Storytelling – lyssna till organisationens berättelser och få superkrafter

”Varenda företag är som ett enda stort bubblande Netflix som levererar stories i ett aldrig sinande flöde.” säger Frida Spikdotter Nilsson, expert inom kreativ kommunikation och skrivande.

Kommunicera | Ledarskap | Motivera | ARTIKEL | SEP 2019

Kommunikation lever, precis som organisationen och människorna i den.

Kommunikation lever, precis som organisationen och människorna i den.

Storytelling är ett oslagbart verktyg för att skapa energi i och kring en organisation. Den bygger förståelse och enar, består av era historier och gör varumärket mänskligt. Och det bästa av allt – storytelling finns överallt bara du lyssnar. Här öppnar vår nya expert inom kreativ kommunikation sin verktygslåda och delar med sig av sina bästa tips för storytelling.


Det var en gång en plats dit människor gick nästan varje dag för att umgås och hitta på saker tillsammans. Platsen var full av liv eftersom den var befolkad. Där fanns möten, projekt, nya idéer, konflikter, diskussioner, skratt och allvar. Där uppfanns saker som aldrig tidigare hade funnits. Där var den ena dagen aldrig den andra lik.

Det är din plats. Och den är full av berättelser. 

Om du bara lyssnar tillräckligt noga. 


Varje gång vi går till jobbet skapas nya berättelser och tillsammans bygger vi vår historia, dag för dag. Det är storyn om det gemensamma som är företagets puls i form av minnen, gemenskap och händelser som påverkar oss i varje stund av jobbvardagen. När jag - tillsammans med chefer, ledare och företagare - gör storytellingen till en del av kommunikationen letar vi alltid efter detaljerna. Vi vill komma bort från de stora distanserade orden och hitta de små situationerna som berör. Det vi kallar för vardag. Det som gör just din företagsvärld originell och speciell. Det unika, det typiska, det som händer hela tiden i mötet mellan människor men som tenderar att försvinna under lager av de stora besluten. Det som utgör stommen i varje plats där människor samlas och möts. 

Det är där din storytelling finns. 

För att hitta dit måste man se med en ny blick och lyssna på en annan frekvens. Man måste befinna sig där berättelserna skapas och förvalta dem väl. Det handlar främst om ett mindset - och om att släppa taget om den traditionella kommunikationen. I den här artikeln får du med dig lite tankar och konkreta tips som hjälper dig att söka din företagsberättelse. 

Leta de små penslarna för att skapa mer kreativ kommunikation

I kommunikation som sker internt och externt finns ofta en vilja att måla med de stora övergripande penslarna. Förklara de stora tankarna med stora ord och begrepp, förmedla ”kulturen” - vad det nu innebär - i smarta ordalag som rymmer mycket information på liten yta. Formuleringar slipas, uttryck myntas och värdeorden svävar över organisationen likt en abstrakt dimma. Det kan vara nödvändigt och bra ur ett strategiskt företagsperspektiv, men den typer av texter väcker sällan engagemang i mottagarens innersta. Därför vill jag slå ett slag för att komplettera med de små levande berättelserna. 

För det finns starka känslomässiga krafter i det lilla. Människor tar till sig det enkla, det äkta, det som går att koppla upp mot, det som väcker känslan av igenkänning. Det medmänskliga, livets dramaturgi som spelas upp för oss hela tiden. Jag brukar säga att varenda företag är som ett enda stort bubblande Netflix som bara levererar stories i ett aldrig sinande flöde. 

Och kommunikation handlar inte alltid om att lyckas hitta den perfekta formuleringen. Det handlar om att säga samma sak på flera olika sätt, många gånger och låta texterna utvecklas med tiden. Kommunikation lever, precis som organisationen och människorna i den. 

Gör plats för storytelling

Titta på alla scener som utspelar sig runtomkring dig. Med rätt blick kommer en helt ny värld öppna sig, som en film framför dina ögon. Notera och registrera. Ta för vana att se stories när de kommer. Ha ett anteckningsblock (jag är mycket för det analoga när det gäller att hitta detaljerna - men alla gör självklart det som känns mest bekvämt!) som är dedikerad till dina företagsberättelser. Bara det faktum att du bestämt dig för att göra plats för dem kommer att göra en skillnad i vardagen, vågar jag påstå. 

Fånga upp vardagsscener, dialoger, egenheter i organisationen, små dråpliga skeenden som snart löser upp sig och försvinner - men finns kvar i ditt heliga historieblock. Börja samla på dig. En ny version av ditt företag kommer snart börja framträda. Ovärderlig information som du kan använda - med respekt för alla inblandade - när du kommunicerar, ventilerar, diskuterar framtid och samtid. 

Berättelsen verkar på flera plan - utåt, inåt och i mellanrummen.

"Kommunikation är inte endast att sända - det handlar lika mycket om vad du får tillbaka i form av känslor, relationsbyggen och nyfikenhet."

– Frida Spikdotter Nilsson

Använd hela språket i skrivandet

Berätta med språk som berör. Glöm floskler, torr information och neutrala ord - allt sånt går bara obemärkt förbi. Det finns makalöst spännande forskning som visar hur användningen av metaforer och ord som väcker alla våra sinnen tänder upp hjärnan och öppnar den för att beröras på ett sätt som sträcker sig långt utanför den logiska språkförståelsen.

Ord som ”lavendel” och ”kanel” aktiverar doftcentrat. Känsloord aktiverar samma platser som om mottagaren själv upplevde situationen. Och det är just det skrivna ordet - läsningen - som transporterar och möjliggör den här typen av beröring

Kommunikation är inte endast att sända - det handlar lika mycket om vad du får tillbaka i form av känslor, relationsbyggen och nyfikenhet. Utforska språket, använd många delar av det. Stagnera inte. Öva på att skriva olika typer av texter för att korsbefrukta din kommunikationskompetens. När det är roligt att skriva är det också roligt att läsa

Släpp in medarbetarna för att skapa energi

Som chef och ledare har du troligen bara tillgång till en bråkdel av allt berättande som sker ute i organisationen. Det är mänskligt, du kan inte klona dig - men du kan ta hjälp från alla platser där historierna händer. Du kan släppa taget om den perfekta och tillrättalagda versionen och ge alla medarbetare en röst. Som en bonus får du ett ökat engagemang, inblick i människors verkliga vardag och förståelse för vilka behov och drömmar som finns i varje medarbetare. 

Skicka ut ambassadörer. Ge bort ”pennan” till vem som helst i din organisation, ge flera medarbetare mandatet att vara med och berätta i bloggar, sociala medier, intranät, interna utskick - alla platser och kontaktytor där ni kommunicerar med varandra och kunderna. Låt medarbetarna få bidra med de små penseldragen och fördela det njutbara i att få vara med och skapa företagets historieskrivning. 

Storytelling - ett oslagbart verktyg

Nu vill jag säga ”Det är inte svårare än så”, men inser i samma andetag att det så klart kräver övning. Men övning ger, som bekant, färdighet. Prova, testa er fram, släpp prestationsångesten - både den kollektiva och den personliga. Låt det vara högt i tak ovanför ett stabilt golv.  

Och med er gemensamma historia i ryggen blir det genuina berättandet som ni bygger tillsammans oslagbar som verktyg på mer än ett sätt. Det enar, det förenar, det skapar energi och förståelse för alla dimensioner i företaget. Inte bara i skriven kommunikation - utan som en superkraft som är er att använda klokt. 

Våra berättelser gör oss till människor. Låt alla vara med och skriva sin del. 

Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap
  • Motivera

Dela:

av Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson coachar och håller workshops i skrivande och kreativ kommunikation för chefer, ledare och egenföretagare. Hon stöttar också i skrivutveckling via Skrivplaneten.se - en digital samlingsplats för kreativitet, storytelling och personligare kommunikation. 

Frida har jobbat med det skrivna ordet i olika former i över 20 år som frilansjournalist, skribent, redaktör, kommunikatör, bloggare och spökskrivare. Med ena benet i det skönlitterära uttrycket letar hon alltid efter berättelser som berör och når in i mottagaren. Med humor, självdistans och skrivandet som metod lockar hon fram nya dimensioner i berättelsen om både företag och människor. Frida var tidigare redaktionschef på Motivation.se

frida@skrivplaneten.se

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill