Kampanj mot Jantelagen vann Stora pr-priset

Åsele Kommun tilldelas Stora pr-priset 2012.

Kommunicera | ARTIKEL | APRIL 2012

En kampanj för att förbättra företagsklimatet i Åsele Kommun och ersätta Jantelagen med Framgångslagen utsågs under tisdagen till vinnare av Stora pr-priset 2012. "Målet med kampanjen var att sluta dala på Svenskt Näringslivs lista och skapa en positiv syn på företagande i Åsele", säger kommunens näringslivschef Robert Borgén.

Stora pr-priset delas ut av branschorganisationen Svenska pr-företagen i samarbete med Mynewsdesk. I år valde juryn mellan ett 50-tal nominerade, och valet föll på Åsele Kommuns bidrag "Framgångslagen", som har utvecklats av Umeåbyrån Punkt PR. Prisutdelningen ägde rum på Bistro Nouveau i Stockholm under tisdagskvällen.

De övriga fyra bidragen som tagit sig till final - "Matchreferat på 140 tecken" (Unibet), "Durex kondomtestarkampanj" (Durex), "Got work? Get Burger!" (Anders Pålsson) och "Betalvägg för hemlösa" (Stadsmissionen) - fick juryns hedersomnämnande. Dessutom tilldelades författaren Björn Ranelid juryns speciella hedersomnämnande.

"Så glada..."

Åsele Kommuns näringslivschef Robert Borgén och Punkt PR:s vd Sofia Westerlund säger att priset betyder jättemycket för kommunen.

- Utmaningen för Åsele Kommun kvarstår men det här är ett bevis på att vi gör rätt saker. Kampanjen är målinriktad, tydlig, strukturerad, det är helt enkelt vad vi vill åstadkomma. Vi är så sjukt jävla glada, nu är vi öppna för att sprida detta vidare, säger de i ett pressmeddelande.

För Motivation.se berättar Robert Borgén att kampanjen är ett sätt att bryta Åseles negativa trend när det gäller företagsklimatet.

- Målet var att sluta dala på Svenskt Näringslivs ranking av kommunernas företagsklimat och skapa en positiv syn på företagande. Dialogen behövde förbättras, förklarar han.

Ta bort Jantelagen

Robert Borgén berättar att arbetet delades in i tre delar - att skapa kunskap, inspirera och engagera.

- Vi klubbade igenom att vi skulle ta bort Jantelagen. Alla inom kommunpolitiken ville gå åt samma håll. Man måste ha med alla på banan för att det ska funka. Vi startade en stor informationskampanj och anordnade olika evenemang, bland annat en inspirationsdag med olika föreläsare. Det var fullsatt, berättar han, och fortsätter:

- Vi anordnade också en Åselegala som var till för att lyfta fram företagarna och visa att det finns ett engagemang.
Ansträngningarna gav tydliga resultat, säger Åsele Kommuns näringslivschef.

- Målen som sattes upp gick igenom. Vi klättrade 41 platser på Svenskt Näringslivs lista, och på Nyföretagarcentrums ranking klättrade vi från 103:e till 28:e plats. Det gjordes även enkätundersökningar som visade att attityder bland politiker och tjänstemän hade förbättrats, säger Robert Borgén.

Arbetet med att förbättra företagsklimatet i Åsele kommer nu att fortsätta - kommunen har en arbetsgrupp som jobbar kontinuerligt med de här frågorna, och så sent som i lördags hölls en ny inspirationsdag.

- Det är viktigt att man är enig och vill gå åt samma håll om man vill lyckas. Det handlar också om att våga och att ha en tydlig vilja, säger Robert Borgén.

Läs också intervjun med Mats Georgson, jurymedlem för Stora pr-priset.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill