2016 annus horribilis?

"Och här följer mitt försök att leverera positiva nyheter. För faktum är att 2016 inte bara var ett Annus Horribilis."

Ledarskap | ARTIKEL | FEB 2017

Positivt tänkande – eller emotionell rörlighet?

Positivt tänkande – eller emotionell rörlighet?

2016 var året flera av våra älskade musikidoler gick bort på tok för tidigt, David Bowie, Prince, Leon Russel, Leonard Cohen, George Michael, Freddie Wadling med flera. Det var ett skitår om vi tittar till läget i Syrien, hemska terroristattacker, en narcissistisk, bakåtsträvande sexist på presidentposten i det stora landet i väst med tillgången till kärnvapenkoder, Brexit, polarisar som smälter i allt högre takt, Zika virus-utbrott och främlingsrädsla och vi upplevde ett katastrofår ur ett klimatperspektiv, aldrig har det varit varmare, vi lever med politisk instabilitet och opinionsinstitut som missar det mesta ovan.

Ja, domedagskänslan lägger sig som en filt över oss. Vi blir rädda och allt fler blir preppers och bunkrar förnödenheter för att hantera en eventuell kollaps. Media är fyllt av negativa katastrofbudskap. Vår världsbild blir allt mer dystopisk. Och vi människor är inte så bra när vi är rädda. Därför har alla ledare ett enormt ansvar att faktiskt motivera resten att vilja kämpa vidare och se världen ur ett positivt perspektiv.

Och här följer mitt försök att leverera positiva nyheter. För faktum är att 2016 inte bara var ett Annus Horribilis.

För under 2016 grundade världen 40 marina naturreservat på motsvarande 3.4 miljoner km². Dödsfall i Malaria har sjunkit med 60% sedan 2000. Även dödstalen i tarmcancer, demens och hjärtsjukdomar har börjat sjunka i västvärlden under 2016 och Ebolavirusutbrottet stoppades i Västafrika. 

Sedan 1990 har vi halverat dödstalen i barnsäng i världen och världshungern har nått sin lägsta nivå på 25 år. Media anser Sverige vara på väg in i en högkonjunktur, Tyskland har satt hårt mot hårt gällande våldtäktskulturen genom medgivandelagstiftning. Världen installerar solpaneler som aldrig förr och våldet minskar i Sverige.

Knölvalen, sjökon, jättepandan och den gröna havssköldpaddan anses inte längre utrotningshotade och för första gången ökade antalet tigrar i det vilda. Och som om inte allt det räcker så ger vi bort mer till välgörenhet än någonsin tidigare.  Det finns hopp! Vi har alltså också åstadkommit storverk under 2016.

Den mediala domedagsstämningen gör att vi tenderar att söka syndabockar före vi söker lösningar. Vi agerar utan att tänka efter och skapar ett allt mer polariserat samhälle. Vi och de. De mediala filterbubblorna talar sitt tydliga språk. Polariseringen ökar och vi får väldigt dålig insikt i hur vårt samhälle faktiskt ser ut.

Vi får vår information filtrerat genom algoritmer som sedan spottar ut personifierad information baserat på vad vi redan tycker, vad vi har ”likeat” på Facebook eller på artiklar som vi har delat i våra nätverk. Vår redan befintliga världsbild blir bekräftad och vi agerar därefter. Negativa artiklar föder rädsla, hat och ilska. Smittsamma känslor som sprider sig som en epidemi.

Nej, 2016 var inte enbart ett skitår. Och om jag får ge en önskan inför 2017 så ser jag som trendanalytiker och framtidsspanare att vi gynnas av mindre rädsla och mer framtidstro. Men jag önskar en mer nyanserad världsbild än den vi mötte under 2016, utan filterbubblor, där vi söker presentera en sann bild av samhället och av våra företag.

Jag vill också slå ett slag för de goda nyheterna i media! Ge oss tillbaka vår framtidstro och höga förväntningar på vår framtid! Ge oss tillbaka vår kämpaglöd! En högkonjunktur både företagsmässigt och samhällsmässigt.  Låt oss vidga begreppet lönsamhet att inte bara mena ekonomisk lönsamhet utan där vi som företagare bedömer vår lönsamhet även i hur vi tar hand om vår gemensamma miljö, tar hand om våra anställda och skapar hållbar utveckling, ekonomiskt, socialt och miljömässigt.

Låt 2017 bli ett Annus fantasticus!

Anna Frankzen Starrin

Vår trend- och omvärldsbevakare

  • Följ skribent

Anna Frankzen Starrin är trend- och omvärldsanalytikern som har kommit att kallas för Robot Anna i media. Hon talar trots sitt smeknamn om de mänskliga aspekterna i den digitala revolutionen. Anna är kulturantropolog och hjälper företag och organisationer att navigera in i framtiden genom att identifiera vad människor tänker, tycker, vill och behöver. Anna har genomfört flera globala framtidsstudier och är en mycket anlitad föreläsare och trendspanar regelbundet i SR och TV.

Följ Anna på Instagram: @robotannas

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Anna Frankzen Starrin

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill