Därför får du inga ansökningar från talanger

BLOGG | DEC 2016

Talangerna söker sig främst till de stora och attraktiva företagen. Samtidigt fortsätter dessa arbetsgivare otröttligt att jobba för att attrahera ännu fler, eftersom de vill försäkra sig om att de bästa av alla sökande talanger även i framtiden ska söka sig till deras företag. Men hur är det för alla små och medelstora företag?

Talangerna söker sig främst till de stora och attraktiva företagen. Samtidigt fortsätter dessa arbetsgivare otröttligt att jobba för att attrahera ännu fler, eftersom de vill försäkra sig om att de bästa av alla sökande talanger även i framtiden ska söka sig till deras företag. Men hur är det för alla små och medelstora företag?

Du som representerar ett medelstort eller litet företag kan ha två olika behov. För vissa företag är det främsta behovet att få relevanta ansökningar över huvud taget. För andra handlar det om att se till att de, liksom de största företagen, får de allra bästa talangerna.

Men, kampen om talangerna sker inte på lika villkor. Stora företag har större budget. Till råga på det söker sig talangerna till stora företag även om dessa för tillfället inte har en stor budget! De får nämligen en kontinuerlig och därmed långsiktig exponering mot marknaden genom tidningar, nyheter och marknadsföring för miljontals kronor.
Hur ska du då göra för att fånga talangerna om du inte jobbar på en stor bank eller konsultfirma?

Förmodligen har du försökt ta reda på vilka kanaler som du statistiskt sett har störst möjlighet att nå ut genom. Du funderar kanske också på att läsa böcker och bloggar eller att på andra sätt undersöka hur du ska lyckas. Men vet du vad? Oavsett hur många teorier du kan inom employer branding eller hur duktig du är på att skapa ett ”unikt värde-erbjudande”, så kommer du inte att lyckas bara på det!

Dina beslut är inte rationella

För att kunna attrahera talangerna behöver du jobba med just attraktion, inte med att betala en rekryteringsfirma 70 000 kronor varje gång du behöver en ny utvecklare, specialist eller konsult. Många av de små och medelstora företag som jag träffar dagligen väljer bort att arbeta långsiktigt med employer branding. Anledningarna som nämns är att det är ”för låg ROI”, ”för flummigt” eller ”jag behöver bara en person just nu, inte nå ut till flera hundra”.

Jag är ledsen, men du tänker inte rationellt om du resonerar så! Genom att få fler att söka till dig kommer du kunna lösa dina kortsiktiga behov. Dessutom, själva fördelen, är att du också får fler ansökningar framöver. Om du är smart så sparar du dessa personer för att senare kunna kontakta dem när ytterligare rekryteringsbehov uppstår. Annars hamnar du i fällan att tycka att rekryteringskostnader är ”motiverade” att betala om någon månad när nästa rekryteringsbehov uppstår. Snälla, försök vara lite mer rationell än så!

Du reser dig inte efter att du fallit!

När du börjar förstå att du måste jobba långsiktigt blir frågan hur du ska lyckas i realiteten, eller hur? Då finns det flera alternativ. Kanske börjar du fundera på att arbeta genom LinkedIn? Du överväger även andra sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter. Ni tittar tillsammans inom företaget på var studenterna studerar och befinner sig. Ni kartlägger vilka arbetsmarknadsdagar den relevanta studentföreningen ordnar. Ni ser även över vilka tjänster ni kan använda ute på marknaden för att få hjälp.

Vad händer då?
Ni prövar något av dessa alternativ, oavsett om det är en arbetsmarknadsdag, en tjänst eller ett mer kontinuerligt arbete med sociala medier. Jag ska vara ärlig mot dig, det kan kännas hårt i början! I sociala medier konkurrerar du med allt annat brus. Om du är på en arbetsmarknadsdag konkurrerar du med de större företagen, som alla studenter vill gå till. Använder du en tjänst kan du förlora kontrollen själv och bygger heller inte upp ert eget varumärke. Vissa kanske lyckas, men många faller redan i det här skedet. Det är hårt, svårt och krävande.

Okej – men jag vill ju ha hög ROI!

Precis. Men ett starkt varumärke byggs med tiden. Bland det digitala bruset och studentaktiviteter blir du bortglömd om du gör saker en gång eller under en kort period. Självfallet har du kunder som följer dig i dina sociala medier, men det kan ta tid att bygga upp arbetsgivarmärket gentemot studenterna om ni inte jobbat mot dem tidigare. Därför är det viktigt att inte ge upp. Om ni är ihärdiga behöver det inte ta för mycket tid, och redan efter några månader kan ni ha byggt upp en närvaro som får fler att vilja jobba hos er.

Du måste tänka precis så som marknadsföringsspecialister tänker – det är ofta ”re-targeting” som konverterar kunden. Innebörden är att kunder inte riktigt bryr sig om er när de ser er för första gången på en affisch eller när de träffar er. Men efter redan tre till fyra gånger börjar de tänka: ”Vad mycket jag ser detta företaget, nu ska jag ändå höra om det är något för mig!”. Det är därför employer branding blir effektivt när du är ihärdig, ge inte upp för snabbt!

”Digitaliseringen effektiviserar, men den anonymiserar” ~Erik Sturesson.

Till sist – du överskattar digitaliseringen

Digitaliseringen effektiviserar, men den anonymiserar. Därför måste du jobba för att bygga upp en personlig kontakt med studenterna precis som med dina kunder. Med en personlig kontakt ger du ett genuint intryck, kan anpassa ditt budskap och lyssna på personerna du vill attrahera. Genom att visa att du bryr dig och ge en verklig bild av vad ni kan erbjuda får ni fler ansökningar. Många har börjat tröttna på de perfekta videofilmerna som skapas av företag, som inte alltid återspeglar verkligheten. Ta dig tid för personlig kontakt så kommer du att lyckas!

Erik Sturesson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara blogginlägg
  • Betygsätt

Följ ämne:

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill