Folk struntar i vad du säger

Anna Bellman: "Allt kommunicerar. Och det som inte är ord kommunicerar oftast mest".

Kommunicera | ARTIKEL | JAN 2013

Tänk mindre på innehållet i det du kommunicerar. Lägg mindre tid på vad du säger eller skriver. Jag trodde aldrig att jag skulle uppmana till just det, men nu gör jag det. Varför? Jo, för folk glömmer helt enkelt bort vad du säger. Förvånansvärt snabbt dessutom. Däremot så kommer de ihåg hur du fick dem att känna sig.

Under jul- och nyårshelgen har det gått intressanta tv-dokumentärer om bland annat två framstående personer. Lysande porträtt av Olof Palme och Jan Stenbeck.

En sak som skildrats i dessa program är på vilket sätt de kommunicerade. En sak som jag upplever att de var lika på, var att de tittade på människor när de kom in i ett rum. Som en person sa om Stenbeck: ”Det gnistrade i ögonen när han såg mig, han lyste verkligen upp rummet”. Sedan fanns det andra som uttalade att samme man också var besvärlig att ha att göra med och att det var svårt att veta vad han ville.

Palme framställdes inte heller helt enkel att ha att göra med, men han var en lysande retoriker. Det som på ett sätt skiljer honom från många av dagens politiker är att han verkade tämligen oberoende av manus, och han är ju känd för att alltid försöka väcka känslor. Han talade med enorm inlevelse och karisma.

Människor glömmer vad du säger, men de kommer ihåg hur du fick dem att känna sig.”

Orden kommer från den amerikanske skådespelaren och filmregissören Warren Beatty, för övrigt bror till Shirley McLaine. Det stämmer så väl.

Tänk efter själv. När du hör en presentation om något, när du har fått ett besvärligt jobbesked, vad kommer du ihåg av det? De flesta av oss kommer ihåg hur vi kände oss när vi fick informationen. Samma sak gäller för de människor du ska kommunicera med.

Så när du ska hålla en presentation eller kommunicera på något annat sätt, vad gör du då? Jo, du ägnar större delen av din förberedelsetid till orden, kanske till att få powerpoint-presentationen riktigt snygg (om du är mer modern har du säkert gått över till prezi eller så är du en trogen Apple-kund som föredrar Keynote, men alla tre är bara verktyg, och egentligen tämligen ointressanta för presentationen som helhet).

Vad borde du istället göra? Jo, fundera på hur människorna du ska kommunicera med känner sig, och kommer att känna sig, i din närhet och med det du ska kommunicera. Börja där. Det kommer att spela en riktigt stor roll i hur du inleder, hur du avslutar och hur du säger allt där mitt emellan. Något som är värt att fördjupa sig i kommande krönikor.

Men kanske kommer det också att spela en stor roll i hur du agerar innan själva inledningen. Om du kommer i tid, vilka kläder du har, hur du hälsar, hur du tittar i ögonen och hur du rör dig... Om du är stressad eller lugn, om du gillar situationen eller inte...

Allt kommunicerar. Och det som inte är ord kommunicerar oftast mest.

Hur vill du att människor ska känna sig av det du säger eller skriver? Kanske är det en av 2013 års stora kommunikationsutmaningar att verkligen ta på allvar.

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill