Bra arbetsmiljö ger bättre lönsamhet

Den psykosociala arbetsmiljön, kommunikationen och ledarskapet är avgörande för lönsamheten, visar ny undersökning.

Ledarskap | Arbetsmiljö | ARTIKEL | SEP 2021

Välmående medarbetare som trivs med jobbet, företagskulturen och cheferna är en av de absolut viktigaste faktorerna för att uppnå en god lönsamhet.

Välmående medarbetare som trivs med jobbet, företagskulturen och cheferna är en av de absolut viktigaste faktorerna för att uppnå en god lönsamhet.

Arbetsmiljön spelar en väldigt viktig roll för produktiviteten och lönsamheten på ett företag. Det visar en ny undersökning från plattformen Brilliant Future. Organisationer som har en bra arbetsmiljö, med bland annat låg stress och god kommunikation, har 14 procentenheter bättre lönsamhet än organisationer som har en sämre arbetsmiljö, enligt studien. Även förtroendet för ledningsgruppen spelar en stor roll.

Vill du läsa fler inspirerande artiklar hos Motivation.se?

Få obegränsad tillgång till hela vår kunskapsbank genom att signa upp för en gratis månad som medlem.

  Prova fritt i 1 månad 

Därefter är priset 99 kr per månad utan bindningstid.


Läs mer om våra medlemskap här.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Arbetsmiljö

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill