Nyfiken på gamification och motivation?

Stefan Thorberg, Inspiration Company: Spelet som drivkraft – gamification för ökad motivation. Mixa affärsnytta med ”glimten i ögat”.

Ledarskap | Motivera | ARTIKEL | MAJ 2013

En spännande trend just nu är det relativt nya fenomenet gamification. Metoden för in spelets dynamik och kraft i nya miljöer och hjälper motivationen på traven. Vi jobbar dagligen med de här frågorna och tycker att kopplingen mellan gamification, lojalitet och motivationsprogram är spännande. Vi har tagit till oss professor Kevin Werbachs insikter och skapat en enkel guide till gamification. I sex enkla steg hittar du till kärnan av metoden. Kanske är det något för just din verksamhet? 

Artikel av Stefan Thorberg

Kevin Werbach, professor i Legal Studies and Business Ethics vid University of Pennsylvania använder ”gamification” som ett sätt att med hjälp av spel, tävling och kreativitet kraftig öka lärandet och ta till sig en aktivitet eller ny kunskap.

Kopplar man detta till motivation blir mätning och uppföljning något som engagerar och bygger nyfikenhet. 

Gamification - eller spelifiering - innebär att använda spelmoment för att skapa motivation eller att få kunder att fortsätta att använda en tjänst. Sedan i höstas är trenden stark och används i alltfler sammanhang.

Vill du veta mer och testa metoden? Här kommer några tips.

1. Hitta affärsnyttan

Fundera över hur du kan använda metoden i just din verksamhet. Var skulle den vara som mest verksam och - om ditt gamifierade projekt (motivationsprogram) funkar som det är tänkt - vad gör det med ditt företag? Vill du att anställda på ditt företag ska dela idéer med varandra, att försäljningen ska öka eller att dina kunder ska sprida ditt varumärke? 

Om du har flera mål, lista och prioritera dem! Tänk igenom syfte och strategi eller be om hjälp!

2. Mät och dela

Vad ska spelarna göra för att du ska nå målet, och hur ska du mäta vad de gör? Om du till exempel vill att dina anställda ska dela idéer med varandra kan målbeteende vara att de ska engagera sig i företagets slutna grupp på Facebook eller LinkedIn.

Det är först när du kan mäta vad spelarna har gjort som det är möjligt att ge dem feedback på att de gjort rätt och då också kunna utvecklas som team.

3. Beskriv dina spelare

Vem skapar du gamification för? Är det anställda, kunder eller folk som inte känner ditt företag? Ju bättre du kan beskriva dina spelare, desto mer effektivt kan du välja verktygen för ditt gamificationbygge.

Beskriv spelarna med ålder, kön, värderingar och personligheter så långt det är möjligt. Tror du de är mest intresserade av att tävla eller utforska och samarbeta? Vilka problem gillar de att lösa?

4. Skapa ”actionloppar”

Feedback och tydliga mål är viktiga för att dina spelare ska fortsätta spela. När spelaren gör en handling, som fyller målet för ditt system, ger du feedback. Den återkopplingen stärker spelaren och han eller hon fortsätter prestera. Skapa roliga nya ”levels” i systemet som kräver fler poäng för att nå!

Kom ihåg att belöningar (poäng eller status) bara är ett sätt att motivera. Du kan till exempel ge feedback som har som mål att utveckla spelarens kunskap och hjälpa henne att nå ”mastery”. Ju tydligare och snabbare feedback desto bättre.

5. Glöm inte glädjen!

Titta på ditt system. Finns motivationen på plats? Har du skapat loopar som får spelaren att vilja fortsätta spela? Bra! Men är det roligt? Det framgångsrika mobilapplikationsspelet ”Angry Birds” skulle knappast ha blivit succé bara för att spelet gjort ett system som ger feedback. Att mixa affärsnytta med ”glimten i ögat” är ofta avgörande. Vi har en stark ”motivationsmotor” där spelaren själv får välja vad han eller hon blir attraherad av.

Fundera över hur ditt spel skulle fungera även helt utan externa belöningssystem. 

6. Välj rätt verktyg

Beskriv nu i detalj hur dina spelare ska uppleva ditt system. Fundera över vilka plattformar du ska använda; webb, mobil eller läsplatta. Kanske ska ditt gamificationprojekt till och med vara analogt? Eller är det mixen som är lösningen? Att synliggöra ert motivationsprogram i företagets fikarum eller kök blir ofta en kul ”snackis”. 

Här kan finnas en svart tavla där man kan följa hur det går och kanske en lyxigare kaffemugg till de som är bäst eller kommit till nästa nivå. Om det är kunder se till att de på samma sätt synliggörs på webben med uppmärksamhet. Detta kostar lite och ger tydlig erkänsla!

Men! Kom ihåg att återknyta till den första punkten, vad är din affärsnytta? Glöm inte heller att detta kan naturligtvis också gälla team internt eller återförsäljare som lag.

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Motivera

Dela:

Om gästskribentetn

Stefan Thorberg är vd och grundare av Inspiration Company som arbetar med att bygga relationer genom kundklubbar, lojalitetsprogram, motivationsprogram och säljtävlingar. Han har arbetat med affärsutveckling, marknadsföring och försäljning i 25 år. Stefan var finalist i Årets Företagare 2012 i Stockholm.

Läs mer om Inspiration Company!

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill