Socialt engagemang, vems ansvar?

Anna Frankzen Starrin: Samhällsansvar ger affärsnytta för företagen.

Ledarskap | ARTIKEL | APRIL 2011

Ansvaret för en hållbar framtid låg tidigare i högst utsträckning hos privatpersoner och på en politisk nivå. Men de senaste åren har ansvarsfördelningen förändrats och företagen har tagit en ledande position i att skapa en hållbar framtid.

Allt företagande ska sträva efter lönsamhet och hur fungerar då det när företagen samtidigt har ett socialt-, etiskt- och miljömässigt ansvar?

Studier visar att både kunder och anställda förväntar sig att företag ska ta ett större samhällsansvar än att bara generera vinst. SIS gjorde en undersökning 2010 på svenska konsumenter. I studien sade sig mer än hälften av de svenska konsumenterna tycka att det är viktigt att de produkter eller tjänster de köper främjar samhället och miljön. Och hela 85 procent kan tänka sig att betala mer för en vara från ett företag som arbetar aktivt med socialt ansvarstagande.

Att säga det är en sak, men att sen leva upp till det är en annan. Men faktum kvarstår, vi föredrar företag med uttalad CSR*-strategi.

Allt fler företag hittar sin nisch där de är med och skapar en bättre framtid, där de har hittat sitt kall. Men mig veterligen finns det inget företag som fortsätter sitt CSR arbete om det inte är lönsamt.

Ritz-Carlton har låtit ta fram ett koncept de kallar för The Ritz-Carlton Give Back Getaways. Här erbjuder hotellkedjan sina gäster möjlighet att ägna sig åt volontärarbete. Under en halvdag jobbar man sida vid sida med Ritz-Carltons personal i ett socialt-, etiskt-, eller ett miljöprojekt. Projekten är olika för de olika destinationerna, det kan till exempel handla om att rädda havssköldpaddor i Sanya, jobba i soppkök i Boston, eller arbeta aktivt för att bevara Everglades ekosystem. All vinst delar Ritz-Carlton ut i de olika volontärprojekten.

AMEX lät ta fram AMEX RED, ett kreditkort där 1% av det du handlar betlar AMEX in till Global Fund som kämpar mot HIV/AIDS i Afrika.

Mitt i hjärtat av Shanghai, ligger ett hippt, boutiquehotell som heter URBN. Hotellet är ett hållbart utvecklingsprojekt. Det ligger i en renoverad fabriksbyggnad och består till mestadels av återvunna, lokala och återanvända material. Alla teknikinstallationer, värme och kylanordningar bygger på energieffektivitet. Tillexempel består hela väggen bakom receptionsdisken av återanvända, gamla resväskor.

Pepsi ger bort miljoner varje månad i projektet Pepsi Refresh. I projektet eftersöker man människor med idéer som förbättrar samhället. På hemsidan promotar man sin idé för ett bättre samhälle, sen bjuder man genom sociala media in personer till att läsa om sin idé och därefter startar ett röstningsförfarande. Därefter blir de idéer som får mest röster också de projekt som Pepsi hjälper rent ekonomiskt.

Det handlar om att hitta affärsnyttan för ditt företags samhällsansvarsprojekt, starta bara projekt där ditt företag är en trovärdig aktör och låt sedan kommunicera era insatser. Tänk att ditt företag också är en aktiv ”samhällsmedborgare”.

Är ditt företag engagerat, blir företagets anställda engagerade och ni kommer att få engagerade konsumenter.

*Corporate Social Responsibility

Anna Frankzen Starrin

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill