Kör Skype som ett proffs

Motivation.se ger dig en guide till Skype-etikett.

Kommunicera | ARTIKEL | OKT 2011

Möten över Skype blir allt vanligare. Och när tekniken fungerar är det ett lysande sätt att mötas utan att behöva förflyttas. För att undvika störande moment – såsom att alla pratar samtidigt eller att någon knapprar frenetiskt på tangentbordet under tiden – har vi tagit fram några punkter som kan vara värda att tänka på innan du ringer upp dina mötesdeltagare.

Du ska ha en Skype-konferens? Grattis! Vi har tagit fram några punkter värda att tänka på för att mötet ska bli så effektivt och smidigt som möjligt.

Det viktigaste av allt – använd headset. Det är svårare att fånga upp alla ljud om du bara lyssnar via högtalarna i datorn. Och kanske ännu viktigare – när de andra i samtalet pratar via dina dators högtalare får de eko som gör att det blir svårare för den som pratar att kunna prata fritt när de hör sig själv fördröjd med en halv sekund. Du märker ingenting själv, men alla andra märker en stor skillnad om du pratar med headset istället . Det gör att alla känner sig mer bekväma under mötet.

Tänk på hur du låter – knapprande på tangentbord tas till exempel väl upp av mikrofonen och förstärks via den. Alla andra mötesdeltagare hör att du ägnar dig åt annat och är distraherad. Fokusera i stället på mötet. Surfa och knappra senare. Eller använd “mute”-knappen om du inte kan hålla dig.

Andas, men inte i mikrofonen – det är lätta att glömma vilka ljud man själv ger ifrån sig. Även suckar och flåsande plockas upp extra av mikrofonen i headsetet. Försök att hålla mikrofonen några centimeter från munnen och näsan. Se också till att mikrofonen inte ligger mot kläderna och skrapar. Det är lika störande som suckarna. Om du har möten ofta – införskaffa ett headset för datorn. Telefonheadset lämnar en del övrigt att önska, när det kommer till Skype-sammanhang - och det är bättre då att använda din laptops inbyggda mikrofon.

Utse en mötesansvarig – det kan bli förvirrande när alla försöker ringa varandra. När ni är flera som ska koppla upp er, utse någon som ansvarar för mötet. Mötesledaren ansvarar för att ringa upp alla vid den givna tidpunkten. Ledaren kollar också av att alla är med på linjen under samtalets gång. Om någon faller bort, ringer mötesansvarig upp igen.

Testa tekniken – använd alltid Skypes egen testfunktion Echo123. Skypes har en bra testfunktion som fungerar utmärkt. Dit kan du ringa innan du sätter igång att sammankalla de andra deltagarna. Du stämmer av att tekniken fungerar, pratar lite grann och lyssnar sen på hur ljudet återges. Du kommer själv bli förvånad över hur mycket av det du säger och gör som faktiskt hörs i andra änden!

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill