Vem vill du vara när du jobbar?

Gästskribent Claudia Lindström, Humagic Group: ”I engagerade verksamheter jobbar man tillsammans för att nå målen. För allas skull. Att vara engagerad är ett val. Ett val att vilja bidra och göra skillnad.”

Ledning | Ledarskap | ARTIKEL | OKT 2014

Vem vill du vara när du jobbar?

Vem vill du vara när du jobbar?

Vår förmåga att känna engagemang påverkar vardagens alla inslag. Varför är det så mycket lättare att känna engagemang i saker och aktiviteter som ligger utanför jobbet? Sitter det i ledarskapet…? Varför är det så få som lyckas skapa ett högt engagemang i sina organisationer? De frågorna ställer sig vår gästskribent Claudia Lindström.

Klockan går och jag väntar oroligt. Hon borde varit hemma nu. Tankarna virvlar runt i huvudet och jag kämpar med att tränga undan det ena scenariot värre än det andra.
Plötsligt ringer telefonen och jag ser på numret att det är hon.
”Mamma, jag är ledsen att jag är sen, jag var bara tvungen att hjälpa till, du förstår att…”

Ingen kan göra allt. Alla kan göra något. När jag har lyssnat färdigt på hela historien som min dotter berättar, tänker jag hur påtaglig känslan av meningsfullhet är när vi är med och bidrar med värde och gör skillnad för någon eller något.

Känslan av meningsfullhet är en av fyra viktiga faktorer som driver engagemang. Övriga faktorer är känslan av tillhörighet och gemenskap samt möjlighet att inom givna ramar få frihet under ansvar att påverka sin arbetssituation. Den fjärde faktorn är viljan och möjligheten att vara i kontinuerlig utveckling.

Att vara engagerad innebär att brinna för någonting, att ta ansvar för att bidra och skapa ett värde högre än själva insatsen. Engagemang går hand i hand med att vara nyfiken, att inte ge upp vid hinder och utmaningar, att se möjligheter och vilja komma med lösningar, att vara intresserad av att lära mera, att utveckla och att utvecklas.

Varför är det viktigt med engagemang?

Engagemang är den kraft som vetenskapligt bevisat ger bäst förutsättningar för människors långsiktiga prestationer och välmående. Studier från Gallup visar att organisationer som aktivt arbetar för att optimera ett högt engagemang hos sina medarbetare har 60% högre frisknärvaro, 85 % volymtillväxt och 26 % högre marginal.

Min egen erfarenhet är att engagerade medarbetare kännetecknas även av ett högt engagemang i kundernas situation och behov. Medarbetarnas vilja att skapa värde och använda sin kreativitet utvecklar både erbjudandet och relationen till kunderna, vilket i sin tur ger ökade försäljningsvolymer, effektivare arbetsmetoder och högre marginaler. Effekten blir att engagemang skapar hållbar hälsa ur både ett humanitärt och finansiellt perspektiv.

Varför är inte flera engagerade på jobbet?

Ändå visar Gallups senaste mätning från 2013 att i genomsnitt endast 16% av medarbetarna i Sverige upplever sig som engagerade. Varför är det så få som lyckas skapa ett högt engagemang i sina organisationer? I Sverige är vi ju kända för vår rika och aktiva fritid. Vi ägnar oss åt friluftsliv, föreningsverksamhet, kultur och våra barns aktiviteter.

Vi vet hur det känns att vara engagerade. Vi vet vad det innebär och vilka effekter det får på vår känsla av meningsfullhet, glädje, energi och vilken kraft det ger oss att orka det där lilla extra!

Varför är vi inte mer intresserade av att uppleva samma sak på våra arbeten? Är det förutsättningarna på arbetsplatserna som är fel? Är det ledarskapet som inte räcker till? Är det något i det svenska systemet som inte accepterar engagerade individer? Är det tolkningen att arbetsmarknaden är indelad i två parter, kapitalstarka utsugare och kollektiva offer som hindrar oss från att tillsammans ena oss i en gemensam riktning och engagera oss för att nå uppsatta mål?

Är det jantelagen?

Är det vi själva, du och jag, våra kollegor, grannar, vänner som inte upplever att det är värt att engagera oss i vårt arbete, i verksamhetens mål och visioner, och som inte ser syftet med vad vi förväntas prestera om dagarna?

Jag är personligen övertygad om att det till stor del beror på rädslor, både hos ledare och medarbetare. Rädsla för att det ska låta flummigt att strategiskt jobba för ett ökat engagemang. Rädsla för vad det skulle innebära om vi släppte fri individernas kreativitet och lämnade ut ansvar och mandat till individen att själva agera och prioritera utifrån verksamhetens målbild och ramverk. Rädsla för att förlora kontrollen. Rädsla att kliva fram och ta ansvar för sina beslut och handlingar. Rädsla för att göra fel.

Vad kännetecknar de som lyckas?

I min roll som managementkonsult upplever jag många organisationer i olika branscher. Den gemensamma utmaningen är att bättre och snabbare än sina konkurrenter engagera och utveckla både kunder och medarbetare. De som lyckas blir vinnare på sin marknad.

Det som kännetecknar vinnarna är att de har en vision och ett affärserbjudande som känns meningsfullt för alla att bidra till. De har en gemensam värdegrund som ger vägledning i beslut och prioriteringar och visar vägen att gå och hur vi ska förhålla oss till varandra och kunderna.

Vidare har de ett ledarskap som är moget och som tydligt visar på riktning, ger en tydlig förväntan på prestation och förhållningssätt. Ett ledarskap som följer upp, ger feedback, uppskattar individer, coachar och ger äran för gjorda insatser till individen och teamet.

Medarbetarna i framgångsrika organisationer vet att de gör skillnad och att deras bidrag är värdefullt. De förstår att i en verksamhet som utvecklas, är konkurrensutsatt och hela tiden utvärderas finns det ingen som kan ha full kontroll, tänka åt alla och ha alla givna svar. Engagerade medarbetare tar ansvar för att se och lösa situationer de hamnar i, trygga med att de vet målet och har värdegrunden att hålla sig i.

I engagerade verksamheter jobbar man tillsammans för att nå målen. För allas skull! Att vara engagerad är ett val. Ett val att vilja bidra och göra skillnad! Ett aktivt val för alla i verksamheten, både ledare och medarbetare.

Vem vill du vara när du jobbar?

Läs också Claudias artikel ”Det finns inget slutdatum för en medarbetares bidrag”

 

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • Ledarskap

Dela:

Om skribenten

Claudia Lindström är grundare och VD för management konsultbolaget Humagic Group som hjälper verksamheter att skapa hållbara resultat. Huvudstrategin är att ett starkt medarbetarengagemang utvecklar och förändrar verksamheter och individer. Engagemanget skapas genom meningsfullhet, samverkan, mandat och utveckling.

Läs mer här!

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill