Teknik, konsumtion, kommunikation...

... vår trend- och omvärldsbevakare Anna Frankzen Starrin blickar in i 2013...

Kommunicera | ARTIKEL | JAN 2013

Jag säger som Tage Danielsson: ”Om man vägrar att se bakåt och inte vågar se framåt så måste man se upp”. Därför vill jag åtminstone blicka framåt. Jorden gick inte under 2012, utan vi lever och agerar ungefär som vanligt. I media målar man upp en bild av en värld i gungning, det pratas om recession och ekonomisk kris i hela Europa. Men samtidigt talar allt fler experter för att vi närmar oss botten i lågkonjunkturen. Men oavsett om vi har många fler månader eller inte framför oss av svag ekonomisk utveckling, så finns det framgångar för företag att skörda. Framgångar för de företag som tolkar konsumenternas behov, trender och tendenser rätt och vågar satsa och agera.

Så låt oss titta på några tecken i tiden.

Tekniktrend

”Take-away teknik”. De närmaste åren kommer vi bevittna hur den stationära datorn dör ut.
Istället ser vi mer och mer av BYOD, som står för Bring Your Own Device. Vi ser nu högt presterande teknik i nästan var mans hand.

Vi tittar på tv och använder vår smartphone eller surfplatta som en andra skärm. Jag har bevittnat i realtid på olika sociala media, hur mina vänner svarar på frågorna i TVs På spåret via sina Smartphones. Ofta är vännerna både bättre och snabbare än deltagarna som sitter i TV-studion.

På tekniksiter talar man om det ”personliga molnet”. All vår privata och högst personliga data samlas och lagras utanför våra datorenheter. Via Internet (och molnet) kan vi sköta det mesta, till exempel säkerheten i hemmet, köpa vår programvara, synca informationen i alla våra enheter och mycket, mycket mer.

Mer appar till folket!

Nedladdningen av appar ökar. Allt fler företag och organisation tillhandahåller appar. Ett exempel på det är hur den Australiensiska staten investerat i en app som påminner patienter om när det är dags att ta sina mediciner.

Konsumenttrend

”Den nya kollektivismen”. Jag talar så klart om Crowd funding, eller folkfinansiering som vi kanske kan kalla det på svenska. Företagen behöver ta allt mindre investeringsrisker och kan bjuda in konsumenterna redan innan produkterna är producerade till att investera, eller lägga in order på nya produkter.

Vi företagare får en allt närmare relation till våra konsumenter via ny teknik, sociala media och appar. Sociala media är en självklar del i vår marknadsföringsbudget. Konsumenten själv sköter spridningen av marknadsföringsinsatser, genom att pusha för produkter och tjänster i egna forum. 

Konsumenten blir mer delaktig i sina favoritvarumärken och favoritprodukters livscykel genom att vara med och finansiera, göra reklam för, tycka till om utvecklingen av produkter och tjänster. Vi väljer också att ingå i forum och kollektiva grupper, för att tillsammans kunna köpa in produkter billigare.

Kommunikationstrend

”En bild säger mer än tusen ord”. Vi kommunicerar i bilder. Både rörliga bilder och stillbilder. Det nya svarta är en Memotokamera. En kamera som kommer ut på marknaden i februari som är en liten kamera du har inte med dig, men på dig, som tar bilder kontinuerligt och fångar allt i ditt liv utan att du behöver trycka på kamerautlösaren. Den tar två foton i minuten, organiserar alla bilder och sparar dem i molnet.

Genom vårt allt större app-användande får företagen veta mer och mer om sina kunder. Vad konsumenten gillar, när hon handlar, hur hon lever, vilka vänner har hon. Här finns det både möjligheter och fallgropar för företag. Hur du använder insikten om dina kunder kan ge dig fantastiska möjligheter till informationsutbyte, utvecklingspotential och försäljning mot en viss målgrupp. Men du som säljande företag kan lika gärna uppfattas som ”månglande” och förlora all trovärdighet. Möt konsumenten på ett respektfullt sätt och på hennes villkor.

Livsstil

”Less really is more?”. Reduktion. En trend som fortfarande är i begynnelsestadiet. Efter att ny teknik och globaliseringstrenden har gjort det möjligt att vara ständigt uppkopplad mot hela världen, börjar vi önska motsatsen. Vi vill välja ut och välja bort. Stänga av och göra oss onåbara. Vi söker oss allt oftare och mer strukturerat mot ett offline-mode. Detsamma gäller produkter. Konsumtionstrenden kommer att avta. Av ekonomiska och miljömässiga skäl, väljer vi att konsumera mindre. Vi köper allt färre prylar och väljer produkter vi står för och produkter som är av bättre kvalitet och väljer sen att inte slänga utan låta våra produkter få ett andra liv, återvunnen, eller återanvänd av någon annan.

De elaka trollens tid är också förbi. I Internets ungdom pratade vi om hur demokratiskt Internet var. Var och en kunde säga vad som helst och accepteras. Man kunde oavsett vem man var, eller var man kom ifrån gömma sig bakom anonymiteten. Men nu väljer allt fler hemsides-ägare att låta kommentarsfälten bli öppna bara för dem som visar sitt ”rätta” jag. De giftesspridande nät-trollen kommer inte längre att kunna gömma sig, utan tvingas att i offentlighetens ljus stå för sina åsikter och kommentarer.

Foto: Miguel Herranz

Anna Frankzen Starrin

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill