Apelsiner & konjak bättre än PowerPoint

Anna Bellman: ”Hjärnan processar en bild 60 000 gånger snabbare än en text. Men kanske ännu mer effektivt är att använda andra typer av rekvisita för att förstärka sitt budskap.”

Kommunicera | ARTIKEL | MARS 2016

Apelsiner & konjak bättre än PowerPoint

Apelsiner & konjak bättre än PowerPoint

Jag var med om något väldigt ovanligt häromdagen. Högsta chefen skulle inleda säljkonferensen med att berätta om hur det hade gått sedan sist och allt som fanns att vara stolt över. Inget ovanligt med det. De flesta, för att inte säga alla, interna konferenser börjar med att högsta chefen håller en presentation om bolagets utveckling hittills och om målen framåt. Det som var ovanligt var att chefen inte visade en enda PowerPoint-bild. Jag tror aldrig jag varit med om att högsta chefen inte gjort det tidigare i en sådan situation. Han använde istället något helt annat.

Att en bild säger mer än tusen ord är ett väl vedertaget uttryck. Så är det också när vi ska hålla en presentation. Den som lyssnar har lättare att förstå och komma ihåg om vi förklarar det vi vill ha sagt med bilder. Däremot är inte bilder i presentationssammanhang per automatik samma sak som PowerPoint. Det verkar de flesta dock inte ha förstått.

En undersökning visar nämligen att 91 procent av alla som ska hålla en presentation börjar sina förberedelser med att göra PowerPoint-bilder. Innan de ens vet vad de ska säga! Visst är presentationsverktyg som PowerPoint, Keynote och Prezi bra, men de är bara verktyg för att förstärka det du vill förmedla, och väldigt ofta används de inte på rätt sätt. I de allra flesta fall gör dessa verktyg en presentatör sämre än de egentligen är, eftersom majoriteten inte vet hur de ska använda sig av dem på rätt sätt.

De flesta tror att ju mer text jag har på mina slides, desto tydligare blir budskapet. Inget skulle kunna vara mer fel. Som lyssnare klarar jag inte av att både lyssna på en talare och samtidigt läsa på skärmen. Vissa påstår att i alla fall kvinnor har simultankapaciteten att kunna göra flera saker samtidigt - men det gäller inte i det här fallet. Budskapet blir inte tydligare med fler PowerPoint-slides fullmatade med text. Inte ens för en kvinnlig publik.

Det egentliga skälet till att PowerPoint är så populärt är egentligen inte att talaren vill förstärka sitt budskap. Utifrån min erfarenhet när jag talartränar människor så känner många en trygghet i att ha sina slides som ett manus. De ser på nästa bild vad som ska komma och har på så sätt en struktur i sin presentation. Inget fel i det egentligen, men då har man missat själva poängen. För när PowerPoint fungerar som en snuttefilt har den förlorat sitt existensberättigande i en presentation.

Om man däremot använder den för att förstärka sitt budskap med mycket lite text och färgbilder som visualiserar det man vill berätta (hjärnan kommer nämligen ihåg färg bättre än svart-vita bilder) så har man kommit långt i att låta presentationsverktyget stötta budskapet och inte bara mig som presentatör. Men eftersom de flesta inte använder det så, så skulle de flesta presentationer bli bättre utan PowerPoint.

Däremot skulle alla presentationer kunna bli bättre med mer bilder. Men en annan typ av bilder. Det går nämligen att tala i bilder. Exempelvis sa Nelson Mandela i sitt installationstal 1994: ”Det är dags att läka våra sår, det är dags att bygga en bro mellan oss…”. Visst ser du en bro framför dig? När man målar bilder i huvudet är budskapet lättare att ta till sig. Hjärnan processar nämligen en bild 60 000 gånger snabbare än en text. Men kanske ännu mer effektivt är att använda andra typer av rekvisita för att förstärka sitt budskap.

Den chef jag berättade om inledningsvis var inte bara modig nog att inte använda PowerPoint i sin presentation. Han använde apelsiner för att visa på bolagets utveckling och hur många apelsiner han förväntade sig framåt. Han avslutade sedan hela konferensen med att likna deras fina produkt med konjak - samma noggrannhet i råvaror och framställan används som de bästa konjakhusen. En bild som skapar stolthet. Vi gör konjak. Riktigt fin konjak. Och vi ska öka antalet apelsiner.

Samma budskap men med vanliga siffror och grafer på en PowerPoint-slide hade förmodligen gått publiken mer eller mindre spårlöst förbi utan att skapa det engagemang chefen önskat. Nu är jag övertygad om att majoriteten av medarbetarna kommer ihåg budskapet och har lätt att påminna sig - vi gör den finaste konjak och antalet apelsiner ska öka. Kom igen, nu kör vi!

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill