Generation Z – hur leder vi dem?

Silvia Bakir, kundservicedirektör på Tre: Vi har infört beteendestyrning och anpassar vår målstyrning efter den nya generationens motivatorer.

Ledning | Ledarskap | Motivera | Digitalisering | ARTIKEL | NOV 2020

Jag är övertygad att vi kan skapa underverk tillsammans med Generation Z, säger Silvia Bakir.

Jag är övertygad att vi kan skapa underverk tillsammans med Generation Z, säger Silvia Bakir.

Generationen som är född år 1995 till 2010 är världens största generation hittills. Hur fungerar de, vad behöver de i ledarskapet och vilka styrkor finns hos vår yngsta medarbetarskara?

Hej Silvia Bakir, kundservicedirektör på Tre – forskning visar att generationer motiveras av olika saker. Varför är Generation Z intressant ur ett organisatoriskt perspektiv?

- Det vi vet är att medarbetare motiveras av olika saker och forskning visar att det finns ett samband mellan motivation och generation. Jag är övertygad om att situationsanpassat ledarskap är en viktig del för att kunna coacha fram individens motivation. Generation Z, födda 1995–2010, kommer i år att tillhöra den största generationen på jorden vilket gör det intressant att ta sig en funderare på hur väl företagen är förberedda både att möta deras efterfrågan och, ur ett ledarskapsperspektiv, möta dem som medarbetare.

Att förbereda sin organisation för Generation Z

Hur kan man förbereda sin organisation inför den nya generationen och hur gör du?

- För att lyckas behöver vi identifiera motivationsfaktorer som påverkar Generation Z. Tänk dig att Generation Z är uppväxta med en uppkopplad digital värld som är nästintill som en kroppsdel för dem. De är vana att få ett konstant flöde av information och feedback, och man kan enkelt relatera det till hur de söker bekräftelse på beteenden via sociala medier. Jag kan själv se hur mina ungdomar lägger ut en bild och inväntar likes eller kommentarer - det är alltså viktigt för dem att få snabb återkoppling på det arbete de utför. Det gäller att leverera feedback som något naturligt och positivt, och helst inte kritisk sådan. 

Hon fortsätter: 

- Vi har infört beteendestyrning på Tres kundservice, jag är superstolt att vi tar steget och anpassar vår målstyrning i linje med den nya generationens motivator. Det innebär att genom att fokusera på att förstärka rätt beteende så har ledaren bättre förutsättningar att ha ett coachande förhållningsätt relaterat till beteende och belöning. Självklart är detta kopplat till tydliga mål och ger ett guldläge att koppla styrsystem och beteende till företagsmål. Jag tror definitivt att det här är effektivt och attraherar den nya generationen snarare än skarpa, hårda oändliga KPI:er som är vanligt hos kundservice i andra organisationer.

Generation Z skapar kraft i digitaliseringen

Vad kan man skapa tillsammans med generation Z?

- Jag är övertygad att vi kan skapa underverk tillsammans. Gen Z besitter en enorm kapacitet i den digitala revolutionen, de är inte rädda för ny teknik, de tänker nytt och ofta utanför ramarna. De är väldigt hungriga på att utvecklas och det ska helst gå otroligt fort. Här kan man tillsammans skapa symfoni, det är något vi värdesätter på Tre.  Vi har olika forum där vi regelbundet öppnar upp för att hitta lösningar för att förenkla och förbättra processer utifrån kund- och medarbetarperspektiv. Det är här det händer, det är här vi får de nya idéerna och ofta är de kopplade till att automatisera och digitalisera. Det gäller att fånga deras intresse och påvisa att de kan vara med att bidra och påverka. På så sätt kan man hålla dem varma eftersom de ofta  vill till en ny typ av tjänst eller befordran efter ett år, säger kundservicedirektören.

Vad uppskattar Generation Z på sin arbetsplats?

Det här är Silvia Bakirs bästa tips:

  • De vill gärna ha ett snabbt informationsflöde och tillgänglighet till information så att de kan hitta svar och lösningar själva. 
  • Släpp prestigen – Generation Z är inte intresserade av auktoritet, hierarki och makt.
  • Belöna beteenden och arbeta med att påvisa vilken möjlighet de har att påverka företagets framgång.
  • Anpassa din verksamhet till en mer flexibel arbetsplats i den mån det går – Generation Z anser inte att trygga anställningar är lika viktiga, de vill gärna ha flexibla arbetstider och arbetsplatser. 
  • Tänk på att en genomsnittlig 23-åring har cirka 800 personer i sitt kontaktnät i sin telefon, om de inte trivs på arbetsplatsen och inte utvecklas i den takt de förväntar sig så går de snabbt vidare till en ny arbetsplats. Attrahera dem med individuell utveckling och skapa en visuell, gärna digitaliserad, utvecklingstrappa.

Lotta Strindberg, Motivation.se

Lotta Strindberg - Motivation.se

Innehållsansvarig Motivation.se, redaktör & skribent

  • Följ skribent

Lotta Strindberg är innehållsansvarig och redaktör hos Motivation.se.

Hon syresätter individer, team & organisationer genom kommunikation & organisationsutveckling.

Kontakt: lotta@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • Ledarskap
  • Motivera
  • Digitalisering

Lotta Strindberg, Motivation.se

Lotta Strindberg - Motivation.se

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • Ledarskap
  • Motivera
  • Digitalisering

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill