Varva ner på väg mot semestern...

Lena Mangell hjälper dig att börja slappna av och sänka stressnivåerna redan innan ledigheten drar igång. ”Var slö, byt miljö, umgås och rör sen på dig!”

Ledarskap | Coacha | ARTIKEL | JUNI 2017

Semester, Lena Mangell, Karriärutveckling, Mentorskap, Coaching

Semester, Lena Mangell, Karriärutveckling, Mentorskap, Coaching

Semester! Nästan alla längtar efter ledighet just nu. Vi är lite slitna efter en lång vinter och vår. Men innan vi får ledigt ska allt hinnas med och avslutas. På jobbet ska alla projekt komma i hamn och nya planer sättas i verket. Dessutom ska sommarfester arrangeras, utvecklingssamtalen klaras av och nya rekryteringar inför hösten planeras. På hemmaplan är det studentfirande, skolavslutningar, dagisavslutningar, sociala aktiviteter och planering inför semestrar. Det är som att allting eskalerar ända fram till semesterns första dag när vi äntligen får slappna av. Men det finns saker som kan få dig att varva ner redan innan dess.

Stressen ökar naturligtvis hos oss när alla krav och måsten dyker upp samtidigt som vi är trötta efter vintern. Dessutom infinner sig kravet på att vi ska ha en ”härlig och fantasisk semester ”och att vi ska komma tillbaka utvilade och starka.

Det som faktiskt händer första veckan av ledigheten är att vår hjärna fortfarande går på högvarv eftersom stresshormonerna befinner sig på samma nivå som veckan innan. Vi känner oss speedade, rastlösa och har svårt att ta det lugnt. Det är inte helt ovanligt att vi blir sjuka under första semestervecka. Det beror på att vi inte har haft tid att känna efter hur vi egentligen mår. Kanske har vi haft något på gång i kroppen under en tid, men inte varit mottagliga för signalerna.

Från forskningen vet vi att perioder av hög stress måste följas av återhämtning. Återhämtning handlar om nedvarvning och om att stänga av den biologiska belastningen och energiläckaget.

Hur kan vi förbereda oss inför semestern för att den ska bli en tid av avkoppling och påfyllnad?

I en artikel från Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet (2015)  delar man in olika fritidsaktiviteters återhämtningsvärde inom följande områden.

  1. Pliktaktiviter tex  hushållsarbete, betala räkningar och barntillsyn. Här förekommer alla ”måsten” och saker vi inte kan hoppa över. Här förväntas ingen återhämtning.
  2. Lågansträngninsaktiviteter tex tevetittande, ligga på soffan, bläddra i tidningar. Dessa aktiviteter har stor betydelse för återhämtningen.
  3.  Sociala aktiviteter – att umgås med andra. Socialt stöd är viktigt för  återhämtningen. Men bara om det sker frivilligt. Sociala tvång ger mer stress.
  4. Fysisk aktivitet- promenader, träning, fysisk aktivitet. När vi tränar använder vi inte våra kognitiva funktioner och kopplar bort arbetsrelaterade problem. Vi får dessutom högre produktion av endorfiner vilket påverkar våra fysiologiska och psykologiska processer så att vi mår bra.
  5. Sömnen - se till att sova mellan 7-8 timmar. Sömnen är en viktig del för vårt centrala nervsystems återhämtning. Den minskar stresshormonerna,, ämnesomsättningen och blodflödet i hjärnan sjunker och energinivåerna i hjärnans neuron återställs. Om vi sover för lite höjs halterna av bla kortisol som är ett stresshormon.

 

Sammanfattningsvis! Var slö, byt miljö, umgås och rör sen på dig!

 

Här följer konkreta tips från mig till er!

Börja varva ner 2-3 veckor innan semestern. Våga bli lite latare! Gå ut på luncherna i solen och ta kortare pauser ute i friska luften. Gå en promenad på kvällen. Själv åker jag alltid på semester utomlands midsommarveckan för att just gå ner i varv och sen kunna njuta av min längre semester. Dessutom regnar det alltid i Sverige på midsommar!

Ta minst tre veckor! Forskningen visar att det behövs minst tre veckor för att varav ner ordentligt.

Byt gärna miljö för att kunna bryta dina tankar.

Avsätt sista jobbveckan till att planera inför hösten. Lägg inte in för mycket tunga arbetsuppgifter sista veckan. Låt hjärnan varva ner. Jag brukar ägna tid åt att slänga papper och sortera på mitt skrivbord för att få bättre kontroll över min jobbsituation.

Släpp kontrollen - lämna över till kollegor. Gå igenom vem som gör vad när du är borta.

Säg nej! Säg nej till nya möten, aktiviteter, sociala engagemang och privata tillställningar. Planera in mötena till hösten istället. Var restriktiv med vad du gör med din tid.

Acceptera att du behöver varva ner och att din hjärna behöver lugnare aktiviteter. Lägg dig på soffan och slappa!

Ofta blir sömnen lidande när vi är stressade. Se till att få ordning på sömnen innan du tar semester. Ta sovmorgnar! Gå och lägg dig i tid utan att ta iPaden eller telefonen med dig i sängen.

Gör något nytt på semestern! Din hjärna behöver lustfyllda nya upplevelser. Kanske laga någon ny maträtt, lär dig baka, gå en målarkurs eller varför inte testa yoga? Strunta i alla ”borden ”. Känn efter vad du verkligen vill göra.

Reflektera över ditt liv och rensa ut det du inte vill ha kvar längre. Sommar och semester ger dig tid för reflektion och utveckling. Träna på att vara i nuet och känn efter vad du vill med ditt liv och arbetsliv. Använd gärna mindfulness och lär dig andas rätt (appar och böcker finns).
 

Lena Mangell

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Coacha

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill