Tre sätt att hantera misslyckanden

Så bör du reagera när misslyckandet är ett faktum, enligt forskningen.

Motivera | ARTIKEL | DEC 2014

Misslyckanden är en nödvändig del av livet, inte minst för den som vill uppnå någonting. Men det kan ändå kännas väldigt tungt att misslyckas, och för att orka gå vidare gäller det att hantera motgången på rätt sätt. Psykologisk forskning visar att det finns tre metoder som verkligen fungerar: Acceptans, positiv omtolkning och humor.

Alla människor misslyckas ibland med saker i livet. Man skulle till och med kunna gissa att framgångsrika människor i regel har fler misslyckanden bakom sig än medelsvensson. För att lyckas riktigt väl med någonting måste man försöka och försöka igen tills man träffar rätt. Misslyckandet är därför en del av inlärningsprocessen.

Alla känner väl vid det här laget till Thomas Edisons berömda citat om att han har hittat 10 000 sätt som inte fungerar. Fyndigt, eller hur?

Men det finns ett problem: Man måste orka med misslyckandena mentalt också. Det avgörande för om du uppnår dina mål eller inte är inte hur många gånger du misslyckas, utan hur du reagerar på dina misslyckanden.

Farligt att överanalysera

Det finns tre sätt att hantera misslyckanden som verkligen fungerar, skriver brittiska PsyBlog: Acceptans, positiv omtolkning och humor. Detta enligt en studie publicerad i tidningen Anxiety, Stress & Coping (Stoeber & Janssen, 2011).

I studien ombads 149 personer att i två veckor föra dagbok över små och stora misslyckanden, samt rapportera hur de valt att hantera dessa och hur tillfreds de kände sig vid varje dags slut.

Resultaten visade att de som kände störst tillfredsställelse hade hanterat sina misslyckanden genom just acceptans, positiv omtolkning och humor.

De som mådde sämst i slutet av dagen hade istället hanterat sina misslyckanden genom självanklagelser eller förnekelse. Många hade också sökt stöd hos andra och "ventilerat" sina problem, vilket alltså inte alltid gör saker och ting bättre. I synnerhet när det gäller mindre misslyckanden kan det vara bättre att acceptera dem och gå vidare än att älta och överanalysera varför det blev som det blev. Att söka upp en familjemedlem eller en god vän och "prata ut" varje gång man råkar ut för en motgång riskerar att förvärra problemet.

Lyss till Heidenstam

Att acceptera misslyckandet handlar bland annat om att inte göra det personligt (misslyckandet är inte "den du är", utan någonting du gjort) och att inte ägna för mycket tid och energi åt att gräma sig. Motivation.se har tidigare berättat om NFL-coachen Don Shulas strategi att låta sina spelare gräma sig i 24 timmar över en förlorad match - därefter måste de börja fokusera på nästa match. Att sätta en tidsgräns för hur länge man får tjura kan alltså vara en bra metod.

Positiv omtolkning innebär att man försöker se vad man ändå har vunnit, trots sitt misslyckande. Man har ju trots allt försökt - "det är skönare att lyss, till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge", skaldade Verner von Heidenstam.

Dessutom kan man nästan alltid lära sig någonting av en motgång.

Slutligen kan man också bemöta misslyckandet med humor, vilket torde vara en av mänsklighetens äldsta försvarsmekanismer. Nynna lite på "Always look on the bright side of life" när du står med skit upp till hakspetsen, så ska du se att det blir bättre.

Eller åtminstone roligare.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Motivera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill