Den sociala revolutionen

HR-året 2013, del 2: Social Performance Management.

HR | Medarbetarskap | ARTIKEL | JAN 2013

Nätverk som LinkedIn och Twitter blir de viktigaste verktygen vid rekrytering, medarbetarna blir ambassadörer för arbetsgivaren på Facebook och interna sociala nätverk används som plattform för Performance Management. Välkomna till 2013 - året då HR-avdelningarna når en ny mognadsnivå i sin användning av sociala medier.

Carl Blomberg är HR/IT-expert på konsultföretaget GreenBullet Solutions. Han menar att HR-avdelningarnas intresse för sociala medier växer hela tiden. Mognadsgraden ökar, sociala nätverk som LinkedIn används allt mer och mobila gränssnitt växer i popularitet.

- Sociala medier har hela tiden setts som ett komplement till andra verktyg, men det håller på att förändras nu. Allt fler HR-avdelningar använder sociala medier vid rekrytering, vilket innebär en enklare kandidathantering samt bättre möjligheter att analysera data, följa upp hur många som har klickat och så vidare, säger Carl Blomberg.

Fördelarna är att det blir billigare, man når fler och kan följa upp bättre. Det leder också till att företagen blir mer måna om sitt rykte, förklarar han, och tillägger att arbetsgivares hittills ganska avvaktande inställning till sociala medier kommer att ersättas av ett hundraprocentigt engagemang under 2013 och framåt.

- Sociala medier kommer att bli det huvudsakliga mediet som man använder när man söker nya medarbetare, det är en tydlig trend, säger Carl Blomberg.

Hot eller möjlighet?

Synen på medarbetarnas privata användande av sociala medier håller också på att förändras. De anställdas närvaro på Facebook och Twitter ses inte längre i lika stor utsträckning som ett hot.

- Om man ser till arbetsrättsliga tvister gällande sociala medier så är det många fall som har dömts till arbetstagarens fördel. Jag tror att fler och fler arbetsgivare börjar acceptera det. Men det är viktigt att man har policies och riktlinjer. Själv är jag ganska kritisk till förbud - om en anställd snackar skit om företaget eller chefen på Facebook så är det ju inte själva mediet som är huvudproblemet.

Carl Blomberg tror att attityden håller på att förändras - och i framtiden kommer arbetsgivare att se sina medarbetares närvaro i sociala medier som en möjlighet.

- Det öppnar ju upp möjligheten att låta alla medarbetare vara representanter för företaget och sprida det goda ryktet om arbetsgivaren, säger Carl Blomberg.

2013 kan alltså bli året då arbetsgivarna inser att de anställda är företagets "ambassadörer" - och att man med hjälp av deras sociala nätverkande kan locka nya talanger och kunder till företaget.

Social Performance Management

Företagens användning av sociala medier behöver emellertid inte begränsas till rekrytering och yttre kommunikation. HR-avdelningar som ligger i framkant hittar även andra sätt att använda de sociala verktygen i det dagliga arbetet.

- En sak som vi på GreenBullet jobbar mycket med, och som jag tror kommer att trenda under 2013, är det vi kallar för Social Performance Management. Det innebär att man använder ett internt socialt system i arbetet med Performance Management, säger Carl Blomberg, och utvecklar:

- Med digitala verktyg som Work.com, WorkSimple, Cornerstone Small Business och Small Improvements kan man lägga upp och dela alla sina mål, se sina medarbetares mål och ge feedback i realtid. Fördelen är att man kan få feedback från flera olika medarbetare och att det går mycket snabbare än tidigare. Det är en enorm skillnad jämfört med om man bara får feedback från chefen någon gång om året. De här verktygen är öppna för alla, och det är någonting som vi verkligen tror på, förklarar han.

Digital by

Carl Blomberg tror att det här sättet att använda sociala plattformar kommer att öka i rask takt. Allt fler företag kommer att skapa interna sociala nätverk för att underlätta kommunikationen och samarbetet mellan medarbetarna. Att skapa en "digital by" blir en viktig förutsättning för att lyckas i dagens gränslösa arbetsliv där organisationen är plattare och medarbetarna blir mer involverade i beslutsfattandet och tar ett större ansvar för helheten.

Carl Blomberg tror att HR-avdelningarna är redo att ta ett nytt kliv på vägen mot en mer social arbetsplats år 2013.

- När jag träffar HR-chefer så märker jag att mognadsskalan är lite högre nu. Sociala medier är en naturlig del av privatlivet för de flesta, och så småningom kommer det att bli lika naturligt att använda dem i jobbet, säger Carl Blomberg.

Här hittar du första delen i artikelserien om HR 2013.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR
  • Medarbetarskap

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR
  • Medarbetarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill