2015

Hållbarhet, Gamification, Storytelling

Hållbarhet, Gamification, Storytelling

Nej, det här är inte en krönika om föräldraskap eller barns utveckling. Den här texten handlar om hur man bygger en säljdriven, handlingskraftig, och resultatorienterad affärsverksamhet. Men det paradoxala är att barnens sätt att lära och utvecklas även är de mest kraftfulla verktygen för att bygga en affärsmässig kultur. Det är inte för inte som buzzwords som ”gamification” och ”storytelling” ligger i tiden.

Vi har jobbat med utveckling av värdegrund och företagskultur under många år och den grundläggande frågan alla våra kunder ställer är: "Hur får vi människor att verkligen leva företagets värderingar i vardagen?”

Det är en knäckfråga som alla värderingsdrivna organisationer och företag försöker hitta lösningen på.

Hur gör vi i praktiken för att gå från de där abstrakta orden till vardagliga vanor och handlingar? Och hur kan vi matcha företagets värdeord med alla de personliga värderingar som florerar inom en organisation, så att de tillsammans skapar en positiv framåtkraft? Om företaget dessutom har kontor på flera orter och i många länder, ja då kan ”att gå från ord till handling” visa sig bli både tidskrävande och påfrestande.

Lek och spel – att göra det svåra till något roligt och lättsamt

I grund och botten handlar det om att få alla i organisationen att förstå vad orden betyder i vardagen, och då behöver man forum för att reflektera över värderingar och beteenden.

Men att prata om värderingar och kultur kräver träning – för många personer är denna form av abstrakta samtal både flummigt och påfrestande okonstruktivt: ”Varför ska jag ägna tid åt en massa snack när jag har viktiga saker att göra?”.

Det är här som gamification kommer in i bilden. Om man kan få samtalet till en mer lättsam lek är det betydligt enklare att få fler människor att engagera sig. De allra flesta gillar trots allt att göra roliga saker ihop, även om det inte ingår i deras vanliga arbete.

Inom näringslivet har det dessutom blivit alltmer rumsrent att använda lekfulla och okonventionella metoder för att öppna upp samtal och skapa en mer kreativ miljö. Vissa företag har t.o.m. skapat ”lekzoner” i sina lokaler (Google har blivit världsberömda för sitt unika Googleplex i Mountainview, California), för att det får så många positiva affärsmässiga effekter: ökad innovation, bättre kommunikation och samarbete över avdelningsgränser.

Men alla organisationer är inte redo för, eller ens lämpade, att bege sig så långt utanför komfortzonen. Då kan man använda olika typer av spel och tävlingar, som både ger struktur och öppnar upp för en mer kreativ dialog.

En annan fördel med spel är att det snabbt skapar engagemang, och får folk att prata på ett sätt som de kanske inte vanligtvis gör. Dessutom brukar det leda till skratt, kanske den viktigaste ingrediensen för att skapa engagemang och starka relationer.

Storytelling – världens äldsta metod för att lära, inspireras och utvecklas

Storytelling, eller helt enkelt att berätta historier, är ett annan djupt rotad mänsklig tradition som fått förnyat fokus inom näringslivet.

Och det är inte så konstigt. Berättandet har varit en grundläggande del av mänsklig interaktion, lärande och kommunikation sedan urminnes tider, långt innan både tryckta och sociala medier (som för övrigt är också drivs av historier) fanns. När vi berättar historier delar vi med oss av våra erfarenheter, vi berör ämnen och situationer som alla kan relatera till och vi väcker känslor.

Vi inspirerar varandra helt enkelt, och det är något som alla organisationer mår bra av. Berättandet är ett beteende som är djupt rotat i våra hjärnor och det finns mycket forskning som visar att det är genom berättelser som vi bäst lär och utvecklas.

Författarna Chip och Dan Heath har skrivit flera intressanta böcker om beteendeförändringar och hur vår hjärna fungerar. De har bl.a. skrivit: "After a presentation, 63% of attendees remember stories. Only 5% remember statistics."

Hjärnan är helt enkelt programmerad att ta till sig berättelser och det öppnar upp nya möjligheter att både öka lärande och förstärka vissa typer av beteenden inom en organisation.

Samtidigt finns det en hel del missuppfattningar kring vad berättande och ”storytelling” faktiskt är. Många tror att det handlar om att vara professionell skribent eller talare, men det berättande som vi syftar på är det vi alla gör varje dag.

Vi berättar om vad som hände på väg till jobbet för våra arbetskompisar, vi delar historier om vad som hänt under dagen vid familjemiddagen och berättar anekdoter om roliga eller pinsamma historier för vänner. Att berätta historier är en naturlig del av vår vardag, men av någon anledning så delar vi inte berättelser om vårt arbete på samma sätt som vi gör om vårt privatliv.

När vi är på jobbet ligger allt fokus på att få arbetsuppgifter avbockade och historieberättande är sällan något som prioriteras eller uppmuntras. Här finns en guldgruva som bara väntar på att bli utforskad.

Spel och storytelling i kombination – en kraftfull metod för kulturutveckling

Vi har upptäckt att det bästa sättet att få till dynamiska och engagerande samtal om värderingar och kultur är att kombinera lek/spel med storytelling. Att helt enkelt träna sig i att berätta inspirerande historier under lekfulla, men strukturerade, former.

Det behöver inte vara svårare än att ni avsätter 15 minuter på ett teammöte för att dela med er av berättelser som beskriver ett av era värdeord. Sätt upp tydliga kriterier för berättelserna, se till att ni dokumenterar dem på något sätt och uppmuntra dem som bidrar.

Om ni är lite mer djärva kan ni utlysa en tävling och låta era medarbetare dokumentera sina stories på valfritt sätt; med en video, en skriven berättelse eller kanske ett en serie av bilder. Sociala medier som Facebook och Instagram är utmärkta verktyg för att dokumentera och sprida era historier, både internt och externt.

Till syvende och sist handlar det om att inspirera till goda beteenden och vanor, att gå från flummiga värdeord till värdeskapande handlingar i vardagen. Med hjälp av lek och berättelser kan ni skapa en positiv drivkraft för alla medarbetare att agera, lösa problem, kommunicera och utföra sitt uppdrag utifrån företagets gemensamma kärnvärden.

Som så ofta visar det sig att våra urgamla traditioner och djupt rotade mänskliga vanor och beteenden är de bästa verktygen för att lösa livets utmaningar, såväl privat som professionellt.

Marie Alani & Helena Timander

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill