Kritik gör ont - och gott

"Och kom ihåg: den som kritiserar dig är nästan aldrig ute efter att såra dig. Ta ett djupt andetag, lyssna och ta till dig. Kanske lär du dig någonting riktigt värdefullt."

Ledarskap | Karriär | ARTIKEL | JAN 2014

Att utsättas för kritik kan göra väldigt ont, och när det händer går våra försvarsmekanismer igång för att skydda vårt självförtroende. Men genom att lyssna på, ta till sig och utvärdera kritiken kan man växa både som yrkesperson och som människa. Studier har visat att det finns ett tydligt samband mellan framgång i karriären och förmågan att ta emot kritik.

Att bli ledsen eller arg när man utsätts för negativ kritik är fullt naturligt. Kritiken sänker inte bara vårt självförtroende - i värsta fall kan den upplevas som ett hot mot vår identitet och hela existens. Den negativa reaktionen som följer är resultatet av en ren överlevnadsinstinkt.

Samtidigt skulle inte samhället fungera om vi inte gav varandra negativ feedback. Och även om den som kritiserar dig ibland har avsikt att såra, är det betydligt vanligare att dina kritiker helt enkelt vill korrigera ett beteende eller tillvägagångssätt som faktiskt är felaktigt. Det är därför vi har så mycket att vinna på att helt enkelt svälja stoltheten och börja lyssna på våra kritiker. Med deras hjälp kan vi bli både bättre människor och skickligare yrkesutövare.

Hamnar i försvarsställning

I början av 2013 genomförde PsychTests en studie om känslighet inför kritik.
3 600 personer deltog i testet, som bland annat visade att människor som lätt hamnar i försvarsställning när de utsätts för kritik är mindre lyckliga på jobbet, presterar sämre och har lägre självförtroende. De som istället lyckas se ett gott råd eller ett korn av visdom i kritiken har betydligt större möjligheter att lyckas i sitt arbete.

Studien visar också att såväl kvinnor som män reagerar negativt på kritik, fast på lite olika sätt. Kvinnor tenderar att ta kritiken väldigt personligt, vilket slutar med att de dömer sig själva väldigt hårt och därmed får ett sämre självförtroende. Män reagerar istället genom att övertyga sig själva om att kritiken är felaktigt, och börjar ofta gräla med den som har uttalat kritiken.

De som reagerar mest defensivt när de utsätts för kritik är också de som har lägst självförtroende, enligt PsychTests studie. Personer med dåligt självförtroende har ofta svårt att skilja mellan kritik mot ett visst arbetssätt och kritik mot den egna personen. Detta gör att de har mycket svårt att över huvud taget dra någon nytta eller lärdom av konstruktiv kritik.

Lyssna med öppet sinne

Som mottagare av kritik gäller det därför att lyssna med öppet sinne och att inte vara alltför snabb med att svara. Även om det gör ont bör man försöka att vara intresserad av kritikens innehåll, istället för att direkt hamna i försvarsställning. Finns det någonting i kritiken som kan göra dig till en bättre människa och yrkesperson? Kanske har din "kritiker" i själva verket bara gett dig ett värdefullt tips, som du kommer att få användning av under resten av livet?

Den som har lågt självförtroende och är (över)känslig för kritik bör också vara medveten om att hjärnan ofta ser kritik där den inte finns. Enkla och oskyldiga frågor tolkas som dold kritik - frågan "hur ska det här fungera i praktiken?" översätts till "Det här kommer inte att fungera i praktiken!".

Det gäller alltså att försöka skilja mellan verklig och inbillad kritik.

Och kom ihåg: den som kritiserar dig är nästan aldrig ute efter att såra dig. Ta ett djupt andetag, lyssna och ta till dig. Kanske lär du dig någonting riktigt värdefullt.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Karriär

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill